زمینه‌های حکومت جهانی حضرت مهدی (ع)

  • 1395/03/01 - 19:00
ما می‌توانیم با مراجعه به احادیث متواتر در متون کتب فریقین، شرایط تحقق این چنین حکومت همراه با تمدن عظیم انسانی را ببینیم، چرا که با گذشت زمان و به بن‌بست رسیدن بشریت در بسیاری از مشکلات و یاس و نامیدی انسان از سازمان‌ها و جامعه انسانی را برای پذیرش آن آماده کرد، لذا حکومت جهانی مهدی منتظر (ع) همراه با شرایط و زمینه‌های متعددی است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ ما می‌توانیم با مراجعه به احادیث متواتر و فراوان در متون کتب فریقین، شرایط تحقق این حکومت همراه با تمدن عظیم انسانی را، در چنین دولتی ببینیم، چرا که گذشت زمان و به بن بست رسیدن بشریت در بسیاری از مشکلات و یاس و ناامیدی انسان از سازمان‌ها و... جامعه انسانی را برای پذیرش آن آماده کرد.
لذا حکومت جهانی مهدی منتظر (عجل الله فرجه الشریف) همراه با شرایط و زمینه‌های متعددی است که از جمله این زمینه‌ها، عبارتند از:
الف: آمادگی جهانیان، که نخستین شرط ظهور امام زمان (علیه السلام) و پی‌ریزی چنین دولتی است. لذا در روایات این‌گونه وارد شده: «...بعد ما ملئت جوراً و ظلماً.[1]... روی زمین را جور و ستم فرا می‌گیرد». این ظلم و جور و ستم، چنان فشاری را بر دوش انسان‌ها وارد می‌کند که بشریت برای پذیرش انقلاب دیگر، انقلابی عمیق و بنیادی را آماده می‌سازد و می‌فهمد که چاره‌ای نیست، مگر این‌که یک نیروی غیبی روی کار بیاید.
ب: تکامل خرد و اندیشه انسانی، پی‌ریزی یک حکومت جهانی که همراه با عدل و داد در کلیه شئون زندگی انسان‌ها باشد، در صورتی امکان‌پذیر است، که عقل و خرد و دانش و بینش انسان‌ها به پایه‌ای برسد، که طبعاً خواهان برقراری حکومتِ حق و قانون و طرد و نابودیِ ظلم و ستم گردد و این‌چنین حالتی، جز در پرتو تکامل فرهنگ انسانی، امکان‌پذیر نمی‌باشد و بسیاری از مشکلات در عصر ظهور امام زمان (علیه السلام) از این طریق حل خواهد شد، امام باقر (علیه السلام) بر این عنصر از عناصر پدید آورنده حکومت جهانی امام زمان، در حدیثی تصریح کرده و می‌فرماید: «اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رووس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم.[2] آن‌گاه که قائم ما قیام کرد، خداوند دست رحمت و قدرت او را بر سر بندگان می‌گذارد، به‌وسیله او خرد و اندیشه‌های انسانی به تکامل می‌رسد».
ج: تکامل صنایع، این حکومت بدون تکامل صنعت، بالاخص بدون وسیله ارتباط جمعی، امکان‌پذیر نیست، چرا که حکومتی که می‌خواهد ندای الهی را به اقصی نقاط جهان برساند، باید از وسایل و تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده کند، تا پیام خداوند را در سرتاسر عالم هستی ابلاغ کند، امام صادق (علیه السلام) در حدیثی به این نوع از تکامل تصریح کرده است و می‌فرماید: «ان قائمنا اذا قام مد الله لشیعتنا فی اسماعهم و ابصارهم حتی لایکون بینهم و بین القائم برید، یکلمهم فیسمعون و ینظرون الیه و هو فی مکانه.[3] آن‌گاه که قائم ما قیام کند، خداوند بر قدرت شنوایی و بینایی شیعیان، گسترش می‌بخشد، فاصله میان آن‌ها و قائم (علیه السلام) را از میان برمی‌دارد، امام با آنان سخن می‌گوید و آنان سخنان امام را می‌شنوند و او را در جایگاه خود می‌بینند.» و یا در حدیثی دیگر می‌فرماید: «ان المومن فی زمان القائم و هو بالمشرق یری اخاه الذی فی المغرب و کذا فی المغرب یری اخاه الذی بالمشرق.[4] مومن در زمان قائم (علیه السلام) که در مشرق زندگی می‌کند، برادر خود را که در مغرب است، می‌بیند و هم‌چنین کسی‌که در مغرب زندگی می‌کند، برادر خود را در مشرق است، مشاهده می‌کند.» این حدیث حاکی از صنعت (تلگرام، تلفن، تلویزیون، رادیو، و...) می‌باشد که با گذشت زمان روشن‌تر شده و برای انسان‌ها فعلی چیزی عادی است، اما در زمان‌های گذشته فقط به‌صورت یک معجزه می‌توانستند، آن را باور کنند.
د: ارتش انقلابی جهانی، هیچ حکومتی بی‌نیاز از یک قدرت اجرایی نمی‌باشد، در حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) که به‌صورت حکومت واحد جهانی برقرار می‌گردد، به نیروهای فعّال و سازنده و ارتش انقلابی جهانی نیاز مبرمی است، که در راه هدف از همه چیز بگذرند و در نتیجه گفتار امام باقر (علیه السلام) که فرمودند: «اجری من لیث و امضی من سنان.[5] شجاع‌تر از شیر و برنده‌تر از نیزه و شمشیر هستند.» که در برخی از روایات تعداد آنان را 313 نفر و در برخی دیگر 12000 نفر و در برخی دیگر 15000 نفر معین شده، که در راه انجام وظیفه الهی از سرزنش هیچ‌کس هراس ندارد و چنان رعب و وحشت در دل دشمنان ایجاد می‌کنند، که دشمنان شکست می‌خورند.[6]

پی‌نوشت:

[1]. کنز الاعمال، متقی هندی، موسسه الرساله، بیروت، لبنان، (1401ق)، ج14 ص256.
[2]. کافی، کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، (1388ق)، تحقیق غفاری، ج1 ص25.
[3]. روضه کافی، کلینی، علمیه اسلامیه، تهران، (1364ق)، تحقیق رسولی محلاتی، ج1ص37.
[4]. حق الیقین، علامه مجلسی، علمیه اسلامیه، تهران، (1387ق)، ج1 ص84.
[5]. بحارالانوار، علامه مجلسی، موسسه الوفاء، بیروت، لبنان، ج52 ص318.
[6]. منتخب الاثر، آیت الله صافی گلپایگانی، مکتبه الصدر، تهران، طبعه الثالثه، ص486.

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.