تاویلات در مکاتیب عبدالبهاء

  • 1391/12/15 - 17:40
علی محمد باب و حسینعلی نوری برای آنکه خود را از روایاتی که در باب بقیة الله آمده برهانند و برای آنکه بوسیله تخفیف در شریعت طرفدارانی برای خود پیدا بکنند، در روایات دست برده و آنها را به تاویل برده اند. اما از آنجا که آنقدر روایات واضح و آنقدر طریق روشن است که سود جویان را رسوا می کند، رهبران بهائی به چالش افتاده و تکلیفشان را با خودشان مشخص نکرده که اگر قیامتی وجود ندارد پس تکلیف برای چیست؟
حسینعلی نوری

جناب عبدالبهاء که از اسرار این مرام آگاه بودند، در صفحه ی (358) مکاتیب به این معنی تصریح می کنند: این امور که ذکر شد (وحدت سیاست وحدت آراء وحدت آزادی وحدت وطن) جمیعا قطعی الحصولست زیرا قوتی ملکوتی مؤید آن، ملاحظه نما که درایران اجناس مختلفه و مذاهب متباغضه و آراء مختلفه به درجه ای بود که بد تر از جمیع جهان بود، حال به نفحات قدس چنان ارتباط و التیامی حاصل گشته.... و در محافل عظیمه مسیحی و موسوی و زردشتی و مسلمان در نهایت الفت و یگانگی و محبت و آزادگی و سرور و فرح با هم مجتمع و موانس و مجالسند و ابدا فرق در میان نه، ملاحظه نما که قوه ی اسم اعظم چه نموده.
واقعا آفرین بر قدرت و نفوذ معنوی و حکومت سیاسی این اسم اعظم که نه تنها حقیقت اسلام و تعصب و حرارت دینی را از میان افراد مسلمان برده است، بلکه از علاقه  حرارت مسیحیان و جهودان و زردشتیان هم کاسته است، طوریکه همه با نهایت محبت و یک رنگی در تحت وحدت آزادی و وحدت سیاست و وحدت وطن زندگانی کرده و حدود و قیود دین و وطن و آئین را از سر به در نموده اند. آری اینست مرام بهائیت.
و موید این مطلب است که: جناب عبدالبهاء در جملات گذشته به طوریکه نقل کردیم نه تنها علائم ظهور قائم موعود را به سخره و استهزاء و تاویل تمام کرده است، بلکه علائم قیامت و دوزخ و بهشت و جهان دیگر را نیز ( میزان و صراط و حساب و ملائکه و حور و کوثر و غیر اینها) در ردیف علائم هور شمرده و همه را واقع شده و منقضی و تمام شده می داند، (جمیع این شروط و علائم و وقایع در لمح البصر واقع) اینست که می گوئیم: بهائیت آزادی مطلق و حریت کلی به مردم می بخشد، و مردم بیچاره را از زیر بار تکلیف و حدود و جزاء و دوزخ و عذاب و آخرت و حساب و کتاب می رهاند.
باید از این دین ساز و قانون گذار قرن نوزدهم تشکر کرده و به این طراری و استادی و افسونگری آفرین گفت.
فویل لهم مما کتبت ایدیهم ویل لهم مما یکسبون.

نتیجه ی گفته های پیش:
پس معلوم شد، آن مهدی موعودی که حضرات ائمه ی اسلام خبر داده اند، و بزرگان و علماء و محدثین گفته اند، و مسلمین و مخصوصا جمعیت شیعه منتظر او هستند: غیر از جناب سید باب و میرزا بهاء است، و اوصاف و علائم است و رسم و حسب و نسب او هیچ گونه به سید و میرزا منطبق نمی شود.
یکی از مبلغین مشهور این طائفه نقل می کرد که: وارد یک آبادی شده و شروع به تبلیغ نمودم، و اظهار می کردم که امام دوازدهم و حجة منتظر و مهدی موعود ظهور کرده است و ما هنوز در خواب غفلت و جهالت غنوده ایم دیدم بچه سیدی نزدیک آمده و در وسط اظهارات من گفت: آقا این مهدی موعود اسم خود او و اسم پدرش چیست؟ گفتم اسمش سید علی محمد و اسم پدرش سید محمد رضا است. گفت: این شخص هیچ گونه به ما مربوط نبوده و ما انتظار او را نداریم، ما منتظر مهدی پسر امام حسن عسکری علیه السلام هستیم، و این مهدی که او را معرفی می کنید: مال خود شما باشد. مردم آبادی از شنیدن این سخن به خود آمده و مرا از آبادی بیرون کردند. و من در مدت عمرم مانند آن ساعت سر افکنده و شرمسار و مبهوت نشده بودم. (1)
و اگر کسی بخواهد بطور تفصیل از شرح حالات و تفصیل غیبت و جریان ظهور حضرت بقیة الله امام دوازدهم علیه السلام آگاه شود: مراجعه نماید به کتاب های مستقلی که در این موضوع تالیف شده است.

چون هنوز امام زمان های دروغین در دنیا وجود دارد و هر کدام از آن ها بعضی روایات را به تاویل برده و عده ای را به گمراهی می کشانند، پس تنها راه مبارزه با این سود جویان خواندن و تامل در روایات معصومین است.

1- محاکمه و بررسی باب و بهاء صفحه ی 44 تا 46
 

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.