عزاداری ارامنه تهران برای امام حسین (ع)

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ هنگام محرم که فرا می‌رسد، همه مسلمانان جهان به عزاداری برای امام حسین (علیه‌السلام) و یارانش در این ایام می‌پردازند؛ اما در کنار همه مسلمانان جهان، پیروان دیگر ادیان الهی نیز در این ایام به سوگ می‌نشینند. قیام امام حسین (علیه‌السلام)، قیام حق علیه باطل و الگویی برای همه انسان های آزاده در دنیا است که این خاصیت باعث شده است تا حق گرایان در کشور ایران در ادیان دیگر ایام را در کنار مسلمانان ایران به ویژه شیعیان به عزاداری بپردازند.
عزاداری مسیحیان در ایران به خاطر مجاورت جغرافیایی با شیعیان، از عزاداری‌های ایرانی الگو گرفته است و بسیار به عزاداری شیعیان نزدیک است. در محله ارمنی نشین تهران کلیسای بزرگی قرار دارد که در مسیر یکی از مساجد خیابان کریمخان واقع شده که ارامنه تهران در این کلیسا برای محرم برنامه‌ اجرا می‌کنند و در ماتم شهادت امام حسین (علیه‌السلام) با مسلمانان همنوا می‌شوند. هر سال اگر روز عاشورا مصادف با یکی از روزهای خاص کلیسا باشد، ناقوس‌ها به احترام امام حسین (علیه‌السلام) به صدا در نمیآیند.
برگزارى مراسم عزاداری ارامنه برای امام حسین (علیه‌السلام) در تهران، مانند مسلمانان است. مداح، نوحه می‌خواند و جمعیت زیادى که زیر چادر گرد هم آمده‌اند، پس از سینه‌زنى، به شکل دسته عزادار از چادر بیرون می‌آیند. نوجوانان ارمنی کتل‌ها و پرچم‌ها را برمی‌گیرند و چند گام پیشتر می‌ایستند؛ هر سال بر شمار مشتاقان امام حسین (علیه‌السلام) در هیئت‌های ارمنی افزوده می‌شود. در این بین که جمعیت داخل چادر، سینه‌زنى و نوحه‌خوانى جمعى را آغاز کرده‌اند، با هم‌آوایى تک‌خوان از چادر بیرون می‌آیند و در صفوفى منظم راهشان را در  مرکز اقلیت هاى دینى، پیش می‌گیرند. زنان نیز در پى دسته روانند و سینه زنان با هیأت حرکت می‌کنند. پس از مراجعت دسته به هیأت ثارالله عزاداران نذری‌های هموطنان مسیحى‌شان را میل می‌کنند.
مسیحیان نیز مانند شیعیان با توسل به امام حسین (علیه‌السلام) و حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام)، حاجات خود را از این دو بزرگوار می‌گیرند و برای ایام عزاداری محرم نیز مانند شیعیان غذای نذری می‌پزند و میان سوگواران ارمنی توزیع می‌کنند.

کد ویدئو برای استفاده در وبلاگ یا سایت شما:

دیدگاه‌ها

عشق حسین در دل کل آزادگان است *

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.