مناظره‌ای همراه با افسوس و تأسف

  • 1395/03/12 - 20:05
گفت: حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) براي اين وصيت كرد كه چشم نامحرمان وديوانگان به جنازه ايشان نيفتد، گفتم:مگر گناه است؟ مگر نامحرمان زيادی در تشييع جنازه زنان پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) و زنان عصر ما حضور ندارند؟ گفت: نه، گناه نيست. گفتم: اگر گناه نيست، پس چرا حضرت فاطمه زهراء این چنین وصیت کردند؟

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ مناظره ملا محمد شریف زاهدی، عالم سنی شیعه شده، با مولوی محمد عثمان قلندرزهی يكی از علماء مشهور اهل سنت ايران و رئيس حوزه علميه خاش.
شریف زاهدی می‌پرسد: «چرا حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) وصيت كردند كه مرا شبانه دفن كنيد؟»[1]
مولوی محمد عثمان گفت: حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) برای اين وصيت كرد، كه چشم نامحرمان و ديوانگان به جنازه ايشان نيفتد.
گفتم: مگر گناه است كه نامحرم، جنازه زن را ببيند؟ مگر نامحرمان زيادی در تشييع جنازه زنان پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله وسلم) و زنان عصر ما حضور ندارند؟
گفت: نه، گناه نيست.
گفتم: اگر گناه نيست، پس چرا حضرت فاطمه زهراء، این‌چنین وصیت کردند و نگذاشتند نامحرمان شركت كنند؟ مگر شما در کتب معتبر تاريخی مانند «تاريخ طبری»، «یعقوبی» و دیگران در وفات حضرت فاطمه زهراء، نداريد كه «سلمان» و «ابوذر» و «مقداد» و «إبن عباس»، درتشییع جنازه و نماز ميت ايشان شركت داشتند؟[2]
گفت: بله! همين‌طور است.
گفتم: پس اين حرف که گفتید حضرت وصيت كردند تا چشم نامحرمان و ديوانگان به جنازه ايشان نيفتد، از كجا آورده‌ايد؟
گفت: نظر شما در مورد وصیت و دفن شبانه حضرت، چيست؟
گفتم: در معتبرترین کتاب اهل سنت «صحیح بخاری و صحیح مسلم» گفته شده است: «حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در آخرين لحظات زندگی، با حضرت ابوبكر حرف نزدند.»[3]
به مولوی عثمان گفتم: معنی اين روايت چيست؟ آيا در روايات نيامده است: «قهر و متارکه کردن برای مومن، بیش از سه روز، جایز نیست و دوزخ شایسته اوست»؟[4]
پس طبق اين روايت، نستجير بالله، شما بايد بگوييد حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) که افضل و برتر زنان عالم  است،[5] کار ناشایست و خلاف سنت انجام داده و دوزخ شایسته اوست. چون تا آخرين لحظات زندگی، با ابوبكر قهر بود و آشتی نكرد؟
به نظر شما چرا قهر بود و چرا ابوبكر و عمر و عثمان و اكثر صحابه، نامشان در ليست تشييع جنازه حضرت فاطمه زهراء، خالی است؟
مولوی عثمان گفت: معلوم می‌شود كه تحقيق كرده‌ای و تحقيقات خوبی داشته‌ای، خواهش می‌كنم، يك سری به ما در حوزه علميه خاش بزنيد، ما در خدمتيم.
گفتم: إن‌شاءالله مزاحم شما می‌شويم.

پی‌نوشت:

[1]. ابی محمد بن عبدالله بن مسلم بن قتیبه،کتاب تاویل مختلف الحدیث، دارالکتب العلمیه ،بیروت لبنان، ص279، باب«الجمع بین الحدیث انا معاشر الانبیاء»« لا تكلمه أبدا وأوصت أن تدفن ليلا لئلایحضرها فدفنت لیلا»
محمد بن إسماعيل البخاري ، صحيح البخاري، دار الطباعة العامرة بإستانبول ، دارالفکر، 1401، ج5، ص82، باب غزوه الخیبر،«فلما توفيت دفنها زوجها على ليلا ولم يؤذن بها أبا بكر»                                                                                   
[2]. احمد بن أبى يعقوب بن جعفر بن وهب، تاریخ الیعقوبی، بيروت ، دار صادر،ج2، ص115« دفنت ليلا، و لم يحضرها أحد إلا سلمان و أبو ذر، و قيل عمار»
أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک (تاریخ طبری)، ، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1387ق،  تحقیق: ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج ‏11، ص 598،«، قالت: صلى العباس ابن عبد المطلب على فاطمه بنت رسول الله، و نزل فی حفرتها، هو و على و الفضل بن العباس»
[3]. مسلم بن حجاج نیشابوری, صحیح مسلم,دارالفکربیروت لبنان،ج5، ص154، باب قول النبي (صلى الله عليه وسلم) لا نورث ما تركنا فهو صدقة) «فوجدت فاطمة على أبي بكر في ذلك فهجرته فلم تكلمه حتى توفيت وعاشت بعد النبي صلى الله عليه وسلم ستة أشهر»
محمد بن إسماعيل البخاري ، صحيح البخاري، دار الطباعة العامرة بإستانبول ، دارالفکر، 1401 ،ج4ص42باب فرض الخمس «فغضبت فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم فهجرت أبا بكر فلم تزل مهاجرته حتى توفيت»
[4]. محمد بن على‏ ابن بابویه، الأمالي( للصدوق) / ترجمه محمد باقركمره‏اى‏، نشر کتابچی، ایران-تهران، ص426«حضرت علی (علیه السلام) فرمودند پیامبر منع کردن  از قهر كردن و اگر ناچار باشد از برادر دينى خود بيش از سه‏ روز قهر نكند و اگر بيش از آن قهر كند دوزخ باو شايسته ‏تر است‏»
كلينى، محمد بن يعقوب‏کلینی، اصول کافی، ترجمه سید جوادمصطفوی، نشر علمیه اسلامیه، ایران-تهران، ج5، ص301،باب قهرکردن،« از امام صادق (ع) كه رسول خدا (ص) فرمود: بيش از سه‏ روز قهر كردن و متاركه روا نيست»« امام صادق (ع) فرمود: در قهر هيچ گونه خيرى نيست»
محمد بن حسن‏ شيخ حر عاملى، آداب معاشرت از ديدگاه معصومان عليهم السلام( ترجمه وسائل الشيعة)، مترجم: فارابى، محمد على و عباسى على كمر، يعسوب‏، ناشر: آستان قدس رضوى. بنياد پژوهشهاى اسلامى«‏ امام صادق (ع) فرمود: كه پيغمبر (ص) فرموده است: بيش از سه‏ روز قهر و جدايى جايز نيست»
محمد بن على‏ ابن بایویه، الخصال / ترجمه یعقوب جعفرى‏، ناشر:نسیم کوثر، ایران-قم، ج‏1، ص: 267، ح250«  انس بن مالك از پيامبر خدا (ص) نقل مى‏كند كه فرمود: بر مسلمان حلال نيست كه با برادر دينى خود بيش از سه‏ روز قهر باشد»
[5]. برتری حضرت زهراء برهمه زنان در همه زمان‌ها

تولیدی

دیدگاه‌ها

واقعا در عین اختصار عالی هم بود

نظر لطف شماست.تشکر از توجه ودقت شما .

بسیار جالب و قابل تأمل بود. ممنون از تلاشتون در گردآوری مطالب مستند.

سپاس فراوان از بازدید ومطالعه شما.خیلی لطف کردید.

اجرتون با مادرمون فاطمه زهرا س این به ظاهر علما هرگز در مقابل حقیقتی که کتمان کردند حرفی برای گفتن ندارند. ای کاش آقای زهی جوابی برای گفتن داشت.

اجر شما هم با فاطمه زهراء (سلام الله علیها) تشکر از زحمت وتوجه شما .ای کاش حقایق را کتمان نمی کردند .

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.