جایگاه مسیحیان در مجلس شورای اسلامی ایران

  • 1394/11/15 - 21:57
در حالی که در کشورهای مسیحی جایگاه خاصی برای مسلمانان و به خصوص شیعیان قائل نشده و آنان را حتی از حقوق اولیه خود منع می‌کنند، در جمهوری اسلامی ایران اقلیت ها مورد احترام بوده و از حقوق فردی و اجتماعی خود بهره‌مندند. حضور نمایندگان مسیحی در مجلس شورای اسلامی ایران گواه بارز آزادی ارامنه و مسیحیان در ایران است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ تاریخ گواه این مطلب است که پیروان ادیان الهی به خصوص مسیحیت در کشور‌های اسلامی همیشه از حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی برخوردار بوده‌اند. حضور نمایندگان اقلیت دینی در مجلس شورای اسلامی ایران نمود این آزادی را بیش از بیش نمایان می‌کند.
از مجموع 290 نماینده مجلس شورای اسلامی، 5 نفر از اقلیت‌های دینی انتخاب می‌شوند. زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان جنوب و شمال هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند. ماده 28 قانون انتخابات شرایط انتخاب شوندگان را اعلام کرده است که یکی از این شرایط اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. تبصره 1 این ماده تصریح می‌کند که داوطلبان اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت‌العقیده باشند.[1]
در دور نهم مجلس شورای اسلامی نمایندگانی که ارامنه و مسیحیان ایران آنان را روانه‌ی مجلس کردند، با تفکیک میزان آرای کسب کرده عبارت بودند از:
نماینده ارامنه جنوب: روبرت بگلریان با کسب 2612 رأی از مجموع 2612 رأی به عنوان نماینده منتخب مردم ارامنه جنوب به مجلس نهم راه یافت. گفتنی است که روبرت بگلریان نمایندگی اقلیت دینی ارامنه جنوب کشور در مجلس هشتم را بر عهده دارد.
نماینده آشوری کلدانی: یوناتن بت کلیا با کسب 2521 رأی از مجموع 4259 آرای صحیح مأخوذه، نماینده منتخب اقلیت دینی آشوری کلدانی شد؛ یوناتن بت کلیا به صورت متوالی دو دوره نماینده اقلیت دینی آشوری‌کلدانی بوده است.
نماینده ارامنه شمال: کارن خانلری با کسب 10857 رأی از مجموع 11927 آرای صحیح مأخوذه، نماینده منتخب اقلیت دینی ارامنه شمال در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد؛ گیورک وارتان نمایندگی اقلیت دینی ارامنه شمال در مجلس هشتم را بر عهده دارد.
نماینده کلیمیان: سیامک مره صدق با کسب 2934 رأی از مجموع 3240 رأی به عنوان نماینده اقلیت دینی کلیمیان در مجلس نهم باقی ماند؛ سیامک مره صدق در مجلس هشتم نیز نمایندگی اقلیت دینی کلیمیان را برعهده دارد. [2]
مسیحیان نیز در کنار مسلمانان برای ورود به دور دهم مجلس شورای اسلامی ایران، کاندید شده و خود را برای یک رقابت انتخاباتی و مهم سیاسی در 7 اسفند 1394 آماده می‌کنند و برای تصاحب کرسی‌های مجلس به تبلیغات و بیان برنامه‌های خود خواهند پرداخت.

پی‌نوشت:
[1]. خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا»، کد خبر: 94092312797.
[2]. خانه ملت خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، دوشنبه 15 اسفند 1390

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.