مهدویت و حضور موبدان زرتشتی در قم

  • 1395/03/02 - 15:02
دوازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «پیشگویی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» از ساعت ۸ بامداد پنج‌شنبه، ۳۰ اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی با حضوراندیشمندان ادیان ابراهیمی و هموندان انجمن موبدان زرتشتی تهران کار خود را در مدرسه‌ی امام کاظم (علیه السلام) در شهر قم آغاز کرد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ به گزارش خبرگزاری امرداد، دوازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع «پیشگویی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» از ساعت ۸ بامداد پنج‌شنبه، ۳۰ اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی با حضوراندیشمندان ادیان ابراهیمی و هموندان انجمن موبدان زرتشتی تهران کار خود را در مدرسه‌ی امام کاظم (علیه السلام) قم آغاز کرد.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، به عنوان نخستین سخنگوی این همایش با اشتباه خواندن سخنانی که می‌گویند هر چه فساد بر روی زمین بیشتر شود، زمینه برای ظهور منجی موعود فراهم می‌شود، گفت: بنابر نشانه‌های موجود، در واقع هر چه بندگان صالح بر روی زمین بیشتر شوند، شرایط برای ظهور منجی آماده‌تر می‌شود. برخی نیز برای ظهور منجی، دعا را کافی می‌دانند. البته دعا کردن خوب و لازم است اما کافی نیست، بلکه ما باید در پی بندگان صالحی که زمینه‌ساز ظهور هستند باشیم.
وی در دنباله‌ی سخنانش با گفتن این‌که هم دلایل عقلی و هم منابع اسلامی از ظهور منجی آخرالزمان خبر می‌دهند، افزود: عدالتی که منجی در دنیای انسانی جاری می‌کند، هم‌چون آبی زلال برای بشریت است. دنیای پر از جنگ و اختلاف امروز که همچون پیکری نیمه‌جان است، با ظهور منجی موعود جانی دوباره خواهد گرفت.
موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان تهران در بخش کنفرانس‌ها، نوشتاری با نام «موعود در کیش زرتشتی» را ارایه داد. وی در بخشی از این نوشتار با اشاره به واژه‌ی سوشیانت گفت: در گاتاها، سخنان اشوزرتشت، با واژه‌ی سوشیانت روبه‌رو می‌شویم که به معنای «سودرسان‌ترین» است. این یک عنوان است که هر کسی می‌تواند آن را به دست آورد. مانند عنوان پزشک که هر شخصی با طی مراحلی خاص می‌تواند آن را به دست آورد.
وی در ادامه با اشاره به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: همان‌گونه که این مرجع عالی‌قدر شیعه فرمودند ما باید به دنبال انسان‌های پارسا (صالح) بر روی زمین باشیم، نه این‌که در پی جنگ و کشتار. با زور جنگ و خون‌ریزی و برادرکشی نمی‌توان صلح و آرامش و عدالت را حکم‌فرما کرد. در باور زرتشتیان نیز کسانی که دنیا را به سوی بدی می‌کشانند «اَنگرَه‌مَینو» می‌خوانند و آن‌هایی که در پی پیشبرد جهان به سوی نیکی هستند را «سپنته‌مینو» می‌نامند.
فرنشین انجمن موبدان عدالت‌خواهی را یکی از نشانه‌های وجود منجی آخرالزمان دانست و گفت: همه‌ی انسان‌ها خواهان بیشترین عدالت اجتماعی و آزادی فردی هستند و این در ذات انسان‌ها وجود دارد. باور مذهبی زرتشتیان است که ۱۰ هزار سال پس از اشوزرتشت، نخستین منجی ظهور می‌کند. وی در پایان سخنانش با یادآوری این‌که باور به ظهور منجی نشان از آن دارد که همه‌ی انسان‌ها به دنبال صلح و آرامش در جهان هستند، گفت: همه‌ی ادیان از موعود یک منظور دارند و تنها نام موعود و باور به چگونگی آمدنش تفاوت دارد، که این تفاوت نیز به طریقت و شریعت بازمی‌گردد.
موبد پدرام سروش‌پور، دبیر انجمن موبدان نیز با نوشتاری با نام «نجات‌بخش و پیش‌بینی‌های روز رستاخیز در کتاب مقدس گاهان» در این همایش باشنده بود. وی با اشاره به این‌که گاتاها، سرودهای اشوزرتشت، را باید قدیمی‌ترین نوشته‌ای دانست که در آن از منجی آینده‌ی جهان یا سوشیانت نام برده است، گفت: بر پایه‌ی آموزش‌های اشوزرتشت در گاهان، مهم‌ترین ویژگی سوشیانت‌ها این است که آن‌ها با ارتقای مینوی (:معنوی) خود و رسیدن به کمال روحانی و هفت امشاسپندان، به مرتبه‌ای می‌رسند که می‌توانند عالی‌ترین آرمان‌های دینی را که عدالت، راستی، اندیشه‌ی نیک و به طور کلی همه‌ی صفت‌های اهورامزدا، خداوند یکتاست، بر روی زمین محقق سازند و همه‌ی شرور را از هستی ریشه‌کن کنند.
وی افزود: نکته‌ی دیگر درباره‌ی مفهوم سوشیانت در گاتاها آن است که در دین زرتشتی تاکید بر یک نجات‌بخش دیده نمی‌شود. در سنت پس از زرتشت، در اوستای متاخر و نوشته‌های فارسی میانه نیز سخن از چندین نجات‌بخش در میان است که با نام‌های اوشیدر، اوشیدرماه و سوشیانت در شرایط سخت و نابسامان روزگار خود ظهور خواهند کرد و عدالت و آرامش و راستی را برقرار خواهند کرد. این بخش از آموزه‌ها از اندیشه‌های خود اشوزرتشت سرچشمه گرفته است که از سوشیانت‌ها نام برده است؛ سوشیانت‌هایی که به مرور خواهند آمد و جهان را به سوی نیکی رهنمون خواهند کرد. به همین مفهوم، هر انسانی می‌تواند برای رسیدن به جایگاه والا و بلندمرتبه‌ی سوشیانت‌ها تلاش کند و برای ساختن جهانی پر از نیکی‌ها و راستی‌ها گام بردارد، تا زمانی که زمینه‌ی پیدایش و نمود راستی‌ها به طور کامل در جهان فراهم شود.
نکته: در نظر موبد خورشیدیان، بحث قیامت و منجی از دین یهود وارد آیین زرتشت شده است [1] و همچنین موبد سروش پور کوروش کبیر را بنابر احتمالی سوشیانت و منجی می داند. [2]

پی‌نوشت:
[1]. سوشیانتِ یهودی
[2]. تقابل دو موبد زرتشتی در مورد کوروش

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.