هشدار رهبری به شیعه و اهل سنت

  • 1394/11/15 - 11:50
مقام معظم رهبری همواره در مقابل فتنه جویی و تفرقه طلبی دشمنان اسلام و عوامل درونی و بیرونی این جریان هشدار داده‌اند، از جمله در دیدار روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه، مجددا بر این امر تاکید می‌کنند که فریب این تبلیغات را نخورده و با برگزاری دیدارهای مکرر بین علمای شیعه و اهل سنت آتش این فتنه را خاموش سازند.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ از آن‌جا که کشورهایی چون عربستان سعودی سال‌هاست با خرج هزینه‌های هنگفت در پی تفرقه افکنی هستند،[1] و از آن‌جا که بر هر انسان منصف و عاقلی هویداست که این رفتار و این تفرقه افکنی چیزی جز تامین منافع استعمار و دشمنان اسلام و مسلمین از جمله آمریکا و اسرائیل نیست،[2] لذا باید برای این معضل عمده که روزانه جان ده‌ها تن از مسلمانان را می‌گیرد، راه حلی ارائه داد.
در این خصوص راه حل‌هایی از سوی علمای اهل سنت و شیعه ارائه شده است،[3]اما مقام معظم رهبری در دیداری که با روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه داشتند در قالب یک هشدار راهکار خود را ارائه می‌دهند، و آن این است که وهابیت در دو جناح عمل می‌کند:
اول: این‌که در کشورهای مختلف به تشکیل تجمعات و گروه‌های ضد شیعی در بین اهل سنت می‌پردازند.
دوم: این‌که به برخی شیعه‌نماها پول پرداخت می‌کنند تا با تاسیس شبکه‌های ماهواره‌ای به اصطلاح شیعه بر این تفرقه‌افکنی دامن بزنند.
سپس ایشان به روحانیون شیعه و اهل سنت خطاب می‌کنند که شما در قبال این اقدامات چه کردید؟ و هشدار می‌دهند که گول این تبلیغات را نخورید، چرا که بزرگ‌ترین نعمت برای آنها همین تفرقه است.[4]
البته ایشان به صرف یک هشدار اکتفا نمی‌کنند و خود در این رابطه راهکارهایی نیز ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها این است که باید بر بالابردن آگاهی و بینش اسلام و به  کارگیری عقل و خرد متمرکز شد، و طبعاً متولیان اصلی این راهکار در جامعه نویسندگان، روشنفکران، نخبگان فکری، فرهنگی و سیاسی هستند.[5]
از این دست سخنان در کلام رهبری بسیار است و نیازی به تاکید نیست که این مطالب کاملا منطبق بر مفاد قرآن و سنت در همدلی و نزدیک ساختن دل‌ها به یک‌دیگر است. از مقایسه‌ی این دیدگاه با فتاوای خشک، زننده و تفرقه طلبانهی وهابیان،[6] به چه نتیجه‌ای می‌توان رسید؟ کدام گروه به نفع مسلمین و کدام به ضرر ایشان در تلاشند؟

پی‌نوشت:

[1]. تفرقه افکنی عربستان.
[2]. تفرقه طلبی استعمار.
[3]. راه حل‌ علما  و نیز مراجعه کنید.
[4]. بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه‌20/7/1390.
[5]. بیانات در دیدار دست اندرکاران برگزارى انتخابات‌ 16/2/1392.
[6]. فتاوای تفرقه آمیز وهابیان.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.