برداشت بهائیت از وحدت عمل حضرت مهدی (ع) با پیامبر (ص)

  • 1395/02/31 - 23:46
از روایاتی که بهائیان برای توجیه دین‌سازی باب ارائه می‌دهند، روایت امام صادق (ع) است که فرمود: مهدی (عجّل ‌الله فرجه)، همان کاری که پیامبر کرد، خواهد کرد. یعنی دین جدید می‌آورد! در پاسخ می‌گوئیم: منظور از انهدام ما قبل، از بین بردن سنت‌های باطل است و این روایت تقطیع شده که متن کامل آن، بطلان ادعای بهائیت را آشکار می‌سازد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ بهائیان معتقدند روایاتی که در منابع اسلامی وجود دارد، نشان‌گر آن است که مهدی موعود، ادامه دهنده‌ی دین اسلام نیست، بلکه خود صاحب شریعت جدید است و با آمدن او، دین اسلام نسخ می‌شود. هدف نویسندگان بهائی از بیان چنین نظریه‌ای، اثبات قائمیت مبشر خود، علی‌محمد شیرازی می‌باشد.
از جمله روایاتی که به آن اشاره می‌کنند، روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) است که ایشان در وصف حضرت مهدی (عجّل‌ الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «یَصنَعُ کَمَا صَنَعَ رَسُول الله (صَلّی ‌الله ‌علیه و آله)، یَهدِمُ مَا کَانَ قَبلَه کَمَا هَدَمَ رَسُول الله (صلّی‌ الله ‌علیه و آله).[1]؛ حضرت مهدی (عجّل‌ الله تعالی فرجه الشریف) همان کاری را که پیامبر کرد، خواهد کرد؛ آن‌چه قبل خود بوده، منهدم و نابود خواهد ساخت، چنان که پیامبر منهدم نمود».
بنابر این روایت، بهائیان ادعا می‌کنند همان‌گونه که با آمدن پیامبر، تمامی ادیان گذشته از بین رفته و نسخ گردید، با آمدن حضرت مهدی (عجّل ‌الله فرجه)، که ادعا دارند وی، علی‌محمد شیرازی است، دین اسلام نسخ شده است. در ادامه به نقد و بررسی برداشت بهائیان از این روایت می‌پردازیم.
اول: منظور این روایت که حضرت مهدی (عجّل ‌الله فرجه)، همانند رسول خدا (صلّی ‌الله ‌علیه و آله)، آن‌چه را قبل از خود بوده، نابود می‌سازد، کردارها و سنت‌های باطلی است که رواج پیدا کرده است؛ یعنی همان‌گونه که پیامبر تمامی سنت‌ها را نابود نساخت و همه‌ی اعمال و احکام را از بین نبرد، بلکه سنت‌ها و روش‌های باطل و بدعت‌ها را از بین برد، حضرت مهدی (عجّل ‌الله فرجه) که مقام جانشینی ایشان را بر عهده دارد، چنین وظیفه‌ای را دنبال خواهد نمود.
دوم: حسینعلی‌بهاء در کتاب ایقان، دنباله‌ی این روایت را نیاورده و جمله‌ی «یَستأنِفُ الإسلامَ جَدِیدَاً» را ذکر ننموده، این جمله خود گواه بر ابطال عقیده‌ی بهائیان است که می‌گویند قائم، دین دیگری غیر از اسلام را خواهد آورد، زیرا در این جمله تصریح شده دین و روش حضرت مهدی (عجّل ‌الله فرجه)، اسلام است.
سوم: روایات از این جهت که برخی، برخی دیگر را توضیح و تفسیر می‌کنند، همانند آیات قرآن‌اند؛ پس در صورتی می‌توان مطلبی را مستند به امام معصوم نمود که همه‌ی روایات مربوط به آن مطلب دیده شوند. پس با صرف مشاهده‌ی چند روایت که در آن‌ها بحث از کتاب و سنت جدید است، نمی‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که حضرت مهدی (عجّل‌ الله فرجه)، دین جدیدی می‌آورد، بلکه باید به روایات فراوان دیگر نیز توجه کرد که بر احیاء سنت پیامبر توسط حضرت مهدی (عجّل ‌الله فرجه) دلالت دارد و در زمان حضرت، سنت پیامبر آن‌چنان احیاء می‌شود که امام باقر (علیه ‌السلام) درباره‌ی آن فرموده است: «زن در خانه خود براساس قرآن و سنت پیامبر (صلّی ‌الله ‌علیه و آله) داوری می‌کند».[2] همین‌طور که در زیارت منسوب به امام زمان (عجّل‌ الله فرجه) به این مطلب تصریح شده است.[3]
بنابراین؛ این روایت هم هیچ‌گونه دلالتی بر مدعا و مطلوب بهائیان ندارد و اساساً این‌گونه روایات با علی‌محمد شیرازی ملقب به باب، هیچ تطابقی ندارد.

پی‌نوشت:

[1]. محمدبن ابراهیم نعمانی، کتاب الغیبة، تهران: مکتبة الصدوق، 1397 ق، ص 231.
[2]. همان، ص 239.
[3]. ابوجعفر محمدبن حسن طوسی، امالی، قم: دارالثقافة، 1414 ق، ص 414.

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.