ابن تیمیه نقطه‌ی مقابل اهل سنت

  • 1395/02/05 - 09:44
آیا مبلغانی که سال‌هاست به ناحق، در پی جاانداختن لقب شیخ الاسلام برای ابن تیمیه هستند و سعی دارند به انحاء گوناگون این لقب را در جهان اسلام گسترش دهند، به اهل سنت گوشزد می‌کنند، که تا چه اندازه افکار ابن تیمیه مخالف آراء اهل سنت بوده و تا چه حد علماء بزرگ اهل سنت افکار منحرف او را چه در فقه و چه در اعتقادات به نقد کشیده‌اند؟

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ وهابیت که القابی چون شیخ الاسلام را به ناروا برای ابن تیمیه ترویج می‌کند و در جهان اسلام به‌دنبال جا انداختن این لقب، در میان مسلمانان است،[1] آیا از تعالیم و افکار منحرف ابن تیمیه به اهل سنت، سخنی می‌گوید؟ آیا موارد بسیاری که افکار ابن تیمیه، نقطه‌ی مقابل اعتقادات اهل سنت است، را به اطلاع عموم مسلمانان می‌رسانند؟[2] تا ببینند با وجود اطلاع از این موارد، کسی از اهل سنت می‌ماند که به چنین لقبی برای او معتقد باشد؟
اگر بخواهیم افکار معاند ابن تیمیه با اعتقادات اهل سنت را برشمریم، هرگز در این مجال کوتاه فرصتی برای آن نیست. اما به اختصار برخی از مواردی که یافعی شافعی مذهب، برشمرده است را ذکر می‌کنیم، تا نمونه‌ای باشد از انبوه این موارد که در کتب ابن تیمیه به‌وفور یافت می‌شود و هر محقق منصفی می‌تواند به این موارد در نوشته‌های او دست یابد.
یافعی در «مرآة الجنان» چنین می‌گوید: «ابن تیمیه به مسائل عجیب و غریبی معتقد است، که باعث شد علماء معاصرش، او را رد کرده و حبس نمایند. به جهت آن‌که افکار او با مذهب اهل سنت مخالفت دارد و قبیح‌ترین آن‌ها بحث منع کردن او از زیارت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) است. هم‌چنین بدگویی و طعن‌های او نسبت به مشایخ صوفیه (که مورد احترام اهل سنت هستند) مثل غزالی، قشیری، ابن عریف، شاذلی و ... . کار به این‌جا ختم نشده و افکار او در مسائل مختلف فقهی و حتی اصول اعتقادی، با اهل سنت کاملاً مخالف است. به‌عنوان مثال، او برای خدا جهت قائل شده و به اباطیلی از این دست، در مورد ذات باری‌تعالی اعتقاد دارد.»[3]
حاصل کلام یک سخن با اهل سنت است، و آن این‌که اگر برادران و خواهران اهل سنت به ماهیت اصلی افکار ابن تیمیه پی‌ببرند و نظر علمای بزرگ اهل سنت را در مورد شخصیت او بدانند[4]، قطعاً به‌کار بردن لقب جعلی شیخ الاسلام را برای او جایز نخواهند دانست.

پی‌نوشت:

[1]. ابن تیمیه شیخ الاسلام وهابیت.
[2]. کفر ابن تیمیه از نگاه علمای اهل سنت.
[3]. یافعی یمنی، عبدالله، مرآه الجنان و عبره الیقظان فی معرفه ما یعتبر من حوادث الزمان، ج4، ص 209، دارالکتب العلمیه، بیروت، چاپ اول، 1417 ق.
[4]. منتقدان ابن تیمیه از بزرگان اهل سنت.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.