ملل جهان در انتظار مصلح موعود جهانی

  • 1395/03/01 - 11:30
علی‌رغم کوته نظری برخی از انسان‌ها که خیال می‌کنند همه انبیاء الهی از مشرق زمین برخواسته‌اند، ما معتقدیم که در میان تمام ملل و اقوام مختلف در سراسر جهان، پیامبرانی برخاسته و مردم را به سوی دین الهی و صراط مستقیم فرا خوانده‌اند، چنان‌که در قرآن تصریح به این موضوع شده است که خداوند می‌فرماید: «انما انت منذر و لکل قوم هاد»

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ علی‌رغم کوته نظری برخی از انسان‌ها که خیال می‌کنند، همه انبیاء الهی از مشرق زمین برخاسته‌اند، ما معتقدیم که در میان تمام ملل و اقوام مختلف در سراسر جهان، پیامبرانی برخاسته و مردم را به‌سوی دین الهی و صراط مستقیم فرا خوانده‌اند، چنان‌که در قرآن تصریح به این موضوع شده است، که خداوند می‌فرماید: «انما انت منذر و لکل قوم هاد.[رعد/7] تو ای پیامبر بیم‌دهنده هستی، و برای هر ملتی رهبر و راهنمایی هست.» اما در این میان تمام اقوام و ملل جهان بر این باورند که در آخرالزمان، رهبری ظهور می‌کند، که مقتدر است و این شخص در اعماق دلشان، جا گرفته و منتظر آمدنش هستند، لذا در انتظار نوید مصلح جهانی، لحظه‌شماری می‌کنند تا جهانی به‌دور از خیانت و ظلم و ستم را که به آنان وعده داده شده، نظاره‌گر باشند. در این مختصر نوشتار نگاهی کوتاه به برخی از این اقوام و ملل می‌اندازیم تا عقائد اینان را نسبت به مهدی موعود مورد بررسی قرار دهیم:

1- ایرانیان باستان معتقد بودند که «گرزسپه» قهرمان تاریخی آنان زنده است و در سرزمین کابل زندگی می‌کند و صدهزار فرشته او را پاسبانی می‌کنند، تا روزی قیام کند و جهان را اصلاح نماید. و گروهی دیگر از ایرانیان کی‌خسرو را مهدی موعود می‌دانند که به کوهستان رفت و در آن‌جا آرمیده تا روزی ظاهر شود و اهریمنان را از گیتی براند.
2- نژاد اسلاوها بر این عقیده‌اند که از مشرق زمین، یک نفر ظهور می‌کند و تمام قبایل را متحد و آن‌ها را بر دنیا مسلط می‌کند.
3- نژاد ژرمنها بر این باورند که یک نفر فاتح از طرف آنان قیام می‌کند و آنان را بر دنیا حاکم می‌گرداند.
4- اهالی صربستان و مناطق اطراف آن، در انتظار ظهور شخصی به نام «مارکو کرالیویچ» هستند.
5- برهمائیان معتقدند در آخرالزمان «ویشنو» ظهور خواهد کرد و دنیا را از ظلم و ستم نجات می‌دهد.
6- ساکنان جزایر انگلستان از چندین قرن گذشته آرزومند و منتظر بودند که «آرتور» روزی از جزیره آوالون نمایان شود و نژاد ساکسون را در دنیا غالب گرداند و سعادت جهان را نصیب آن‌ها کند.
7- یهودیان منتظرند که در آخرالزمان «ماشیع» که همان مهدی بزرگ باشد، ظهور می‌کند و در جهان حکومت می‌کند، البته او را از اولاد اسحاق نبیّ می‌دانند، در صورتی‌که در تورات صراحتاً او را از اولاد حضرت اسماعیل معرفی کرده است.
8- نصاری نیز قائل به وجود موعود در کتب خود بوده‌اند، ولی در اوصافش اختلاف دارند.
9- اقوام و ملل مختلف هند، مطابق با کتب خودشان در انتظار مصلحی هستند، که ظهور کرده و حکومت جهانی تشکیل می‌دهد.
10- آسن‌ها معتقدند که پیشوایی در آخرالزمان ظهور می‌کند و دروازهای آسمان را برای آدمیان خواهد گشود.
11- سلت‌ها معتقدند که پس از بروز آشوب‌هایی در جهان «بوریان بورویهم» قیام کرده و دنیا را تصرف خواهد کرد.
12- اسکاندیناوی‌ها معتقدند که برای مردم، بلاهایی می‌رسد و جنگ‌های جهانی اقوام را نابود می‌سازد. آن‌گاه «اودین» با نیروی الهی ظهور و بر همه چیره می‌شود.
13- یونانیان معتقدند که «کالویبرگ» نجات دهنده بزرگ جهان، ظهور کرده و جهان را نجات خواهد داد.
14- اروپائیان در انتظار ظهور «بوخص» می‌باشند و معتقدند که جهان را پر از عدل و داد می‌کند.
15- مصریان در حدود 3000 هزار سال پیش از میلاد در شهر ممفیس زندگی می‌کردند و معتقد بودند که سلطانی در آخرالزمان با نیروی غیبی بر جهان مسلط می‌شود و اختلاف طبقاتی را از بین می‌برد و مردم را به آرامش و آسایش می‌رساند.

البته قبائل و ملل و مذاهب مختلف دیگری هم هر کدام به فراخور درک و فهم خود اعتقاد به این منجی بزرگ  در آخرالزمان داشته‌اند و منتظر آن بوده‌اند، منتهی در این نوشتار مختصر، هر چند برخی از ملل و مذاهب جهان، خوب نتوانسته‌اند، مهدی موعود را که در دین اسلام به آن اشاره مستقیم شده، با اعتقاد خود درست تطبیق دهند، لذا دچار اشتباه شده‌اند، اما آن‌چه روشن است، این است که آنان هم عقیده بر یک مصلح جهانی، در اعتقادات خود دارند و در انتظار او باقی می‌باشند.

پی‌نوشت:

[1]. برگرفته شده از کتاب او خواهد آمد، داود الهامی، علی‌‌اكبر مهدی‌پور، نشر مرتضی، قم، (1403ق)، ص72 - 76

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.