تاثیرات فرهنگ شیعی در نیجریه

  • 1394/11/13 - 23:51
اسلام در حال حاضر منطقی‌ترین دینی است که با معجزه جاوید و استدلالات منطقی خود توانسته جمعیت بسیاری از مردم جهان را به خود متمایل کند و این روند همچنان ادامه دارد. از جمله آن شیعه شدن جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر از مردم نیجریه است که تنها با تبلیغات یک روحانی برجسته به نام شیخ زکزاکی به وقوع پیوسته است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ کشور نیجریه از حیث حکومت، لائیک بوده و تقریبا هیچ دینی را به طور رسمی نداشته و از طرف دولت و زمامداران حکومتی نیز برای دین به خصوصی تبلیغ نمی‌شود. اما با توجه به جمعیت 50 درصدی مسلمانان،[1] و همچنین جمعیت بالای مسیحیان در این کشور، دولت برای این گروه‌ها تسهیلاتی را قائل شده تا به طریقی بتواند از برخورد و ناهنجاری احتمالی در میان مردم کشورش جلوگیری کند. اما در نهایت باید بگوییم چون فرهنگ نیجریه بسیار متأثر از غرب و افکار آن‌ها می‌باشد، بر اساس تبلیغات غربی و اسلام ستیزی غربی، همواره مشکلاتی را برای مسلمانان به وجود آورده و در موارد مختلف سدّ راه آنان شده‌اند.
از طرفی نیز با واقعیت ظهور و بروز حقیقت اسلام که ایران اسلامی پرچم‌دار نشر آن در میان مردم جهان می‌باشد، تأثیر خود را بر روی دل‌های پاک و حقیقت‌جو گذاشته و مردم را به سوی خود راغب می‌کند. نمونه آن شیعه شدن روحانی مبارز و انقلابی نیجریه‌ای بنام شیخ زکزاکی می‌باشد.[2] وی که از جمله مسلمانان و فعالان اسلامی در نیجریه به شمار می‌رود و در حالی‌که رهبری جنبش اسلامی کشورش را به عهده داشت، طی ملاقاتی که با بنیان‌گزار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (رحمة الله علیه) در پاریس داشت نسبت به اهداف و آرمان‌های ایشان، تحت تأثیر قرار گرفت و با تأسی از ایشان، پرچم‌دار حرکت انقلابی در نیجریه شد.
گرچه وی تا سنین جوانی مالکی مذهب بود، اما در حالی‌که دانشجوی رشته اقتصاد، در «دانشگاه زاریا» بوده و سمت معاون دبیر کلی دانشجویان مسلمان آفریقا را نیز بر عهده داشت، طی یک سفر به ایران و دیدار با رهبری، مُشرّف به مذهب شیعه گردیده و از آن پس فصل جدیدی را در زندگی دینی و سیاسی خود و کشورش رقم زد و منشاء برکات زیادی در نیجریه شد.
شیخ زکزاکی پس از کسب علوم و معارف اهل‌بیت، به عنوان یک مبلّغ کارآمد و پُر توان در کشور نیجریه شروع به فعالیت در زمینه تبلیغ فرهنگ شیعی نمود  به طوری‌که بنابر نقل بعضی فعالان سیاسی، جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر از کل جمعیت 25 میلیون نفری شیعیان نیجریه کسانی هستند که تحت تأثیر سخنان این عالم و در پرتوی بیان معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) به مذهب شیعه گرایش پیدا کردند. همچنین با مروری بر تاریخچه فرهنگی کشور نیجریه در می‌یابیم که قبل از انقلاب فکری شیخ زکزاکی تعداد شیعیان در آن کشور بسیار معدود و کم‌شمار بوده [3] به گونه‌ای که صدق عنوان جمعیت و گروه بر آنان، چندان صحیح نبود؛ اما پس از اقدامات و ترویج اسلام شیعی و بیان معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) کم کم مردم حقیقت‌جو و طالب واقعیت از روی استدلال و مقبولات عقلی و همچنین مقایسه آن‌چه شیعه برای دینداران به ارمغان آورده و آ‌ن‌چه دیگر مذاهب ترویج و تبلیغ می‌کنند، به سوی مکتب اهل‌بیت متمایل گشته به طوری‌که جمعیت مسلمانان در همه مناطق کشور نیجریه و ایالات آن افزایش یافته و منحصر در یک ایالت خاص نمی‌باشد که این مهم را می‌توان از گستردگی و نشر اسلام در آن کشور دانست. 

پی‌نوشت:
[1]. دفاع مقدس، کدخبر 24381، 1393/5/11
[2]. شیعه نیوز، کد خبر 108588، 1394/10/2
[3]. همان

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.