آیا ابوبکر از حضرت علی (ع) برتر بوده است؟

  • 1395/02/04 - 10:47
ابن تیمیه گفته که مردم ابوبکر را مقدم بر همه می‌دانند و به او مقام والایی داده‌اند، چرا که او برتر است ار همگان. اما با دو پاسخ کوتاه که یکی ضعیف شمردن این روایات است و دیگری تمام نصوص جلی و آشکاری که در مورد حضرت علی (علیه السلام) آمده است معلوم می‌شود که احدی از حضرت علی (علیه السلام) برتر نبوده است.

پرسش: آیا ابوبکر از حضرت علی (علیه السلام) برتر بوده است؟

ابن تیمیه می‌گوید: «مردم ابوبکر را مقدّم داشتند؛ زیرا او برتر بود».[1]
پاسخ اوّل: ابن تیمیه برای اثبات مدّعای خود به احادیثی تمسّک کرده که خود اهل سنّت به جعلی بودن یا ضعیف بودن آن‌ها اعتراف کرده‌اند.
پاسخ دوم: چگونه ابوبکر برتر و افضل از امام علی (علیه السلام) است، در حالی‌که آن حضرت مشمول آیه ولایت، آیه تطهیر، آیه مودّت، آیه شراء، آیه مباهله و آیات مدح دیگر است، و نیز اوست که برادر پیامبر بوده و در کعبه متولد شد و از طفولیت تحت تربیت الهی توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  قرار گرفت، بر هیچ بتی سجده نکرد، پس به  «کرّم الله وجهه» موصوف شد. او اولین مؤمن به اسلام و محبوب‌ترین خلق به‌سوی خداوند بود. نور او و نور رسول خدا از یک منشأ بود و از زاهدترین و شجاع‌ترین و داناترین افراد به‌حساب می‌آمد.
برای تحقیق بیشتر و بررسی مصادر تاریخی و حدیثی و اطّلاع از متن این اخبار و روایات، به کتاب «شیعه‌شناسی و پاسخ به شبهات»[2] مراجعه نمایید.

پی‌نوشت:

[1]. منهاج السنة، ابن تیمیه، ج 4، ص 356.
[2]. شیعه شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، ج 2، ص 654 ـ 664.

بازنشر

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.