پشت پرده حضور داعش در فضای مجازی

  • 1394/11/02 - 07:14
در گزارش‌ها و تصاویری که در مورد موقعیت جغرافیایی فعالیت حساب‌های توییتری گروهک تروریستی داعش منتشر شده است، نام کشور عربستان سعودی و چند كشور از جمله ایالات متحده آمریکا به چشم می‌خورد، که این امر نشان دهنده فعالیت این گروهک تروریستی به صورت گسترده در این کشورها است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ گروهک تروریستی داعش به سرکردگی ابوبکر بغدادی در اوایل سال 2014 میلادی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی فعالیت‌های تروریستی خود را رسماً آغاز کرد.
به گزارش گرداب، اولین تیرهای داعش در عراق اوایل سال 2014 میلادی شلیک شد. در ابتدا به مسلمان و غیر مسلمان رحم نمی‌کرد. از یکتاپرست تا پیروان دیگر مذاهب همه را از زیر تیغ خودکامگی خود رد می‌کرد. پس از مدتی که موصل را به تصرف خود درآورد، پیروان حضرت مسیح (علی نبینا و علیه السلام) را وادار به پرداخت مالیات‌های سنگین کرد و ایزدیان را مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود کرد. اما داعش از همان ابتدا فعالیت خود را در فضای مجازی با شدت زیاد آغاز کرد. از تصاویری از ابوبکر بغدادی، سرکرده این گروهک تروریستی گرفته تا تصاویر جنایاتی که انجام می‌دهند.
از همان ابتدای حملات تروریستی داعش، یک سؤال اساسی در رسانه‌های جهان پرسیده شد که این گروه از کجا پشتیبانی می‌شود؟ آیا کشورهای غربی آن‌ها را حمایت می‌کردند یا کشورهای عربی منطقه که پیش از این هم با برقراری حکومت شیعه در عراق و دیگر کشورها مقابله کرده‌اند؟ در اولین تصاویر ویدئویی و عکس‌هایی که این گروه از خود در فضای مجازی منتشر نمود، نماد شرکت‌های بزرگ خودروسازی به چشم می‌خورد. حتی در بعضی از تصاویر، خودروهای نظامی آمریکایی و سعودی نیز مشاهده می‌شود و این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که چطور این گروهک تروریستی بعد از تخلیه نیروهای آمریکایی از عراق به منابع بسیاری از جمله تجهیزات آمریکایی دسترسی دارد. آمریکا که همیشه توانایی‌های نظامی و محاسباتی خود را در دنیا به رخ می‌کشد، طی اقدامی حساب نشده محموله بزرگی از تجهیزات و ادوات نظامی را به جای اینکه به نیروهای مردمی برساند، به دست تروریست‌های داعش رساند.
همانطور که اشاره شد، داعش از ابتدا فعالیت گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. شبکه‌های اجتماعی مکان مناسبی برای این گروه هستند تا بتوانند فعالیت‌ها و تهدیدات تروریستی خود را هرچه بیشتر به نمایش بگذارند. گرچه مدیران بعضی از این شبکه‌ها همواره اعلام می‌کنند که صفحات مرتبط به این گروهک تروریستی را از دسترس خارج می‌کنند، اما ساخت یک صفحه جدید چه مقدار زمان می‌برد؟
در گزارش‌ها و تصاویری که در مورد موقعیت جغرافیایی فعالیت حساب‌های توییتری این گروهک تروریستی منتشر شده است، نام کشور عربستان سعودی که خود چند وقتی است در حال جنگ علنی با مردم مظلوم یمن است، در صدر این لیست به چشم می‌خورد و در عراق و سوریه که داعش به صورت مستقیم و علنی در حال شکنجه مردم مظلوم آن مناطق است، در جایگاه دوم و سوم این لیست قرار دارد. همچنین کشور ایالات متحده آمریکا در رتبه چهارم قرار دارد که این امر نشان دهنده فعالیت این گروهک تروریستی به صورت گسترده در این کشور است.

 موقعیت جغرافیایی فعالیت حساب‌های توییتری گروهک‌های تروریستی تکفیری

تلگرام هم که این روزها در بین شبکه‌های اجتماعی برای خود اسم و رسمی به هم زده است، در لیست فعالیت‌های تروریستی قرار دارد. مسئولین این شبکه اجتماعی چندی پیش اعلام کردند که نزدیک به 80 کانال این شبکه را که با زبان‌های متفاوت فعالیت می‌کردند، مسدود کرده است. اما بعد از آن هیچ آماری از کانال‌های بیشتر مسدود شده این گروه در تلگرام منتشر نشده است. شایان ذکر است که ساخت یک کانال در تلگرام کمتر از 60 ثانیه زمان می‌برد و گروهکی که در صدر اخبار دنیا است، به سادگی می‌تواند دنبال کننده‌های خود را افزایش دهد.
نکته جالب اینجاست که شبکه بازی‌های Play Station برای این گروهک تروریستی بیشترین کارایی را داشته است چراکه کمتر کسی توانایی نفوذ به این شبکه را دارند و در پی اخبار منتشر شده در مورد حملات تروریستی ماه نوامبر پاریس، این گروه برای انجام هماهنگی‌های حملات از این شبکه بازی آنلاین استفاده کرده بود. شبکه‌ای که تنها خود به اطلاعات کاربران دسترسی دارد و مطمئناً هم متوجه صحبت‌هایی در مورد حملات پاریس شده بود، اما آن‌ها را رسانه‌ای نکرد و در ادامه شاهد کشتار مردم پاریس بودیم.
این گروهک تروریستی حملات خود را محدود به اسلحه‌های گرم نکرده است و در فضای سایبر هم حملات زیادی به سایت‌های دولتی و بزرگ در سراسر دنیا کرده است. داعش از ابتدای ظهور تا به امروز 100 سایت نظامی آمریکایی و انگلیسی را مورد حمله قرار داده است. بعد از حملات تروریستی پاریس، گروه هکرهای آنانیموس که به صورت ناشناس در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند، علیه این گروهک تروریستی اعلام جنگ کردند و سایت‌هایی که داعش راه اندازی کرده را از دسترس خارج می‌کنند. این گروه تا به امروز بیش از 20 هزار حساب کاربری توییتر داعش را از دسترس خارج کرده است.
اما بعضی از سؤالات در ذهن مخاطبین چالش‌های بسیاری ایجاد کرده است. برای مثال در تصاویری که از افراد این گروه در فضای مجازی منتشر می‌شود، تمام افراد صورت‌های خود را به نحوی که قابل شناسایی نباشند پوشانده‌اند و از کلاه یا ماسک استفاده می‌کنند که ممکن است علت این کار در ظاهر  عدم شناسایی هویت آن‌هاست اما آن‌ها از چه چیزی هراس دارند؟ شاید یکی از دلایل این کار این باشد تا اگر افرادی از نیروهای غربی و سعودی در بین آن‌ها هستند و این کشورها تمایلی به شناسایی افراد خود در این گروه توسط دیگر کشورها ندارند با این کار شناسایی نشوند.
دلیل جذاب بودن این گروه برای جوانان غربی چیست؟ داعش هزینه تأمین تجهیزات و ادوات خود را از کجا تأمین می‌کنند؟ چگونه به نیروهای خود پول پرداخت می‌کنند؟ سؤال‌های بسیاری از این دست پیرامون هویت اصلی مخرب‌ترین گروه تروریست جهان وجود دارد، سؤالاتی که یافتن پاسخ برای آن، با توجه به پیشینه گروهک‌های تروریستی همچون طالبان و القاعده چندان دشوار نیست.
گروه‌های تکفیری که فقط در ظاهر مسلمان و در باطن مشغول ضربه زدن به اسلام هستند از سوی دشمنان قسم خورده اسلام حمایت می‌شوند، دشمنانی که برای پنهان کردن حقیقت اسلام حاضر به خرج میلیون‌ها دلار هستند، غرب از یک سو ادعای جنگ با داعش را دارد از سوی دیگر ستون اصلی حمایت از گروه‌های تکفیری است، در تصاویری که داعش برای ایجاد وحشت از خود به نمایش می‌گذارد، می‌توان نشانه‌هایی از آخرین تجهیزات نظامی تولید اروپا و آمریکا را در دست تکفیری‌ها مشاهده کرد.

پی‌نوشت:
[1]. سایت گرداب، تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴، کد خبر: ۱۸۱۶۳

تهیه و تنظیم: حجه الاسلام محمد صادق محسن زاده
 

بازنشر

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.