تفاوت وحی در قرآن و کتاب مقدس

  • 1392/09/14 - 01:49
نوع آتوریته و سندیت هر آموزه یکی از سوالات جدی فکر پرسش گر بشر مدرن است. مومنان به ادیان نیز برایشان بسیار مهم است که بدانند اعتقاداتشان از کجاست و چرا باید بدان ملتزم باشند. مسیحیت پولسی موجود به عنوان یک دین جهانی-به باور خودش- در این باب چگونه می اندیشد؟ چه تفاوتی با اسلام دارد؟

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

یکی از مسائل کلیدیِ ادیان موضوع سندیت و مشروعیت محتوای منابعشان است. این که: «چرا باید به دین و آورنده اش  اعتماد کرد؟» سؤال مهمی است که باید ادیان به آن پاسخ مستدل و معقول بدهند. در این نوشتار نوع نگاه مسیحیت در باب سندیت کتاب مقدس و تفاوتش با اسلام عزیز تبیین می‌گردد.

مسیحیت پولسی موجود، امروز خود را یکی از ادیان و به تعبیر دقیق تر -از نظر‌گاه خودشان- تنها دین بر حق می‌دانند. این دین که با تلاش فراوان و نیزهزینه‌های هنگفت در پی تبشیر و تبلیغ است و از تمام  ابزارهای موجود اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای به زبان‌های مختلف گرفته تا پایگاه‌های متعدد و وب‌نوشت‌های بی‌شمار و نیز شبکه‌های را دیویی و کلیسای خانگی و ... بهره می‌برد، خوب است تا در باب مشروعیت و سندیت متن دینی خود که منبع تعالیمش هست، توضیح دهد.

دین اسلام  منبعی به نام قرآن دارد که به باور مسلمانان وحی نازل شده بر پیامبر اسلام است . این آسمانی و الهی و وحی منزل بودن، بارها از سوی خود قرآن هم مورد توجه قرار گرفته است که این شهادت قرآن به وحی بودنش اطمینان‌بخش قلب مؤمنان و حجت ساز است «وإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»﴿بقره/۲۳)؛ اما به باور مسیحیان، اناجیل اربعه (لوقا، یوحنا، مرقس و لوقا) و نیز سایر کتب عهد جدید (اعم از رساله‌های پولس و غیره) چند دهه پس از ایجاد مسیحیت پدید آمده‌اند و مسیحیت بدون آن‌ها هم موجود بوده است. به اعتقاد مسیحیان، عیسی از خود هیچ کتابی باقی نگذاشت [1]. مسیحیان نخستین نیز دارای کتاب مستقلی نبودند و همان عهد عتیق را کتاب مقدسشان می‌دانستند. در این دوران، عده ای شروع به نوشتن داستان زندگی عیسی مسیح کرده‌اند [2].

نویسندگان اناجیل زندگی و سخنان عیسی را گزارش کرده‌اند. با این وجود، مسیحیان این کتاب‌ها و سایر بخش‌های عهد جدید  را وحی می‌دانند، زیرا بر این باورند که آن کتاب‌ها با تایید روح‌القدس نوشته شده‌اند. مسیحیان هرگز نمی‌گویند عیسی کتابی به نام انجیل داشت. آوردن وحی توسط عیسی به گونه ای که مسلمانان در مورد قرآن و پیامبر اسلام معتقدند، در مسیحیت جایی ندارد. همچنان که  گفته شد، اناجیل شرح حال عیسی مسیح (علیه‌السلام) و سخنانش می‌باشد؛ ولی هیچ پیامی که او مستقیما از خداوند عالم دریافت کرده باشد در آن‌ها ثبت نشده است. البته شاید مسیحیان بگویند چون عیسی خود خدا بوده است، اما خوب است پاسخ دهند که پس چرا با خدا سخن می‌گفته است. «ای پدر عادل جهان تو را نشناخت اما من تو را شناختم .و اینها شناخته اند  که تو مرا فرستادی»[3].

نتیجه آن که بین مسیحیت پولسی و  اسلام تفاوت جدی و مهمی مبنی بر وحیانی بودن اصل کتاب مقدسشان وجود دارد. مسیحیت به اذعان بزرگانش کتاب مقدسش بعد و توسط گروهی نوشته شد اما قرآن وحی نازل‌شده در همان زمان پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آ له و سلم) بود؛ لذا مؤمنان با خاطرجمعی به آن  اقبال می‌کنند.

[1]- الهیات مسیحی، توماس میشل، ص 50-51

 [2]- همان، ص 43-44

 [3]- انجیل یوحنا، باب (فقره)17، آیه 25-26

دیدگاه‌ها

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.