اعتقاد اسلام و مسیحیت به آخرالزمان

  • 1395/02/20 - 17:07
موعود باوری یکی از وجوه اشتراک بسیاری از ادیان موجود از جمله اسلام و مسیحیت است. از مطالعه کتاب مقدس مسیحیان چنین فهمیده می شود که آنان همانند اسلام اعتقاد به زمانی موسوم به آخرالزمان دارند که منظور از آن انتهای جهان یعنی آخرت نیست. برخی از ویژگی‌های آخرالزمان نیز در اسلام و مسیحیت مشابه است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ منجی باوری و انتظار برای ظهور مردی آسمانی که علیه ظلم و بی‌عدالتی قیام کرده و حکومتی الهی تشکیل می‌دهد، نه‌تنها در اسلام بلکه در مسیحیت نیز وجود دارد. جالب این است که با وجود اختلاف اساسی در مورد شخصیت منجی و نحوه‌ی ظهورش، مشابهت‌هایی هم در منجی باوری اسلام و مسیحیت قابل مشاهده است؛ یکی از این شباهت‌ها مربوط به زمان ظهور منجی است.
امام صادق (علیه‌السلام) در مورد زمان ظهور موعود و منجی اسلام از جد بزرگوارشان چنین روایت می‌کنند که آن جناب خطاب به امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) فرمودند: «اَلا اُبَشِّرُکَ اَلا اُخْبِرُکَ؟ قالَ: بَلی یا رَسُولَ اللّه. فَقالَ: کانَ جَبْرَئیلُ عِنْدی آنِفا وَاَخْبَرَنی اَنَّ الْقائِمَ الَّذی یَخْرُجُ فی آخِرِالزَّمانِ یَمْلاَءُ الاَْرْضَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ ظُلْما وَجَوْرا مِنْ ذُرّیَّتِکَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ؛ [1] آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض کرد: بله یا رسول‌الله. پس آن حضرت فرمود: هم‌اینک جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد که آن قائمی که در آخرالزمان ظهور می‌کند و زمین را پر از عدل و داد می‌نماید، همان‌گونه که از ظلم و جور آکنده شده باشد، هرآینه از ذریه تو و از فرزندان حسین (علیه‌السلام) است.» طبق این روایت فهمیده می‌شود که منجی اسلام در آخرالزمان ظهور خواهند فرمود.
عیسی مسیح در اناجیل نیز همانند باور‌های اسلامی، زمان ظهور منجی را همزمان با فراوانی جنگ و خونریزی‌ها دانسته و از مردم می‌خواهد که در این دوره‌ی سخت، مضطرب نشده و همچنان منتظر ظهور موعود باشند: «از دور و نزدیک خبر جنگ‌ها به گوشتان خواهد رسید؛ اما پریشان نشوید زیرا جنگ‌ها اتفاق خواهند افتاد اما آخر دنیا در آن زمان نیست. قوم‌ها و ممالک جهان با یکدیگر به ستیز بر خواهند خاست. در جای‌های مختلف، قحطی و زمین‌لرزه روی خواهد داد. ولی این‌ها پیش‌درآمد بلاهای بعدی است.»[2] اما اینکه این دوران، آخر دنیا نیست، همانند تعبیر آخر‌الزمانی است که مسلمانان برای زمان ظهور مهدی موعود استفاده می‌کنند.
همچنین عیسی مسیح همانند اسلام، حفاظت از ایمان را در دوره‌ی آخرالزمان بسیار سخت دانسته و تنها کسانی را اهل نجات می‌داند که ناملایمات آن دوره را تحمل کرده و در ایمان خود ثابت‌قدم بمانند: «گناه آن‌قدر گسترش پیدا خواهد کرد که محبت بسیاری سرد خواهد شد؛ اما فقط کسانی نجات خواهند یافت که تا به آخر طاقت بیاورند.»[3] نتیجه اینکه به اعتقاد مسلمانان و اناجیل مسیحیت، منجی موعود درزمانی موسوم به آخرالزمان درحالی‌که زمین از ظلم و جور مملو شده برای برپایی عدل و داد، ظهور می‌کند. آخرالزمان با انتهای زمان و آخرت تفاوت داشته و ایمان داری و مؤمن باقی ماندن در آن دوره بسیار سخت خواهد بود.

پی‌نوشت:
[1]. ابن ابی زینب، غیبت نعمانی، کتابخانه صدوق، 1366، چاپ اول، ص 357، ح 1.
[2]. ترجمه تفسیری کتاب مقدس، انجیل متی 24: 6-8.
[3]. همان، 12-13.

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.