مخالفت اصحاب پیامبر با خلافت ابوبکر

  • 1395/01/31 - 11:01
برخی از اهل سنت سؤالاتی را وارد می کنند به این مضمون که هیچ کس با خلافت ابوبکر مخالفت نکرد. اما باید در پاسخشان گفت خود شما در منابع خود ذکر کرده‌اید که برخی از انصار و مهاحرین و حضرت علی(علیه السلام) و زبیر و ... با آن‌ها مخالفت کردند و خود عمر نیز در روایتی خلافت ابوبکر را ناگهانی خطاب قرار می‌دهد.

پرسش: آیا اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با خلافت ابوبکر مخالفتی نکرده‌اند؟

پاسخ: درکتب اهل‌سنت آمده است که گروهی از انصار و مهاجرین از جمله عموی حضرت علی (علیه السلام) و زبیر و همراهان آن‌ها با خلافت ابوبکر مخالف بودند. در صحیح بخاری به این مضمون آمده است: «حِینَ تَوَفَّى اللَّهُ نَبِیَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا وَاجْتَمَعُوا بِأَسْرِهِمْ فِی سَقِیفَةِ بَنِی سَاعِدَةَ وَخَالَفَ عَنَّا عَلِیٌّ وَالزُّبَیْرُ وَمَنْ مَعَهُمَ.[1] هنگام رحلت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلّم) أنصار با ما مخالف بوده و مخالفت کردند، و همگى در سقیفه بنى‌ساعده گِرد هم آمده، و حضرت على و زبیر و همراهان آنان نیز با ما مخالف بودند...»
و همین‌طور در همین روایت چند خط بالاتر آمده است: « ...إِنَّمَا کَانَتْ بَیْعَةُ أَبِی بَکْرٍ فَلْتَةً وَتَمَّتْ أَلَا وَإِنَّهَا قَدْ کَانَتْ کَذَلِکَ وَلَکِنَّ اللَّهَ وَقَى شَرَّهَا وَلَیْسَ مِنْکُمْ مَنْ تُقْطَعُ الْأَعْنَاقُ إِلَیْهِ مِثْلُ أَبِی بَکْرٍ مَنْ بَایَعَ رَجُلًا عَنْ غَیْرِ مَشُورَةٍ مِنْ الْمُسْلِمِینَ فَلَا یُبَایَعُ هُوَ وَلَا الَّذِی بَایَعَهُ تَغِرَّةً أَنْ یُقْتَلَا..[2] بیعت ابوبکر امری ناگهانی و بدون مشورت بود که خدا شرش را نگه‌داشت. پس از این اگر کسی بدون مشورت با مسلمین. با کسی بیعت کند، بیعتش باطل است و بیعت کننده و بیعت شونده باید کشته شوند...»
عمر در این روایت گفته که بیعت با ابوبکر یک شر بود که خدا، مسلمین را از شر آن حفظ کرد و هر کس چنین بیعتی، مثل بیعت ابوبکر کند، باید کشته شود!!
پس دیگر جای سوالی باقی نمی‌ماند و نباید گفت که هیچ‌کدام از صحابه مخالفت نکردند، با این‌که از سخنان خودشان معلوم است که مخالفت بوده است.

پی‌نوشت:

[1]. بخاری، صحیح البخاری، المکتبة السلفیة، قاهره، ج 4، ص 258، ح 6328.
[2]. همان.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.