چرا در زمان خلفا به جز حضرت علی (ع)، فتوحات زیادی بوده است؟

  • 1395/02/14 - 15:10
برخی بر این باورند که در زمان خلفا فتوحات بسیار زیاد بوده و به همین دلیل خلفا می‌توانند برتر بوده باشند، چرا که موفق به گسترش اسلام شده‌اند. حالا اگر واقعاً این برتری باشد، پس باید از پیامبر هم بالاتر باشند، چرا که در زمان پیامبر جنگ کمتر بوده است. حال آیا این جنگ و خون‌ریزی جزء سنت پیامبر هم بوده است یا نه؟

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ پرسش: چرا در زمان خلفا به جز حضرت علی (علیه السلام)، فتوحات زیادی بوده است؟

پاسخ اوّل: اگر برتری افراد به فتوحات اوست، باید گفت: خلفا از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برتر بوده‌اند، چرا که در زمان آن دو، فتوحات بیشتری نسبت به زمان حضرت بوده است.
دوم: در زمان هارون، فتوحات از هر زمان دیگری، بیشتر بوده است، آیا می‌توان گفت: هارون از همه خلفا، حتی رسول خدا برتر بوده است؟!
سوم: گسترش اسلام به جهت رسیدن تعالیم روح‌بخش اسلام، به گوش مردم دنیا بوده است، نه از راه جنگ و خونریزی.
چهارم: از کجا معلوم که اگر حضرت علی (علیه السلام) به‌خلافت می‌رسید، کشورها را به نفع اسلام و مسلمین فتح نمی‌کرد؟!
آری! فرقی بین آن حضرت و دیگر خلفا بوده، به این‌که حضرت از راه منطق و معرفی منطقی اسلام، مردم را به دین اسلام دعوت و به تبع آن، قلب‌ها و کشورها را فتح می‌کرد؛ ولی دیگران به جنگ و خون‌ریزی، بدون آن‌که کار فرهنگی کنند، کشورها را فتح می‌کردند و پس از مدتی، دوباره بعضاً افراد آن کشورها، به کفر باز می‌گشتند.
پنجم: در بسیاری از این فتوحات، قصد اخلاص و رضایت خدا نبود؛ بلکه عد‌ّه‌ای به جهت جمع‌آوری غنایم و غارت اموال دیگران، در آن جنگ‌ها شرکت می‌کردند.

پی‌نوشت:

پرسمان دینی، علی اصغر رضوانی، ص35.

بازنشر

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.