جهل خدای مسيحيان

  • 1394/11/14 - 00:18
در كتاب تورات در بحث خلقت آدم، اشاراتی شده است كه خداوند در چند مورد به مطلبی آگاهی نداشته و از خود آدم (علیه‌السلام) كمك گرفته است، مثلاً در انتخاب همسر برای آدم، خداي يهوديان بلاتکلیف بود و نيز جای مخفی شدن آدم (علیه‌السلام) در بهشت را نمی‌دانست، اما از نظر قرآن كريم خداوند به تمام بود و نبود جهان آگاهی كامل دارد.

پايگاه جامع فرق، اديان و مذاهب_ ازنظر اسلام، خداوند متعال، عالم به تمام هستي بوده و اين علم لازمه ذات پروردگار است، چون اگر خداوند حتی به بخشی از جهان ناآگاه باشد، در اين صورت توان اداره و تدبير عالم از كف قدرت او خارج می‌شود. قرآن كريم فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَيْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ [فاطر/ 38]؛ خداوند از غيب آسمان‌ها و زمين آگاه است و آنچه را در درون دل‌هاست مى‏‌داند.»
اما متأسفانه در كتاب تورات از اين مطلب عقلی، به‌شدت غفلت شده است و نويسندگان تورات با جسارت تمام، به ساحت مقدس خداوند اهانت كرده و به داشتن صفت جهل برای خداوند عليم اشاره‌ کرده‌اند. در سفر پيدايش آمده است كه خداوند نمی‌دانست برای همسری حضرت آدم (علیه‌السلام) چه كسی يا چه چيزی را بايد انتخاب كند، پس اول به سراغ حيوانات رفت تا شايد از ميان حيوانات برای پيامبرش همسری انتخاب كند: «و خداوند خدا گفت‌: خوب‌ نیست‌ که‌ آدم‌ تنها باشد. پس‌ برایش‌ معاونی‌ موافق‌ وی‌ بسازم‌؛ و خداوند خدا هر حیوان‌ صحرا و هر پرنده‌ی آسمان‌ را از زمین‌ سرشت‌ و نزد آدم‌ آورد تا ببیند که‌ چه‌ نام‌ خواهد نهاد و آنچه‌ آدم‌ هر ذی‌حیات‌ را خواند، همان‌ نام‌ او شد؛ پس‌ آدم‌ همه‌ی بهایم‌ و پرندگان‌ آسمان‌ و همه‌ی حیوانات‌ صحرا را نام‌ نهاد. لیکن‌ برای‌ آدم‌ معاونی‌ موافق‌ وی‌ یافت‌ نشد؛ و خداوند خدا، خوابی‌ گران‌ بر آدم‌ مستولی‌ گردانید تا بخفت‌ و یکی‌ از دنده‌هایش‌ را گرفت‌ و گوشت‌ درجایش‌ پر کرد؛ و خداوند خدا آن‌ دنده‌ را که‌ از آدم‌ گرفته‌ بود، زنی‌ بنا کرد و وی‌ را به‌ نزد آدم‌ آورد.»[1]
درجایی دیگر از همین كتاب ساختگی آمده است كه وقتی حضرت آدم (علیه‌السلام) از درخت ممنوعه خورد، از خجالت پشت درختی در بهشت مخفی شد؛ ولی خداوند نمی‌دانست او كجا مخفی‌شده است: «و (آدم و حوا) آواز خداوند خدا را شنیدند که‌ در هنگام‌ وزیدن‌ نسیم‌ نهار در باغ‌ می‌خرامید و آدم‌ و زنش‌ خویشتن‌ را از حضور خداوند خدا در میان‌ درختان‌ باغ‌ پنهان‌ کردند؛ و خداوند خدا آدم‌ را ندا درداد و گفت‌: کجا هستی‌؟ آدم گفت‌: چون‌ آوازت‌ را در باغ‌ شنیدم‌، ترسان‌ گشتم‌، زیرا که‌ عریانم‌. پس‌ خود را پنهان‌ کردم‌.»[2]
خدايی كه نداند بنده او كجا مخفی‌شده است، چگونه می‌تواند برنامه‌ای برای سعادت دنيا و آخرت او طراحي كند؟ آيا این‌گونه خدايی شايستگی پرستش دارد يا خدايی كه از رازهای پنهان در قلب مخلوقات خود نيز اطلاع دارد؟

پی‌نوشت‌:
[1]. پيدايش 2: 18- 22
[2]. پيدايش 3: 8 - 10

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.