عدل نه قتل، هشدار نه کشتار

  • 1395/03/01 - 14:17
قتل و کشتار تا چه اندازه؟ آیا بعد ظهور رودخانه‌ای از خون راه می‌افتد؟ برخورد امام چگونه است؟ از بررسی تاریخ در می‌یابیم انبیای الهی و پیروان واقعی آن‌ها همواره مورد ستیز امام‌ستیزان و ولایت‌گریزان قرارگرفته‌اند و مسئله مهدویت وظهورحضرت ازاین قاعده مستثنی نیست و بستر حوادث و فتنه‌هایی خواهد بود چه قبل ظهور وچه بعد ازآن.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ درباره قتل و کشتار در دوران ظهور، برخی جاهلانه، افراط می‌کنند و برخی هم‌چون امام‌ستیزان و ولایت‌گریزان هم عامدانه و مغرضانه با ایجاد شبهه و ساخت فیلم‌ها،از امام زمان و یاران او چهره‌ای خشن ارائه می‌دهند و برخی هم، تفریط می‌کنند و می‌گویند: امام از طریق ولایت و تصرف تکوینی و اعجاز، همه را مطیع می‌کند، و خونی ریخته نمی‌شود.
واقعیت این نیست، بلکه سیاست و سیره امام، همان سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است و حضرت «رحمت للعالمین» است،[1] گاهی مقتضای عدالت این است که دشمنان سرسخت و لجوج را، که هرگز با حکومت حق کنار نمی‌آیند، از سر را ه بردارد. اما کسانی‌که چنین نیستند، هرچند مسلمان نباشند، کشته نخواهند شد.
بر اساس روایات، امام زمان برابر اهل کتاب «یهود و نصاری» نیز سیاست نرمش و مدارا، در پیش خواهند گرفت؛ در ابتدای امر، اهل کتاب با پرداخت جزیه، در حکومت حضرت، به‌صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند، اما بعد از اتمام حجت و برطرف شدن موانع هدایت و ایمان، دیگر کسی گمراه باقی نمی‌ماند، مگر افراد لجوج و معاند و بدطینت.
خلاصه این‌که قبل ازظهور هم، کشتار جود دارد، در روایتی آمده است: «سفیانی صدهزار نفر را در فلان محله یا منطقه‌ای می‌کشد و هفتادهزار نفر هم از لشکر او کشته می‌شوند،[2] و بعد از ظهور هم، وجود دارد، اما نه آن‌چنان که دشمنان اسلام بر علیه امام زمان و یارانش تبلیغ سوء می‌کنند.

ناله سینه سوزان چه اثرها دارد             اثری خاص به هنگام سحرها دارد
هر که در بادیه عشق قدم زد، داند             وادی عشق ومحبت چه خطرها دارد

پی‌نوشت:

[1]. محمد بن ابراهيم‏ ابن أبي زينب، الغيبة للنعماني‏، محقق :علی اکبرغفاری، نشرصدوق، تهران، 1397ق،ص164« إِذَا قَامَ سَارَ بِسِيرَةِ رَسُولِ اللَّهِ»
[2]. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، 1404ق، ج‏52، ص: 182، ح4« مِنْ فَوْقِكُمْ قَالَ هُوَ الدَّجَّالُ وَ الصَّيْحَةُ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ‏ وَ هُوَ الْخَسْفُ‏ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ هُوَ اخْتِلَافٌ فِي الدِّينِ وَ طَعْنُ بَعْضِكُمْ عَلَى بَعْضٍ‏ وَ يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ‏ وَ هُوَ أَنْ يَقْتُلَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً وَ كُلُّ هَذَا فِي أَهْلِ الْقِبْلَةِ.»
محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، 1404ق، ج‏52، ص: 237، ح15«فَيَلْتَقِي السُّفْيَانِيُّ بِالْأَبْقَعِ فَيَقْتَتِلُونَ وَ يَقْتُلُهُ السُّفْيَانِيُّ وَ مَنْ مَعَهُ وَ يَقْتُلُ الْأَصْهَبَ ثُمَّ لَا يَكُونُ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاقِ وَ يَمُرُّ جَيْشُهُ بِقِرْقِيسَا فَيَقْتَتِلُونَ بِهَا فَيَقْتُلُ مِنَ الْجَبَّارِينَ مِائَةَ أَلْفٍ وَ يَبْعَثُ‏ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَةِ وَ عِدَّتُهُمْ سَبْعُونَ أَلْفاً فَيُصِيبُونَ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ قَتْلًا وَ صَلْباً وَ سَبْيا»

برچسب‌ها: 
تولیدی

دیدگاه‌ها

سلام خدمت نویسنده محترم. سیره امام زمان عج فقط سیره پیامبر ص نیست و سیره بقیه امامان ع نیز است مانند سیره امیرالمومنین ع. بله همان طور که رحمت للعالمین است، شمشیر انتقام گیرنده خداوند نیز است. اگر در اسامی حضرت دقت بیشتری میکردید به نکات بهتری دست پیدا میکردید. نیازی نیست بخواهم کار حضرت را از الان وارانه توجیه کنیم. صمصام منتقم، صمصام اکبر، صاحب صمصام، سیف شاهر، سیف الله، آقا وقتی تشریف بیاورند از ظالمین انتقام خواهند گرفت. با اینکه برای نویسنده محترم احترام ویژه ای قائلم ولی در این مقاله کوشیده نظر دشمنان را به آقا جلب کند، غافل از اینکه انتقام وعده خداوند است. بزرگی میفرمود: ولایت خونریز است. همانگونه که در صفین، جمل و نهران خون ریخت. تازه در زمان حضرت حجت عج دیگر مسالحه ای در کار نیست وعده خداوند است که مظلومان پیروز خواهند شد. حالا بزار بگن ما زامبی هستیم بگن ما خون ریز هستیم وقتی صاحبمون تشریف بیاورند همه این دشمنان دنبال سوراخ موش خواهند بود.

سلام خدمت خواننده عزیز. ای کاش بیشتر دقت می کردید.بحث من در مورد افراط وتفریط هستش در مورد کشتار وخونریزی.نه افراط نه تفریط. وهدف من دفع شبهه بود که مطرح می کنند امام زمان به هیچ کس از مخالفینش رحم نمی کند و همه را می کشد در حالی که این درست نیست. و بحث من انتقام را نفی نمی کند. بله انتقام هم هستش و باید هم باشد. در کل هدف من از طرح این مباحث مقابله کردن با طرح دشمن است که آنها یک ویژگی امام را بزرگ می کنند و آن هم انتقام هست البته با سلیقه خودشون. در حالی که ویژگی هایی همچون هدایتگری، دلسوز بودن، علم و لطف و قدرت امام را پنهان می کنند وما باید در کنار ویژگی منتقم بودن امام ویژگی های دیگر هم بیان کنیم تا شناخت کاملی از امام زمان حاصل شود.

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.