هالیوود و مهدویت

  • 1395/02/30 - 10:51
جهان امروز جهان تصویر است و عمده‌ترین مصداق این تصویر سینماست. «پُستمن» در کتاب «زندگی در عیش، مردن در خوشی» سه دوره را برای انتقال معلومات ذکر می‌کند. دوره‌ی اول دوره انتقال معلومات به‌وسیله زبان بود. پدر می‌گفت، فرزند حفظ می‌کرد. دوره دوم دوره‌ی مکتوب بود و کتاب، حافظ و حامل معنا برای نسل بعدی شد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ جهان امروز جهان تصویر است و عمده‌ترین مصداق این تصویر سینماست. «پُستمن» در کتاب «زندگی در عیش، مردن در خوشی» سه دوره را برای انتقال معلومات ذکر می‌کند. دوره‌ی اول دوره انتقال معلومات به‌وسیله زبان بود. پدر می‌گفت، فرزند حفظ می‌کرد. دوره دوم دوره‌ی مکتوب بود و کتاب، حافظ و حامل معنا برای نسل بعدی شد. ایشان سومین دوره را دوره‌ی تصویر می‌داند که تصویر سینمایی و تلویزیونی جای دو موج قبلی نشسته است.
واقعیت قضیه این است که ما در عصر تصویر و عصر سینما زندگی می‌کنیم و عنوانی که تحت عنوان دنیای اطلاعات و انفجار اطلاعات داریم، عصاره‌اش تصویر است؛ یعنی این اطلاعات جذاب‌ترین، مؤثرترین، کارآمدترین و ماندگارترین شیوه‌ی ابراز آن تصویر است. ما در شبانه‌روز بین ۷۸ تا ۷۹ در صد اطلاعات دریافتی روزانه را از چشممان به دست می‌آوریم و بقیه حواس، درصد بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.
طبق  تحقیقاتی که طی ۱۰، ۱۵ سال گذشته صورت گرفته، انسان با نیمکره راست مغزش با اطلاعات برخورد شهودی می‌کند؛ یعنی در آنجا ماندگار است و بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین تأثیرات را روی شخصیت انسان می‌گذارد. مجموعه‌ی این قضایا تصویر را کارآمدترین عامل نه‌تنها برای انتقال معلومات، بلکه تأثیرگذاری روی شخصیت و روان افراد قرار می‌دهد. این مقدمه به نحوی بیانگر جایگاه تصویر و سینماست.
در چنین فضایی، غرب برای اعمال قدرت این قدرت و کسب مطامع بیشتر، از تصویر بهترین استفاده را می‌کند. هالیوود به‌عنوان مرکز فیلم‌سازی آمریکا در سال، ۷۰۰ فیلم تولید می‌کند و نزدیک ۷۸ درصد سینماها و تلویزیون‌های جهان از آن تغذیه می‌شوند. و دراین‌بین مهم‌ترین کاری که می‌کنند این است که مبانی نظری خودشان را که محصول ایده‌ها و اهدافشان است به زبان تصویر ترجمه می‌کنند. بزرگ‌ترین ویژگی غرب، ترجمه معنا به تصویر است. چون روانشناسی مدرن بیانگر این است که تأثیری که تصویر دارد هیچ کلامی ندارد و بحثی را در روانشناسی داریم که هر تصویر معادل هزار کلمه است.[1]
در فیلم پیشگویی‌های نوسترآداموس این امریکاست که مقابل مسلمان‌ها می‌ایستد یا بازی کامپیوتری خیلی مشهور «یا مهدی» که اسم اصلی‌اش «Persian gulf inferno» (جهنم خلیج‌فارس) است، خلیج‌فارس را مرکز حرکت‌های تروریستی جهان جلوه می‌دهد. ما در بعد روانشناسی میگوییم این بازی افراد را نسبت به امام زمان و لفظ «یا مهدی» شرطی می‌کند، ولی وقتی باطن قضیه را نگاه می‌کنید می‌بینید پیام دیگری هم دارد و آن این است که وقتی خلیج‌فارس مرکز حرکت‌های تروریستی جهان می‌شود، حضور نظامی امریکا در خلیج‌فارس توجیه می‌شود.
در سال ۲۰۰۰ هالیوود فیلمی را با عنوان ماتریکس ساخت که با استقبال زیادی مواجه شد و متأسفانه در تلویزیون ما نیز استقبال زیادی از این فیلم شد؛ در این فیلم هویت انسان آینده که به ماشین تبدیل شده، زیر سؤال می‌رود. اما نجاتی که برای فرار از این بحران ذکر می‌شود شهری است به اسم zion (صهیون)؛ یعنی تصویری که ارائه می‌شود این است که فقط یکجاست که در آنجا می‌توانید نجات پیدا کنید چه در قلمرو مادی و چه معنا و آن شهر صهیون است. با توجه به مطرح بودن آینده جهان و بحث اندیشمندان بزرگ در مورد آرماگدون و نبرد نهایی، دیدگاه غرب نسبت به آخرالزمان مهم است.
غربی‌ها متوجه شده‌اند که ما در اعتقادات اسلامی یک منجی داریم که زمانی ظهور می‌کند و این با منافع آن‌ها سازگار نیست، لذا سعی می‌کنند با اهداف سلطه جویانه به مقابله‌ی با این موضوع بپردازند.[2]

پی‌نوشت:

[1] . مجتبی تونه‌ای، الفبای مهدویت، قم: نشر میراث ماندگار، ۱۳۸۹، ص ۷۷۲.
[2] . نشریه موعود، شماره ۲۵ و ۲۶، بی‌تا، (برگرفته از گفتگو با دکتر حسن بلخاری).

جهت مطالعه بنگرید به: مجتبی تونه‌ای، الفبای مهدویت...

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.