تبلیغات اکنکار در ایران

  • 1394/09/04 - 22:06
آن‌چه در قالب عنوان کلی اکنکار در ایران یافت می‌شود در حقیقت فعالیت‌های اکیست‌هایی است که با وبلاگ‌ها و سایت‌ها شخصی سعی دارند تا منابع اک را اعم از کتاب، دیسکورس، تمرین‌های معنوی، سخنرانی اساتید اک و... را در کلیه قالب‌های قابل دسترسی به دست چلاها و نوآموزان اک برسانند تا هم دامنه‌ی آموزش‌های اک به منظور افزایش تعداد پیروان آن در ایران افزایش یابد و هم...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ آن‌چه در قالب عنوان کلی اکنکار در ایران یافت می‌شود در حقیقت فعالیت‌های اکیست‌هایی است که با وبلاگ‌ها و سایت‌ها شخصی سعی دارند تا منابع اک را اعم از کتاب، دیسکورس، تمرین‌های معنوی، سخنرانی اساتید اک و... را در کلیه قالب‌های قابل دسترسی به دست چلاها و نوآموزان اک برسانند تا هم دامنه‌ی آموزش‌های اک به منظور افزایش تعداد پیروان آن در ایران افزایش یابد و هم حامیان مالی و معنوی برای انجام فعالیت‌هایی به مراتب وسیع‌تر و پیشرفته‌تر جهت تبلیغ اک به‌عنوان سر منشأ کلیه‌ی آیین‌های آسمانی و غیره فراهم گردد. سایت‌ها و وبلاگ‌های اکیست‌های نت ایران تا به امروز از دو منظر کلی در حوزه‌ی اک فعالیت داشته‌اند: [1]
الف) جهت تبلیغ و ترویج اک، که عوایدی هم‌چون عضوگیری و گسترش اعضا از شهرهای مختلف را دارد.
ب) پاسخ‌گویی به سایت‌ها و وبلاگ‌های مخالف که یا مسلمان‌اند و از منظر تعالیم اسلام اک را زیر سؤال می‌برند و یا مجموعه‌هایی مثل گردانندگان سایت ایرانی مروج «یوگا» می‌باشند که خرده‌گیری‌هایی از اکیست‌ها ایشان در خصوص روح، مکاشفات پال توئیچل و مواردی دیگر از این دست داند. به طور کلی ایشان همواره سعی بر آن دارند تا با مسلمانان و در مقابل مبانی اسلام وارد بحث نشوند.
یکی از مواردی که بسیاری از مناظره‌های کامنتی بین پیروان اک و مجموعه‌هایی از نیروهای مذهبی به چشم می‌خورد پافشاری اکیست‌ها به آزادی عقاید و عدم تعصب بر عقاید دینی توسط پیروان آیین‌های دیگر است. در واقع ایشان تلاش دارند تا ثابت کنند همواره باید به اعتقادات خود شک داشت و تعصب نورزید و به سایر عقاید هم با نهایت احترام، آزادی داد و در عین حال برای دفاع از عقاید خود در نقطه‌ی مقابل، این‌بار اسلام و مبانی آن‌را زیر سؤال می‌برند.
این هجمه در پست‌ها و وبلاگ تنی چند از اکیست‌ها هم دیده شده است این است که آن‌ها با توجه به این‌که عمدتاً در پیش از گرایش به اک مسلمان بوده‌اند و پس از جذب، اصرار دارند که بگویند با آموزه‌های آن (اسلام) نجات یافته‌اند و زندگی‌شان متحول شده است، شمشیر تخریب علیه چهره‌ی اسلام را از رو بسته‌اند و به صراحت اعلام می‌کنند که تعالیم دینی را ناکارآمد و ناکافی می‌بینند و معتقدند که یک متدین واقعی به هیچ مذهبی، به هیچ ملتی، به هیچ نژادی و هیچ رنگی تعلق ندارد! بلکه به کل انسانیت تعلق دارد. و یا این اظهارنظر که برای رسیدن به وضعیت بالاتری از آگاهی شیوه‌های بسیاری از طریق مکاتب و مذاهب ارائه می‌شود. اما یک چلا اک می‌داند که روزه، پرهیز از خوراکی‌ها، دعا، التماس، دفاع، ریاضت و عشق به خداوند هیچ کدام نخواهد توانست آتما (روح) را به منزل‌گاه سرّی وجود برساند. سوگماد تنها به حیات روح علاقه‌مند است. از طرف دیگر با القاء این نکته به مخاطبین و هم‌کیشان خود که از سوی دیگر القاء می‌کنند که با ارزش‌ترین حرکت در کائنات، حرکتی است که منجر به رشد آگاهی گردد و این پیشه اساتید حقیقی می‌باشد و اما اساتید کاذب با ظاهر سازی‌هایی همانند گذاشتن ریش سفید بلند و با در دست گرفتن اشیایی سمبلیک و به تن داشتن لباس‌های خاص سعی در جذب افراد می‌نمایند. سعی دارند تا اسلام و علمای آن را نماد مکتبی معرفی کنند که به ظواهر می‌پردازد پس لزوماً از حقیقت دور می‌گردد.
در جای دیگر از دفاعیات این فرقه در اینترنت ایران برای اثبات تناسخ [2] اشاره‌های عجیبی به عمر هزار و اندی ساله حضرت مهدی (علیه‌السلام) می‌شود و در عین حال همراه با این ادعای اکیست‌ها می‌شود که در قبایل هندی مرتاضانی زندگی می‌کنند که به ادعای ریش سفیدان این قبایل زمانی که کودک بوده‌اند این شخص را با همین ظاهر و سن و سال دیده‌اند و ایشان هم از پدرانشان و پدران پدرانشان شنیده‌اند که این شخص مرتاض سنی بالغ بر چند صد سال دارد و همچنان در کمال صحت و سلامت زیست می‌کند... و یا دست یازیدن به حدیث معراج پیامبر اسلام برای اثبات معراج پال توئیچل.
بعضی از طرفداران اکنکار در ایران خود را رقیب همه‌ی ادیان و جایگزین برتر آن‌ها و استاد زنده‌ی «اک» را از حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) و حضرت مهدی (علیه‌السلام) برتر بالاتر دانسته‌اند... باور مهدوی از خط قرمزهایی است که اکیست‌ها به خود جرأت حمله‌ی مستقیم به آن را نمی‌دهند ولی با توجه به نکته‌ای که ذکر شد آن را مغایر شخصیت مشابهی که ساخته و پرداخته خود آن‌هاست «یعنی ماهانتا» می‌بینند. بنابراین در لفافه، ظهور را منحصر به ماهانتا می‌کنند و برای رسیدن به این مقام تمرین‌ها و دیسکورس‌های زیادی هم انجام می‌دهند.
اکیست‌ها همانند پیروان بابیت، ماهانتا را درگاه خدا و مانند بهائیان وی را نور خدا می‌خوانند. از طرفی باورهای مشرک‌مأبانه و اعتقاد به خدایان متعدد در طبقات آسمان و زمین، این فرقه را تا حد زیادی از وحدانیت دور می‌کند و ادعای آنان را مبنی بر این‌که کلیه‌ی پیامبران موحد و برگزیده‌ی خدا دوره‌های اک را در زمان خود می‌گذارنده‌اند، رد می‌کند. چهره‌ای که با تکیه به تعالیم اک از ماهانتا می‌سازند دقیقاً قدرت و وجهه اجتماعی و معنوی یک پیامبر یا امام را یادآور می‌شود و در عین حال این انگاره‌های غلط، متوجه شخصی آمریکایی است (کلمپ) که با پیاده نظام آمریکا و در حال تجاوز به خاک ژاپن مدعی نزول وحی!! از جانب خدا برای به دوش گرفتن رسالت ماهانتایی در کالبد مادی شد.
با توجه به پنهان بودن فعالیت‌های اعضای این فرقه گاه مشاهده می‌شود برخی از اعضا در عمل به مظاهر شیطان‌پرستی روی آورده و خود را به ظواهر دیگری آراسته می‌کنند که در جای خود قابل بررسی و مداقه می‌باشد.

پی‌نوشت:
[1]. بررسی فرقه اکنکار در ایران، نشر آفاق، شهریور 1387، ص 1.
[2]. بررسی فرقه اکنکار در ایران، نشر آفاق، شهریور 1387، ص 50.
برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: قبیله‌ی حیله، محمد مهدی کافی، 1390، نشر علیون، ص 163.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.