قربانی خروس در یهودیت

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ کپاروت (Kapparot) یکی از مراسم کفاره یهودی است که اغلب توسط یهودیان ارتدوکس اجرا می‌شود. این مراسم روز قبل از «کیپور» انجام می‌شود. «یوم کیپور» یا «روز آمرزش» روزی است که بنا به سنت یهودی حضرت موسی از کوه سینا بازگشته است. یهودیان قبل از «یوم کیپور» به ازای هر نفر مرغ سفید رنگی را گرفته و آن را سه مرتبه دور سر می‌گردانند و سپس آن را ذبح می‌کنند. معمولاً مردان، خروس و زنان، مرغ قربانی می‌کنند.
هنگام چرخاندن مرغ به دور سر فقراتی از کتاب مقدس خوانده می‌شود: «احمقان‌ به‌ سبب‌ طریق‌ شریرانه‌ خود و به‌ سبب‌ گناهان‌ خویش‌، خود را ذلیل‌ ساختند. جان‌ ایشان‌ هر قسم‌ خوراك‌ را مكروه‌ داشت‌ و به‌ دروازه‌های‌ موت‌ نزدیك‌ شدند. آنگاه‌ در تنگی‌ خود نزد خداوند فریاد برآوردند و ایشان‌ را از تنگی‌های‌ ایشان‌ رهایی‌ بخشید. كلام‌ خود را فرستاده‌، ایشان‌ را شفا بخشید و ایشان‌ را از هلاكت‌هایشان‌ رهانید» (مزامیر 107: 17-20).
«اما هرگاه‌ فرستاده‌ای‌ از آسمان‌ در آنجا حاضر شود تا برایش‌ شفاعت‌ نموده‌، آنچه‌ را كه‌ درست‌ است‌ به‌ وی‌ نشان‌ بدهد، آنگاه‌ خدا بر او ترحم‌ نموده‌، می‌فرماید: آزادش‌ سازید! نگذارید بمیرد! چون‌ برای‌ او فدیه‌ای‌ یافته‌ام»(ایوب: 33: 23-24).‌
همچنین دعاهایی می‌خوانند که بدین مضمون است: «این خروس (یا مرغ) کفاره گناهان من است، خون او ریخته می‌شود تا من وارد یک دنیای ابدی خوب و آرام شوم».
مرغ یا خروس قربانی را به فقرا می‌دهند تا در «یوم کیپور» مصرف ‌کنند. همچنین آنها کیسه‌ای از پول را به دور سر خود می‌گردانند و دعا می‌خوانند: «این پول، جانشین من است، این پول کفاره گناهان من است، این پول برای صدقه می‌رود در حالی که من به سوی زندگی ابدی خوب و آرامی می‌روم».
اولین بار رسم «کپاروت» در سال 670 میلادی توسط راو ششنا (RAV Sheshna) گائون آکادمی سورا در بابل ارائه شده است. این رسم دینی مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است چرا که به علت تعداد زیاد مرغ و خروس، ذبح آنها به طور صحیح انجام نمی‌‌گیرد و برخی از این حیوانات نیمه جان در خیابان‌ها رها می‌شوند. حتی حیواناتی که به درستی ذبح شده‌اند، مورد پذیرش نیازمندان قرار نمی‌گیرند چون این حیوانات نوعی نفرین شده هستند.
منبع: ویکیپدیای انگلیسی، واژه «Kapparot».
در ویدیوی زیر بخش‌هایی از این مراسم به نمایش گذاشته شده است:

کد ویدئو برای استفاده در وبلاگ یا سایت شما:

دیدگاه‌ها

برای تحقیق قابل استفاده ولی کوتاهه

خیلی جالب وعجیب بود استفاده شد عالی

زندگی ایرانیان پر از است از اسرائیلیات حتی ضرب المثل ها ما کلاً اسرائیلیات است.

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.