اسلام مخالف افراطی‌گری

  • 1394/11/24 - 23:33
اسلام دین رحمت و عطوفت و مهربانی و پیامبرش (صلی الله علیه و آله) نیز پیامبر رحمت و امتش یک امت میانه و معتدل معرفی شده و از مسلمانان خواسته شده که از افراط و تفریط و هر گونه خشونت، تعصب، افراط و تجاوز به مال و زندگی مردم پرهیز کنند، در حالی‌که وهابیت و سلفی‌های افراطی دیگر در پی معرفی اسلام به عنوان یک دین خشن و بی‌منطق هستند.

اسلام دین رحمت و عطوفت و مهربانی است و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز پیامبر رحمت است که خداوند در قرآن کریم او را این‌گونه خطاب می‌کند: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ [انبیاء/۱۰۷] و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم» یعنی او را نه تنها مایه رحمت برای مسلمانان و دین‌داران، بلکه رحمت برای همه جهانیان قرار داده است.

امت اسلام را نیز یک امت میانه و معتدل معرفی کرده است، آن‌جا که می‌فرماید: «وَ کذلِکَ جَعَلْناکُمْ امَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الَّرسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً [بقره/۱۴۳] و این چنین شما را امّت وسط قرار دادیم تا گواهانى بر مردم باشید و پیامبر نیز شاهدى بر شما باشد.» و آن‌ها را از افراط و تفریط بازداشته و از هر گونه فحشاء، منکر، طغیان و خشونت، سخت‌گیری، تعصب، افراط، زورگوئی، ترور، ترساندن یا تجاوز به مال و زندگی مردم را به هر شکل و عنوانی، نهی نموده به‌‌طوری‌که تجاوز (بدون دلیل) به یک انسان را، معادل تجاوز به همه انسان‌ها می‌داند: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا [مائده/۳۲] هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در زمین، بکشد چنان است که گویا همه انسان‌ها را کشته است.»
و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز در موارد مختلف فرموده‌اند که: «کلُّ المسلمِ علی المسلمِ حرامٌ دمُه و مالُه و عِرضُه؛[۱] خون، مال، ناموس و همه چیز مسلمان بر مسلمان حرام است» و حتی قتل و غارت که هیچ، حتی ترساندن مومن را، نیز جایز نمی‌دانند، آنجا که حضرت می‌فرماید: «لا یحل لمسلم أن یُروّعَ مسلماً؛[۲] حلال نیست که مسلمان، مسلمانی دیگر را بترساند.»
حال وهابیت و سلفی‌های افراطی دیگر، با برداشت غلط و انجام کارهای نسنجیده، اسلام را در جهان به عنوان یک دین خشونت‌بار و مسلمانان را افرادی افراطی معرفی می‌کنند.

پی‌نوشت:

[۱]. نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، بی‌تا، ج۴، ص ۱۹۸۶.
احمد، مسند، المحقق: شعیب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، ۱۴۲۱ هـ - ۲۰۰۱ م، ج۱۳ ص۱۵۹. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
قزوینی، ابن ماجه، سنن ابن ماجه، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، دار إحیاء الکتب العربیة، ج۲ ص۱۲۹۸.
[۲]. احمد بن حنبل، مسند، المحقق: شعیب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، الناشر: مؤسسة الرسالة، ج۳۸، ص۱۶۲. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
ابوداود سجستانی، سنن أبی داود، تحقیق: محمد محیی الدین عبد الحمید، المکتبة العصریة، بیروت، بی‌تا، ج۴، ص۳۰۱.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.