امام علی (ع) اولین مسلمان

  • 1394/09/09 - 13:19
طبق روایات متواتر و ادله متعدد، امام علی (علیه السلام) اولین کسی بود که اسلام آورد و مفتخر به این فضیلت گردید. این موضوع توسط بیش از 60 نفر از بزرگان صحابه و تابعین نقل شده است. علاوه بر این از خود پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز این مطلب آمده است. برای نمونه از ایشان فرموده‎اند: «اولین کسی از شما که بر من بر حوض (کوثر در بهشت) وارد می‎شود، اولین فردی...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ طبق روایات متواتر و ادله متعدد، امام علی (علیه السلام) اولین کسی بود که اسلام آورد و مفتخر به این فضیلت گردید. این موضوع توسط بیش از 60 نفر از بزرگان صحابه و تابعین نقل شده است[1]. علاوه بر این از خود پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز این مطلب آمده است. برای نمونه از ایشان فرموده‎اند: «اوّلکم ورودا علی الحوض اوّلکم اسلاما علیّ بن ابی طالب.[2] اولین کسی از شما که بر من بر حوض (کوثر در بهشت) وارد می‎شود، اولین فردی از شماست که اسلام آورد: علی بن ابی طالب (علیه السلام)».
همچنین علیرغم احتجاج ایشان به این مطلب مقابل مدعیان خلافت، از هیچ کس مخالفتی در این موضوع نقل نشده است. بلکه حتی دشمنان ایشان به این مطلب اعتراف و آن را مانع سبّ و بدگویی به آن حضرت می‎دانستند؛ چنانکه از سعد بن ابی وقاص نقل شده‎است[3]. 
علیرغم همه ادله فوق هنوز تحمل این فضایل مولای متقیان، برای عدّه‎ای گران می‎آید. برای نمونه ابن کثیر می‎نویسد: «...قد ورد فی اوّل من اسلم أحادیث کثیرة لا یصح منها شیء.[4] ...احادیث زیادی درباره اولین مسلمان نقل شده است که هیچ کدام صحیح نیست!» آیا این افراد رد مقابل سایر مسایل تاریخی نیز همین موضع گیری و سوفسطایی مآبی‎ها را اعمال می‎کنند؟! و یا این سخت‎گیری‎ها مخصوص فضایل امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می‎باشد؟!
به هرحال ادله فوق، که به اختصار بیان شد، به‎روشنی نشانگر این حقیقت تاریخی است که اولین مسلمان امام علی (علیه السلام) است؛ همو که از کودکی در دامان پیامبر (صلی الله علیه و آله) پرورش یافت و حتی قبل اسلام، همراه او در غار حرا و غیر آن به عبادت می‎پرداخت. آن امامی که لحظه دچار شرک و بت‎پرستی نشد.

پی‎نوشت:
[1]. رج سید جعفر المرتضی، الصحیح من سیرة النبی الاعظم (صلی الله علیه و آله) : ج2 ص317، الطبعة الرابعة.
[2]. حاکم نیشابوری، المستدرک: ج3 ص147، دار الكتب العلمية: بيروت. و سایر منابع، رج سید جعفر مرتضی، الصحیح من سیرة الامام علی (علیه السلام): ج1 ص332، ولاء المنتظر.
[3]. حاکم نیشابوری، المستدرک: ج3 ص571، دار الكتب العلمية: بيروت. خود حاکم و نیز ذهبی در تلخیصش در پاورقی همین صفحه، این حدیث را صحیح دانسته‎اند.
[4]. ابن کثیر، البدایة و النهایة: ج7 ص370، دار إحياء التراث العربي.

نویسنده: سلام

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.