جایگاه مذاهب اربعه اهل سنت، نزد وهابیت

  • 1395/04/03 - 13:24
وهابیان امروزی نمایندگان امویت قریش وخوارج‎‌اند. در دشمنی‌ها یشان مرزی را نمی‌شناسند شعارشان تکفیر، عملشان کشتار مسلمانان و زندگیشان چپاول اموال آن‌ها. وهابیت مسلمانان را برادر نمی‎‌دانند تا حق برابر قائل باشند معنای محبت اسلامی برایشان مفهومی ندارد تا مسلمانان را دوست داشته باشند در واقع ازعاطفه دینی محرومند.

.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ وهابیان امروزی، نمایندگان امویان و خوارجند. در دشمنی‌هایشان مرزی را نمی‌شناسند؛ شعارشان تکفیر، عملشان کشتار مسلمانان و زندگیشان چپاول اموال آن‌هاست. وهابیت مسلمانان را برادر نمی‎‌دانند، تا حق برابر قائل باشند، معنای محبت اسلامی برایشان مفهومی ندارد، تا مسلمانان را دوست داشته باشند؛ در واقع از عاطفه‌ی دینی محرومند.
وهابیون، تقلید از مذاهب اربعه را، حرام و بدعت و مخالف قرآن می‌دانند، و می‌گویند: اصلاً مذاهب اربعه،[1] اسلامی نیستند و خداوند آن‌ها را نازل نکرده است و به این مذاهب مشروعیت نداده است و این مذاهب، مردم را دچار تفرقه کرده‌اند.[2] در حالی‌که اهل سنت، پیروی از یکی از مذاهب اربعه را واجب می‌دانند.
«ابن تیمیه حرانی» در کتاب «مجموع الفتاوی» می‌گوید: «هر کس به یک مذهب خاصی، تعصب داشته باشد و بگوید: مثلاً در تمام احکام شرعی، حنفی هستم، این شخص کافر است، واجب است که توبه داده شود و گرنه باید کشته شود، و هنگامی‌که شخصی، پیرو ابوحنیفه یا مالک یا شافعی یا احمد بن حنبل باشد و در برخی از مسائل ببیند، که مذهب غیر از او، قوی‌تر است و از او پیروی کند بهتر است و این در دینش و عدالتش اصلاً قدحی وارد نمی‌کند، بلکه این به حق سزاوارتر است و در نزد رسول خدا محبوب‌تر است، از کسی‌که برای یک شخص معین غیر از پیامبر تعصب به خرج می‌دهد، مانند کسی‎که برای مالک یا شافعی یا احمد بن حنبل یا ابوحنیفه تعصب به خرج می‌دهد و معتقد است که قول این شخص معین (مثلا قول ابوحنیفه) همان قول درستی است، که پیروی از آن شایسته است، نه پیروی از قول امامی که با او مخالفت کرده است؛ پس هر کس این کار را بکند، مثلاً هرکس نسبت به مذاهب اربعه، تعصب داشته و از او پیروی کرده و اعتقاد داشته باشد، که بر مردم، پیروی از یک شخص معین از این ائمه، به عینه واجب است، نه امام دیگر؛ چنین شخصی جاهل و گمراه است، بلکه کافر است. چنین شخصی باید توبه داده شود و اگر توبه کرد، که هیچ و الاّ باید کشته شود.»[3]
عجیب است! می‌بینیم هر چه آتش است، زیر سر وهابیت است. مگر خود وهابیت، ریشه در قرآن و سنت دارد، که دیگران را نامشروع می‌داند؟ نه‌تنها ریشه در قرآن و سنت ندارد، بلکه مورد قبول هیچ مذهبی نیست، و عملکرد آن‌ها ضد دین و اسلام و انسانیت است و عامل تفرقه و تخریب می‌باشند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مذکور مراجعه کنید.[4]

پی‌نوشت:

[1]. مذاهب اربعه شامل«حنفی، حنبلی، شافعی، مالکی»
[2]. مقبل بن هادی الوادعی، اجابة السائل علی اهم المسائل، دارالحرمین قاهره،  ص317،322 جواب استفتاء116، 161،162
«المذاهب الاربعه ما انزل الله بها من سلطان وما ورد فی کتاب الله ولا سنه رسول الله  ان ذاک یکون شافعیا وذاک یکون حنبلیا . فهذه المذاهب فرقت الناس وقد تحدینا غیر واحد من المتعصبین لهذه المذاهب ان یأتوا بدلیل من کتاب الله او من سنه رسول الله صلی الله علیه وعلی آله وسلم.»
[3]. ابن تیمیه، مجموع الفتاوی، ج22 ، ص150 ، چاپ دارالوفا،  ج22 ، ص249( طبق نرم افزار مکتبه شامله)
«مِمَّنْ یَتَعَصَّبُ لِوَاحِدِ مُعَیَّنٍ غَیْرِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَمَنْ یَتَعَصَّبُ لِمَالِکِ أَوْ الشَّافِعِیِّ أَوْ أَحْمَد أَوْ أَبِی حَنِیفَةَ وَیَرَى أَنَّ قَوْلَ هَذَا الْمُعَیَّنِ هُوَ الصَّوَابُ الَّذِی یَنْبَغِی اتِّبَاعُهُ دُونَ قَوْلِ الْإِمَامِ الَّذِی خَالَفَهُ .فَمَنْ فَعَلَ هَذَا کَانَ جَاهِلًا ضَالًّا ؛ بَلْ قَدْ یَکُونُ کَافِرًا ؛ فَإِنَّهُ مَتَى اعْتَقَدَ أَنَّهُ یَجِبُ عَلَى النَّاسِ اتِّبَاعُ وَاحِدٍ بِعَیْنِهِ مِنْ هَؤُلَاءِ الْأَئِمَّةِ دُونَ الْإِمَامِ الْآخَرِ فَإِنَّهُ یَجِبُ أَنْ یُسْتَتَابَ فَإِنْ تَابَ وَإِلَّا قُتِلَ» جهت مشاهده تصویر کلیک کنید.
[4]. مواجهه وهابیت با اهل‌سنت

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.