اعترافات باب در مورد طول عمر امام زمان (عج) و نوّابشان

  • 1395/02/27 - 23:08
بحث وجود مقدس حضرت مهدی (عج) موضوعی است که شیعیان به آن اعتقاد دارند. در بابیت و بهائیت، ميرزا علي محمد باب را مهدي موعود می‌دانند، اما میرزا علی محمد باب در آثار و کتب خود به وجود مقدس حضرت مهدی (عج) اعتراف کرده و سخن از طول عمر حضرت و نوّاب ایشان به میان می‌آورد. این اعترافات، شاهد بر این است که وی مهدی موعود نبوده و نیست.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ یکی از موضوعاتی که شیعیان جهان بیش از هزار سال است که به آن اعتقاد و باور دارند، بحث مهدویت و وجود مقدس حضرت مهدی (عجل الله تعالي فرجه) است. در بابیت و بهائیت، میرزا علی محمد باب را به عنوان مهدی موعود معرفی کرده‌اند در حالی که با مراجعه به آثار و کتب میرزا علی محمد باب در می‌یابیم که وی مهدی موعود نبوده و نیست. قبلاً به اعترافات وی در مورد وجود مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالي فرجه) پرداختیم.[1] در این مقاله نیز به برخی از اعترافات وی در مورد طول عمر حضرت مهدی (عجل الله تعالي فرجه) و همچنین نوّاب ایشان می‌پردازیم:
ميرزا علي محمد باب طول عمر امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) را تأیيد و به صراحت بر طول عمر آن حضرت استدلال مي‌کند، از جمله [2]:
در تفسير سوره‌ي بقره، مطلبي را بيان مي‌کند که ترجمه‌ي آن اين است:‌ «به درستي که ائمه (عليهم السلام) جسم ظاهريشان قوي‌تر از قلوب بهشتيان است، اگر نبود کسي که آن‌ها را بکشد، هيچ‌گاه نمي‌مردند، زيرا بدن‌هاي آن‌ها معتدل است و تغيير در آن راه ندارد و لذاست که حجت خدا محمد بن الحسن (علیه السلام) زنده است».[3]
ميرزا علي محمد در کتاب تفسير سوره‌ي کوثر درباره‌ی طول عمر امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) از امام صادق (علیه السلام) حديثي را نقل کرده که بخشي از ترجمه‌ي آن اين است: «و اما بنده‌ي صالح خضر (علیه السلام)؛ به درستي که خداوند عمر او را براي نبوت و نسخ شريعت پيامبران گذشته و نيز امامت و رهبري بر مردم نمي‌باشد، بلکه به درستي که خداوند تبارک و تعالي چون در علمش چنين مقدر شده بود که عمر امام زمان (ع) را در ايام غيبت به آن مقداري که مقدر است، طولاني نمايد و چون مي‌دانست که بندگانش نسبت به طول عمر امام زمان (ع) ايراد و انکار مي‌نمايند، لذا عمر خضر را طولاني کرد تا به طول عمر او به عمر حضرت قائم استدلال نمايند و بدين وسيله دليل دشمنانش را قطع کند».[4]
ميرزا علي محمد باب درباره‌ی نواب اربعه و اهميت اطاعت از آنان چنين مي‌نويسد: «اگر کسي عمل کرده باشد به دين حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلم) و به ولايت اهل بيت عصمت (علیهم السلام) اقرار داشته ليکن از حکم حسين بن روح که يکي از وکلاي ايام غيبت صغري بوده است، تمرد نموده باشد، عمل‌هاي او کلاً هباءً منثورا (باطل و بي‌ارزش) است». [5]
وی در بيان فارسي، عبارت اسماء ابواب اربعه را به کار مي‌برد.[6] براي توضيح منظور خويش، آخر کتاب در بخش لغات و اصطلاحات، صفحه‌ي دوم مي‌نويسد: «اسماء ابواب اربعه چهار نفر نايب خاص امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) در غيبت صغري با اسامي عثمان بن سعيد و پسرش محمد بن عثمان و شيخ ابوالقاسم حسين بن روح و علي بن محمد سمري بوده است».[7]
و ده‌ها مورد ديگر که میرزای باب درباره‌ی امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) و ويژگي‌هاي آن حضرت توضيح داده است، که همه‌ی اینها دلیل و شاهد بر این است که وی مهدی موعود نبوده و نیست.

پی‌نوشت:

[1].  برای مطالعه‌ی بیشتر بنگرید به مقاله‌ی: اعترافات علی محمد باب مبنی بر وجود مقدس حضرت مهدی(عج)
[2]. بخش دوم اين اقرار در کتاب اسرار الآثار خصوصي 2/7 آمده است.
[3]. ميرزا علي محمد شيرازي، تفسير سوره ي بقره، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا، ص 126.
[4]. ميرزا علي محمد شيرازي، تفسير سوره‌ی کوثر، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا، ص 123.
[5]. ميرزا علي محمد شيرازي، صحيفه عدليه، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا، ص 6.
[6]. ميرزا علي محمد شيرازي، بيان فارسی، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا، ص 7.
[7]. ميرزا علي محمد شيرازي:، بيان فارسي، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا، لغات و اصطلاحات، ص 2.

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.