ممانعت وهابیت از انجام حج ابراهیمی

  • 1395/03/19 - 14:41
حج به عنوان یکی از واجبات الهی و بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان است که هر ساله در یک زمان و مکان مقدس، سرزمین وحی، به وقوع می‌پیوندند. وهابیت با هدف قرار دادن این اجتماع بزرگ اسلامی در موسم حج، و ممانعت از حضور گسترده حاجیان، مخصوصا حجاج ایرانی سعی در برهم زدن اتحاد میان مسلمانان دارد که مسلمانان باید نسبت به این قصد سوء هوشیار باشند.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ حج، یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های سیاسی عبادی مسلمانان است، که هر ساله در یک زمان و مکان مشخص انجام می‌شود. حج یکی از واجبات در دین اسلام است که ممکن است در طول عمر، فقط یک بار بر انسان واجب شود و آن در صورتی است که استطاعت مالی و شرایط دیگر را نیز به همراه داشته باشد. «وَلِلَّـهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا.[آل‌عمران/97] و براى خدا، حج آن خانه، برعهده مردم است؛ [البته بر] كسى‌كه بتواند به‌سوى آن راه يابد» این واجب الهی بر خلاف نماز و روزه که انسان در هر مکانی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد، شرایط آن به گونه‌ای است که حتماً باید در آن مکان خاص، یعنی مکه مکرمه و اطراف آن در سرزمین منا و عرفات به انجام برسد.[1]
از آن‌جایی که این تکلیف الهی برای مسلمانان سراسر جهان یکسان است، هر ساله تمامی کسانی‌که شرایط انجام آن را پیدا می‌کنند، برای ادای فریضه حج آماده می‌شوند، ولی بسته به شرایط کنونی دولت و کشور میزبان، برای انجام خدمات و جلوگیری از ازدحام بیش از اندازه، میزان پذیرش حجاج را برای کشورهای مسلمان سهمیه‌بندی نموده و به میزان مشخص ایشان را می‌پذیرد.
تا این‌جای کار ما هم با این امر کاملاً منطقی رو به‌رو هستیم و موارد بالا را در عدم پذیرش بیش از اندازه زائرین، نمی‌توان بر کشور میزبان خورده گرفت.  اما آن‌چه موجب اشکال و ایراد نسبت به کشور و دولت عربستان سعودی است، این‌که این کشور با توجه به روابط بین کشورها که ممکن است، در هر نقطه جهان به وقوع بپیوندد، مسائل سیاسی را نیز دخیل در مسئله اعزام حجاج قرار دادند و مناسبات نامهربانانه و خصمانه خود را نیز در این‌جا به اجراء در آورده‌‌اند. اقدام عربستان سعودی در عدم پذیرش حجاج ایرانی، در سال جاری چیزی نیست، که فقط مربوط به امسال بوده باشد و قبلاً نیز موارد آن اتفاق افتاده است.
صرف‌نظر از این‌که چرا روابط ایران و عربستان بدین شکل از حالت عادی خارج شد، که به مسائلی مانند عدم مدیریت صحیح  و بروز حادثه وحشت‌ناک تلفات چند صد نفری[2] مربوط می‌شود، و سزاوار بود کشور و دولت عربستان، ضمن عذرخواهی از همه کشورها بابت عدم مدیریت درست خود در اجرای صحیح برگزاری حج سال گذشته، با امکانات بهتری در خدمت همه زائرین بیت الله الحرام قرار می‌گرفت.
اما متاسفانه دست ناپاک وهابیت در این جریان دست خود را رو کرد و همگان به خصومت این گروه با مسلمانان پی بردند. این واقعیت را می‌توان در کارشکنی برای عدم حضور حجاج ایرانی در حج سال جاری دانست. چرا که اگر مداخله وهابیت در این جریان نمی‌بود، مسلمانان به‌راحتی مسائل و اختلافات میان خود را حل و فصل می‌کردند و با توجه به آیات اتحاد و برادری در اسلام مسیر برپایی این واجب الهی را برای تمامی حجاج از سرتاسر جهان باز می‌گذاشتند.
به امید روزی که غده سرطانی وهابیت از جامعه مسلمانی پاک گردد و مسلمانان بتوانند در کمال آرامش و آسایش اعتقادات و تکالیف دینی خود را جامه عمل بپوشانند. (آمین) 

پی‌نوشت:

[1]. تابش قطره، سِرّ مکان حج، 1391/10/30
[2]. شیعه نیوز، کد خبر ۶۶۷۵۷، تاریخ 1392/11/9

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.