موافقات عمر بن خطّاب

  • 1395/02/09 - 10:21
احادیث جعلی و دروغین در شکستن و تنزّل شخصیت پیامبر بزرگ اسلام کم نیستند و متأسفانه این دسته از روایات نزد اهل‌سنت از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخودار است؛ چرا که در این روایات علاوه بر پایین آوردن مقام حضرت رسول اکرم در صدد شخصیت‌سازی و بالا بردن مقام عمر بن خطّاب نیز می‌باشد. بخشی از این روایات را «موافقات عمر» می‌نامند.

.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ احادیث جعلی و دروغین در شکستن و تنزّل شخصیت پیامبر بزرگ اسلام کم نیستند و متأسفانه این دسته از روایات نزد اهل‌سنت از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که در این روایات علاوه بر پایین آوردن مقام حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم)، درصدد شخصیت‌سازی و بالا بردن مقام عمر بن خطّاب نیز می‌باشد. بخشی از این روایات را «موافقات عمر» می‌نامند. یعنی روایاتی که در مقام تعارض، سخن عمر، بر سخن پیامبر ترجیح داده و آیاتی از قرآن نیز در تایید نظر عمر نازل می‌شود!

به‌عنوان نمونه در یکی از این روایات آمده که عمر گفت: «من با پروردگارم در سه مسأله موافقت کردم: اوّل آن‌که به پیامبر گفتم: ای رسول خدا! چه می‌شد ما مقام ابراهیم را جایگاه نماز (مصلّا) قرار می‌دادیم؟ بعد از پیشنهاد من بود که این آیه کریمه نازل شد: «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّی.[بقره/125] از مقام ابراهیم، عبادت‌گاهی برای خود انتخاب کنید!» دوّم آن‌که در مسأله حجاب، من عرضه داشتم: ای رسول خدا! باید زنانت را امر کنی، تا در حجاب روند، زیرا اکنون همه کس از نیکان و بدان با آن‌ها سخن می‌گویند. پس از پیشنهاد من بود، که آیه حجاب نازل شد. و سوّم آن‌که چون زنان پیامبر نسبت به وی حسادت و غیرت می‌ورزیدند، من به آن‌ها گفتم: اگر پیامبر شما را طلاق دهد، امید است که خداوند همسرانی بهتر از شما نصیبش فرماید: پس از سخن من بود که خداوند این آیه را نازل فرمود: «عَسَىٰ رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ ...[تحریم/5] امید است که اگر او شما را طلاق دهد، پروردگارش به جای شما همسرانی بهتر برای او قرار دهد، همسرانی مسلمان، مؤمن...»[1]

نکته بسیار عجیب در این دسته از روایات آن است که عمر گوید: در سه مورد، من با خداوند موافقت کردم و چون من این جملات را گفتم، آیه نیز دقیقاً به همان شکل، که من گفتم، نازل گردید! آن‌چه در روایت فوق در مورد موافقات عمر، ملاحظه نمودید، سه مورد بیش نیست، امّا به تدریج، در گذر زمان و در راستای فضیلت‌تراشی برای خلفا، این تعداد در کتاب‌های مختلف افزایش یافته و طبق نقل سیوطی تا بیش از بیست مورد رسیده[2] که ما به سه موردی که در روایت بالا آمده بود، بسنده نمودیم.

پی‌نوشت:

[1]. «قال عمر وافقت ربّی فی ثلاث فقلت یا رسول الله لو اتّخذنا من مقام إبراهیم مصلّی فنزلت «واتّخذوا من مقام إبراهیم مصلّی» و آیة الحجاب قلت یا رسول الله لو أمرت نساءک أن یحتجبن فإنه یکلّمهنّ البرّ والفاجر فنزلت آیة الحجاب واجتمع نساء النبی صلی الله علیه و سلم فی الغیرة علیه فقلت لهنّ «عسی ربّه إن طلّقکنّ أن یبدّله أزواجا خیرا منکنّ» فنزلت هذه الآیة» الجامع الصحیح المختصر، بخاری، دار ابن کثیر، بیروت، ج 1، ص 157.
[2]. «قد أوصلها بعضهم إلی أکثر من عشرین». تاریخ الخلفاء، سیوطی، مطبعة السعادة، مصر، ج 1، ص 122.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.