داعش نسخه‌ی بروز شده‌ی وهابیت!

  • 1395/03/29 - 15:05
در حقیقت داعش نسخه‌ی بروز شده‌ی وهابیت است. زیرا وهابیت در دهه‌های ابتدایی شکل‌گیری، به صورت جهادی و خشن عمل می‌کرد، اما با روی کار آمدن عبدالعزیز تاکتیک حاکمان سعودی عوض شد و برای موجه نشان دادن خود، دست از کشتار و تخریب برداشتند. اما اکنون بعد از 200 سال گروهکی به نام داعش به وجود آمده است که داعیه دار تفکر اسلام خشن است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ داعش و وهابیت مشترکات فراوانی دارند[1] و در حقیقت داعش نسخه‌ی بروز شده‌ی وهابیت است. زیرا وهابیت در دهه‌های ابتدایی شکل‌گیری (سال‌های 1260-1360 قمری) به‌صورت جهادی و خشن عمل می‌کرد و افراد زیادی را به بهانه‌های مذهبی از دم تیغ گذراند.[2] اما بعد از مدتی و با روی کار آمدن عبدالعزیز (جد شاهان سعودی فعلی) در قرن 20 میلادی و با کشف نفت در شبه جزیره عربستان، شاه سعودی برای ارتباط بیشتر با آمریکا و انگلیس و موجه نشان دادن حکومت وهابی، از ماهیت تکفیری متعصب خشن، به جنبشی اجتماعی سیاسی مذهبی، تغییر رویکرد داد.[3]
اکنون بعد از گذشت حدود 200 سال از حکومت وهابی‌ها بر شبه جزیره عربستان، فرقه‌ای تکفیری به نام داعش سر برآورده است، که به اصول تفکر محمد بن عبدالوهاب معتقد است، و برخی از رفتارهای حاکمان آل سعود، هم‌چون ارتباط با آمریکا را نیز بر نمی‌تابد. در حقیقت داعش، به نوعی بازگشت به تفکر قبل از عبدالعزیز است، که با تفکر سلفی وهابی، تطابق بیشتری دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اینترنتی آمریکایی «هافینگتون‌پست» در گزارشی تحلیلی درباره رابطه وهابیت و گروه داعش آورده است: «اکنون مشخص است که حاکمان سعودی دچار دو دستگی شده‌اند. برخی مبارزه داعش، علیه دولت‌های شیعی را تایید کرده و آن را جنگ بین شیعه و سنی می‌دانند؛ جنگی که طی آن، یک دولت سنی جدید در قلب جایی که سنی‌ها آن را میراث تاریخی خود می‌دانند (عراق)، شکل می‌گیرد و با ایدئولوژی متعصبانه سلفی داعش، اداره می‌شود. اما سایر سعودی‌ها نسبت به داعش بیمناک‌ترند و تاریخ شورش اخوانی‌های وهابی، علیه عبدالعزیز را یادآور می‌شوند؛ شورشی که نزدیک بود، وهابیت و آل‌سعود را در اواخر دهه 1920 میلادی متلاشی کند. بسیاری از سعودی‌ها، عمیقاً درباره تئوری افراطی داعش نگرانند و به‌تدریج سؤالاتی درباره وجوه خط مشی و گفتمان عربستان سعودی برایشان شکل می‌گیرد.»[4]
بنابراین از رفتار حاکمان سعودی و داعش می‌توان نتیجه گرفت، که مفتی‌های وهابی و برخی از حاکمان مذهبی سعودی، با رویکرد داعش موافق هستند، زیرا آن را جنبشی برای استیلاء بر جهان اسلام و تضعیف خط مقاومت می‌دانند؛ در مقابل برخی از حاکمان سعودی، از رفتار خشن داعش ترسیده و آن را خطری برای خود می‌دانند. زیرا بر این باورند، با قدرت‌مند شدن این گروهک، عربستان در امنیت نبوده و مورد حمله گروهک‌های تکفیری و از جمله داعش قرار خواهد گرفت. اما با این‌وجود، آل سعود از داعش و گروهک‌های تکفیری حمایت می‌کند، زیرا  از این‌طریق می‌تواند، خط مقاومت به رهبری ایران را تضعیف کند.
بنابراین داعش و امثالهم، تا هنگامی مورد حمایت عربستان سعودی، قرار می‌گیرند که به نفعشان باشند و زمانی که متوجه قدرت‌مند شدن آن‌ها شوند، دست از حمایت آن‌ها برخواهند داشت، چنان‌چه شاه سعودی در سال 1920میلادی، اخوانی‌های سلفی را که قصد شورش داشتند، به رگبار بست.

پی‌نوشت:

[1]. شباهات عجیب وهابیت و داعش.
[2]. کارنامه سیاه وهابیت درتاریخ.
[3]. خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، کد خبر: 93061911812، تاریخ انتشار: 19/شهریور/1393.
[4]. خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، کد خبر: 93061911812، تاریخ انتشار: 19/شهریور/1393.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.