نقد آرامش در یوگا

  • 1392/02/03 - 12:39
یکی از فوائد و اهداف مهمی که برای یوگا نقل شده عبارتست از کسب آرامش، در حالی که با مراجعه به آیات قرآن کریم آرامش واقعی تنها از راه ذکر خدا حاصل می شود نه از راه های دیگر همچون یوگا، که شاید آرامش سطحی را حاصل نماید. و در اینجا جهت کسب اطلاعات بیشتر به این موضوع پرداخته می شد:
عکس جلسه یوگا در هند

«یوگا» به معنای رام کردن حیوانات سرکش است که فارسی آن «یوغ» است. یوگا ریاضت های سخت و طاقت فرسایی است که سالک با تحمل آن قیود مادی را از خود پاک می کند و صاحب قوای معجزه آسا می شود.
واضع فلسفه یوگا فیلسوفی هندی از پیروان مذهب شانگهیا بنام پاتا نجلی است که حدود قرن دوم پس از میلاد می زیسته، او چون می دانست هندیان از گردش روح در گردونه کارمه به تنگ آمده اند و راه نجاتی برای روح در همین زندگی پیش از مرگ آرزو می کنند، به فکر کشف طریقه جدیدی افتاد تا روح زودتر به مقصود برسد و با کشیدن ریاضت های شاقه خود را به جان جهان برساند، آنگاه روح فردی با روح کلی یگانگی پیدا کرده و از رنج برهد.
یوگا می کوشد تا در این هستی کفاره گناهان تناسخ های گذشته روح را بپردازد و روح را از همه عوارض حسی و علایق جسمانی آزاد گرداند.
خلاصه یوگا ترکیبی از ریاضت های فکری و بدنی است و مشتمل بر منازل و مقاماتی است که هدف از پیمودن آن ها رسیدن به «نجات» است. بعضی از این مقامات جنبه سلبی دارد، مثل پرهیز از بعضی امور و بعضی جنبه ایجابی مانند اجرای بعضی مناسک و آداب... .
اساس ریاضت های یوگا عبارت است از: خلوت نشینی، مداومت در روزه، تمرکز حواس، حبس نفس، تفکر و ذکر.

حال با توجه به مطالب بالا باید گفت: یکی از مهمترین اهداف و فوائد یوگا آرامش است. این در حالی است که بر اساس آیه ای از قرآن آرامش از هیچ راهی جز یاد خدا، اعتماد به او و تکیه به علم و قدرتش حاصل نمی شود:« الا بذکر ا... تطمئن القلوب[1]». هرچند اگر انسان مبتلا به مشکلی شود برای حل آن مشکل به شخص دارای علم  و قدرت پناه می برد  بعد از کسب قدرت و علم ، به آرامش نسبی دست می یابد. امّا آرامش نهایی، واقعی و ماندگار، زمانی برای انسان حاصل می شود که به قدرت و علمِ مطلق پناه ببرد و خدا است که تمام کمالات را با هم و به صورت نامحدود در اختیار دارد. پس فقط و فقط با اعتماد و تکیه به او می توان حلاوتِ آرامش را چشید.

به عبارت دیگر به نظر می رسد آرامش بر دونوع است:1- سطحی، که مربوط به بدن بوده  و در قرآن راه حل هایی برایش بیان شده همچون ازدواج: « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها[2]» و  شب « الله الذی جعل لکم اللیل لتسکنوا فیه[3]» . 2- آرامش عمیق و فطری، که به لایه های عمیق وجود انسان مربوط می شود؛ و در این صورت انسان نیازمند آرامشی است که دارای سه ویژگی باشد:1- عمیق ترین لایه های وجودی انسان را در برگیرد 2- ناب و دور از هرگونه آلودگی باشد3- مستمر بوده باشد نه گذرا و موقتی؛  و طبق آیات قرآن این نوع آرامش تنها از راه خدا حاصل می شود نه از راه های دیگر همچون یوگا، که شاید آرامش سطحی را حاصل نماید.

 

پی نوشت :

 1) رعد/ 28.

[2] روم/21

[3] غافر/61.

منبع:

1- کتاب آفتاب و سایه ها؛ محمدتقی فعالی

2- تحقیق یوگا عرفان یا ورزش،علیرضا جرگانی

3- کتاب یوگا، حمزه شریفی دوست

 

دیدگاه‌ها

مطلبتون سطحی و عامیانه بود. یوگا یعنی اتحاد جسم و روح . و دیگه اینکه یوگایی که در ایران آموزش می دن از یک فیلتری رد شده که بهترین باشد و اغراق و خرافات نباشد. در ضمن در یوگا به آرامش می رسی اما با یاد خدا . یوگا از خدا و خداشناسی جدا نیست. برای اینکه یوگا را بهتر بشناسید توصیه می کنم یه ماه به صورت مرتب دوره های یوگا رو زیر نظر یه مربی بگذرونید بعد شما هستید که یوگا رو رها نمی کنید. من 5 ساله یوگا کار می کنم . کاش از وقتی بچه بودم یوگا رو می شناختم .

شخصی به تریاک نقد های جدی ای وارد می کرد و می گفت که اگر کسی تریاک بکشد معتاد می شود و ... . طرف مقابل به او گفت چیه الکی اعتیاد اعتیاد می کنی. من الان بیست ساله دارم تفریحی می کشم اصلا هم معتاد نشدم!! حکایت این آقاییه که 5 ساله یوگا کار می کنه... مکتبی که بر پایه تناسخ و انکار معاد بنا شده کجاش درسته؟

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.