اشتباه در فهم بیان سید مرتضی از حدیث وصیت

  • 1395/03/01 - 04:25
احمد بصری ادعا دارد که تبعیت از وی بر همه مسلمین واجب است و هر کسی منکر مهدویت وی بشود، منکر ولایت علی مرتضی (علیه‌السلام) شده و کل اعمال عبادی‌اش باطل و رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از او بیزار است! حال آن‌که شریف مرتضی می‌فرماید بر هیچ کس واجب نیست که به امامان احتمالی بعد از امام دوازدهم ایمان بیاورند.

پایگاه جامع فرق ادیان و مذاهب_ اعاظم و بزرگان علماء اهل‌تشیع فراز آخر «حدیث وصیت»[1] را خلاف مشهور می‌دانند اما جماعت فرقۀ کذاب و دجال بصره مدعی‌اند بر خلاف بزرگانی که ذکر کردیم، سید مرتضی علم الهدی از وجود امامانی بعد از دوازده امام سخن گفته و حکم به ایمان به آن‌ها را داده است!
حقیقت مطلب بگونه‌ای دیگر است و آن این‌که در رسائل سید مرتضی از احوال پس از ظهور سوال می شود وشریف مرتضی بحسب سوال قسمی از حالاتی که بعد از ظهور می‌توان متصور شد را ذکر می‌کند. حال سخن قائد الشیعة سید مرتضی علم الهدی (رحمة‌الله‌علیه) را به‌نظاره می‌نشینیم: «ما مطمئن نيستيم که با ظهور صاحب الزمان (عليه‌السلام) تکليف از همه زائل بگردد؛ بلکه جایز است که عالم بعد از صاحب‌الزمان (عليه‌السلام) نيز مدت مدیدی باقی بماند و در عين حال این ممکن نيست که زمين خالی از حجت الهی بوده باشد.»
نيز جایز است تعدادی از ائمه بوده باشند که دین را حفظ کرده و مصالح اهل دنيا را حافظ باشند و این ضرری به مسلك تشيع پيرامون نظریه امامت نمی‌زند. زیرا آن‌چه که ما برایمان تکليف و واجب است و بایستی آن را قبول کرده و به آن تعبّد داشته باشيم این است که عالِم به امامت آن دوازده امام بوده باشيم واگر خلافی یا سوال باشد ما آن‌را به بيان بسيار شافی تبيين می‌کنيم. پس این سخن ما را از نام‌گذاری به دوازده امامی خارج نمی‌سازد زیرا که ما بر خلاف سایر فرق اثبات کرده‌ایم که امامان ما دوازده تن هستند و این لقب (دوازده امامی) نيز صرفا برای کسی استفاده می‌شود که این سخن را اثبات کرده باشد.»[2] بنابراین دیده می‌شود که اتفاقا این سخن شریف مرتضی سخنی در ردّ سخنان احمد الکاطع هست تا تأیید نظر وی!
احمد بصری ادعا دارد که تبعیت از وی بر همه مسلمین واجب است و هر کسی منکر امامت و مهدویت احمد بصری همبوشی بشود، منکر ولایت علی مرتضی (علیه‌السلام) شده و کل اعمال عبادی‌اش باطل و رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از او بیزار است! حال آن‌که شریف مرتضی می‌فرماید بر هیچ کس واجب نیست که به امامان احتمالی بعد از امام دوازدهم ایمان بیاورند بلکه بر هر شیعه واجب است در قِسم وجوب  ایمان به امامت، صرفاً به دوازده امام اکتفاء کند زیرا تنها اعتقاد به این تعداد از ائمه واجب است. این ردیه‌ایست کمرشکن از برای انصار احمد و نیز خود احمد همبوشی بصری.
همچنین شریف مرتضی (رحمه‌الله) در این سخن نگفته است: «یجب أن یکون إثنی عشر مهدیا بعد إثنی عشر امامٍ» وجود دوازده مهدی بعد از دوازده امام واجب است! بلکه وی می‌گوید: «و یجوز أن یکون بعده عدة أئمة» «اجازه است بعد از صاحب الزمان (علیه‌السلام) تعدادی امام وجود داشته باشند.» و هر کسی می‌داند که بین واجب بودن و مجاز بودن فرق بسیار است و اجازه یعنی «امکان وجود» ولی وجوب یعنی «حتمیت وقوع» و شریف مرتضی (رحمه‌الله) وجوب را رد کرده  و امکان را بیان می‌کند.
نیز باید توجه داشت که وی تحدید انجام نداده و تعداد معینی بر وجود امامان احتمالی بعد از قائم آل محمد معرفی نکرده است، حال آن‌که روایت مورد استناد احمد دوازده امام را محدد می پندارد. هم‌چنین باید متوجه بود که این سخن سید مرتضی بیشتر در جهت اثبات رجعت است تا اثبات مهدیون مورد زعم احمد بصری.

پی‌نوشت:

[1]. وجود مهدیین بعد از امام زمان(علیه‌السلام) و بودن دولت برای آن‌ها؛ الغیبة، شیخ ابو جعفر الطوسی، مؤسسۀ المعارف الإسلامیة، قم، ص 151.
[2]. رسائل الشریف المرتضی، سید مرتضی، دارالقرآن الکریم، قم، ج3، ص 146.
برای اطلاع بیشتر: ردیه‌ای قاطع بر احمد بن‌اسماعیل الکاطع، اکبر بیرامی، ص 66.

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.