سخن گفتن پیامبر(ص) با جنازه‌ی فاطمه بنت اسد

  • 1395/04/07 - 23:37
وهابیان دائما بر مساله‌ی عدم شنیدن مردگان تاکید دارند و در برخورد با این عقیده به هیچ عنوان انعطافی از خود نشان نمی دهند. در عوض از هر حربه ای برای مقابله با کسانی که به این مسائل اعتقاد دارند استفاده می‌کنند. حال آنکه در سیره پیامبر (ص) به مواردی بر می‌خوریم که ایشان با مردگان سخن گفته و معتقد بودند که آنها قادر به شنیدن هستند.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ یکی از مسائلی که وهابیان، به شدت با آن مخالفت می‌کنند و گویی حتی ذکر این مساله، آن‌ها را مشمئز می‌کند و باعث عصبانیت آن‌ها می‌شود. مساله‌ی سماع موتی و شنیدن مرگان است.[1] ایشان تمام هم و غم خود را صرف این مساله کرده‌اند، که با هر وسیله‌ی ممکن، با این موضوع مخالفت کنند، و نمود بارز آن در برخورد وهابیان و شرطه‌های آن‌ها با زواری است، که حول قبر نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) مشغول زیارت هستند، یا کسانی‌که به زیارت قبور ائمه‌ی بقیع می‌روند.
در این موارد می‌بینیم که با خشن‌ترین وجه ممکن، با زوار برخورد کرده و عده‌ای از افرادی که اجیر شده‌اند نیز، به اسم ارشاد کردن در پی ترویج همین عقیده هستند، که صحبت با این مردگان، سودی به حال شما ندارد و آن‌ها چیزی نمی‌شنوند.
اما با کمال تعجب در کتب اهل سنت، به احادیثی می‌رسیم که صراحتاً بیان می‌کند که نه اشخاص معمولی، بلکه خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردگان سخن می‌گفته‌اند.[2] یکی از این موارد زمانی بود که فاطمه بنت اسد، مادر حضرت علی (علیه السلام) از دنیا می‌روند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر سر جنازه‌ی ایشان حاضر شده و فرمودند: «خداوند رحمت کند تو را ای مادرم، تو مادر من بودی بعد از مادرم، گرسنه می‌ماندی و مرا سیر می‌کردی، برهنه می‌ماندی و مرا می‌پوشاندی، از غذاهای لذیذ، محروم می‌ماندی و آن را به من می‌دادی  و در این کار، جز رضایت خدا، انگیزه‌ی دیگری نداشتی.»[3] حال باید وهابیان پاسخ‌گو باشند که اگر خود را پیرو این پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌دانند، چرا عقایدی دارند، که کاملا در نقطه‌ی مقابل رفتار و سنت نبوی است.[4]

پی‌نوشت:

[1]. ادله آگاهی مردگان به احوال زندگان و شنيدن و ديدن عالم مادی.
[2]. آیات و روایاتی که اثبات می‌کند مرده صدای انسان را می‌شنود...
[3]. طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، ج24، ص 351، مکتبه ابن تیمیه، قاهره، چاپ دوم، بی تا.
[4]. سلام پيامبر به اموات.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.