راههای نفوذ وهابیت در میان اهل سنت

  • 1395/02/05 - 23:44
وهابیت نسبت به آیین‌ها وشعائر مذهبی خود بسیار سخت‌گیرند و برای نفوذ در بین مسلمانان جهان و خصوصا سنی مذهبان از راه‌های بسیاری استفاده می‌کنند، و باید اذعان داشت که آنان در این راه باطل خود همانند اسلاف اموی خود، بسیار سخت‌کوشند و استفاده از ثروت عظیم نفتی و تقدس مکه و مدینه مهم‌ترین و برترین راه‌های نفوذ آن‌ها می‌باشد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ وهابیت نسبت به آیین‌ها و شعائر مذهبی خود بسیار سخت‌گیرند و برای نفوذ در بین مسلمانان جهان و خصوصاً سنی‌مذهبان از راه‌های بسیاری استفاده می‌کنند، و باید اذعان داشت که آنان در این راه باطل خود، همانند اسلاف اموی خود بسیار سخت‌کوشند و استفاده از ثروت عظیم نفتی و تقدس مکه و مدینه مهم‌ترین و برترین راه‌های نفوذ آن‌ها می‌باشد.

و اما راه‌های نفوذ و ماندگاری وهابیت در میان اهل سنت:
1- وهابیت، فقهای نفتی (استفاده از درآمد نفت)
اقتصاد یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی است که این ثروت و پول باعث شده، انسان‌های زیادی به‌راحتی از حق چشم پوشیده و در دام شیّادان گرفتار و اسیر مادیاتشان شده، مانند تولید روزانه 11 میلیون بشکه نفت در روز و کمک‌های خارجی عربستان در سال 1980 که به 3 میلیارد و 30 میلیون دلار رسید.[1]                     
2- تسلط برحرمین شریفین واستفاده ابزاری از آن
در نظر بسیاری از مسلمانان جهان، به‌ویژه مسلمانان خارج از منطقه خلیج فارس، عربستان جلوه گاه اسلام واقعی است.
3- استفاده از موسم حج
حج، یکی دیگر از ابزارهایی است که وهابیت  از آن استفاده تبلیغی می‌نماید، و در میان میلیون‌ها حاجی مسلمان به تبلیغ مذهب خود و پخش کتاب‌ها می‌پردازند.
4- تحریف و مختصر کردن کتاب‌ها
محمد نوری دیرشوی می‌نویسد: «تحریف و حذف احادیث از کارهای دایمی و همیشگی وهابیان است، مانند حذف بحث استغاثه از کتاب مغنی ابن قدامه و هم‌چنین شرح صحیح مسلم را با حذف احادیث صفات، چاپ مجدد نمودند.»[2]
5- نشر کتب دروغین
از جمله ترفندهای وهابیت در تبلیغ علیه شیعه و حتی نقد شیعه، جذب اهل سنت و عوام فریبی، چهره‌سازی و تخریب شخصیت‌های موجه و بزرگ شیعه است، مانند چاپ کردن کتاب‌هایی با نام مراجع تقلید شیعه آیت‌الله العظمی سبحانی و یا علامه عسگری که به عنوان نویسنده کتاب، ثبت نموده‌اند.
6- استفاده از مراکز مذهبی و فرهنگی
مانند مرکز رابطة العالم الاسلامی که توسط ملک سعود، در مکه گشایش یافت و 38 سال از تاسیس آن می‌گذرد و از پرقدرت‌ترین سازمان‌های مذهبی محسوب می‌شود، و مراکز دیگر.
7- در انحصار قرار دادن مراکز انتشاراتی و کتابخانه‌ای
به‌نحوی که آن‌ها از انتشار کتب مخالف عقائد خود، جلوگیری کرده و مانع قرار دادن کتب ضد فرقه خود، در کتاب‌خانه‌ها، برای عموم می‌شوند. مانند: کتاب‌خانه شورای انگلیس، کتاب‌خانه فرهنگی، کتاب‌خانه دانشگاه ملک سعود و غیره.
8- استفاده از ابزار رسانه
مانند مطبوعات از جمله «الجزیره، الریاض، عکاظ، البلاد،المسلمون، الحیات، الندوه، و غیره» و مانند رادیو و تلویزیون، سایت‌های اینترنتی (که به گفته آیت الله سبحانی، فقط چهل هزار سایت وهابی، علیه شیعه کار می‌کنند) و هم‌چنین شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله «کلمه، نور، وصال و غیره».
9- استفاده از دانشگاه‌ها
به‌نحوی که یک سنی با ورود به دانشگاه مکه یا مدینه به یک سلفی وهابی تمام عیار، تبدیل می‌گردد. چون کتاب‌های زیادی، علیه شیعه خوانده می‌شود. عصام العماد یک وهابی بوده که شیعه شده است، او می‌گوید: «من به یاد دارم زمانی در دانشگاه‌های عربستان، نقد امام علی (علیه السلام) به‌راحتی صورت می‌گرفت، ولی هیچ‌کس حق نقد شیخ محمد بن عبد الوهاب را نداشت.» و اما نمونه‌هایی از دانشگاه‌ها «جامعه ام القری بمکه المکرمه، جامعه الملک السعود، جامعه الامام محمد بن سعود الاسلامیه و غیره»
10- سرمایه گذاری بر فعالیت‌های خدماتی و خیریه‌ای
مانند تاسیس بیمارستان‌های مجهز، مراکز رسیدگی به امور ایتام و محرومین، ایجاد مدارس و مساجد و غیره که اهداف خود را به این نحو جلو می‌برند.
11- سوء استفاده از حربه قومیت
آنان با طرح شبهه جدیدی به‌عنوان برتری یک قوم و نسب بر دیگراقوام و انساب در تلاش هستند تا اذهان جوانان را درگیر و سوءاستفاده کنند. چرا که اندیشه‌های ناسیونالیستی ذهن و اعتبار شخصیتی انسان را به تحریک می‌اندازد.[3]   
نتیجه‌گیری:
وهابیون در راه تبلیغ فرقه خود، بارنگ سنی بودن وارد شدند، و در این راه، افکار و عقائد خود را، به‌عنوان تنها مکتب صحیح در نزد اهل سنت و اسلام مطرح می‌کنند، تا بین مسلمین به‌ویژه شیعه و مذاهب اربعه اختلاف ایجاد کنند.
لذا امید است مسلمانان جهان و خصوصاً برادران بصیر اهل سنت، با یکپارچگی و وحدت خود همان‌طور که دستور دین مبین اسلام عزیز است، از توطئه‌های وهابیت بر علیه خودشان آگاه شوند، و این لکه ننگ را از دامن اسلام پاک کنند. ان‌شاءالله.

پی‌‌نوشت:

[1].اکبر اسد علی زاده، چالشهای فکری وسیاسی وهابیت، ص116
[2]. محمد نوری دیر شوی، ردود علی شبهات السلفیه ص249
[3]. فصلنامه صراط شماره 13 تابستان 1394 نشریه داخلی موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی. ص165، با عنوان «راه‌های نفوذ وماندگاری وهابیت در میان اهل سنت، احمد کوثری (باغچقی)»

بازنشر

دیدگاه‌ها

سلام علیکم این مقاله هم مثل مقالات قبلی بسیار عالی و تامل برانگیز بود. ای کاش میشد به زبان عربی و در سایت های عرب زبان هم منتشر میشد.

سلام خدمت شما.نظر لطف شماست.سپاس فراوان از توجه ودلسوزی شما.نظر وپیشنهاد شما را انتقال میدم تا بررسی واجرا شود .با تشکر ازبازدید شما.

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.