تناقض منشور کورش با کتیبه بیستون

  • 1394/08/09 - 00:47
كورش دوم (كورش كبير) می‌گويد اجداد من (كمبوجيه اول و كورش اول)، شاه، بلكه شاه بزرگ، شاه انشان بودند. داريوش و فرزندان او نيز می‌گويند اجداد ما (آرشامه و آريارمنه) شاه بودند، آن هم شاهانی بزرگ و شاهِ شاهان! اين در حالی است كه كمبوجيه اول و كورش اول (اجدادِ كورش كبير) مصادف و هم‌عصر با آرشامه و آريارمنه (اجداد داريوش) بودند. به راستی اجداد كورش كبير شاه انشان بودند؟...

پايگاه جامع فرق، اديان و مذاهب_‌ در بررسی كتيبه‌های هخامنشی به نكاتی قابل توجه دست می‌يابيم كه بررسی دقيق آن‌ها ابعاد متفاوتی را بر پژوهشگران می‌گشايد.
پرده اول - كورش دوم (معروف به كورش بزرگ) می‌گويد: «منم کورش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه نیرومند، شاه بابل، شاه سومر و اَکد، شاه چهارگوشه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه [شهر] انشان، نوه کورش، شاه بزرگ، شاه [شهر] انشان، از نسل چیش پیش، شاه بزرگ، شاه شهر انشان. دودمان جاودانه پادشاهی که (خدایان) بل و نَبو فرمانرواییش را دوست دارند...».[1]
پرده دوم - داريوش اول (داريوش بزرگ) می‌گويد: «من داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه در پارس، شاه کشورها، پسر ویشتاسب، نوه ارشام هخامنشی. داریوش شاه گوید: پدر من ویشتاسب، پدر ویشتاسب ارشام، پدر ارشام آریامن، پدر آریامن چیش پیش، پدر چیش پیش هخامنش. داریوش شاه گوید: بدین جهت ما هخامنشی خوانده می‌شویم [که] از دیرگاهان اصیل هستیم. از دیرگاهان خاندان ما شاهان بودند. داریوش شاه گوید: هشت [تن] از نیاکان من شاه بودند. من نهمین [هستم] ما 9 [تن] پشت اندر پشت ( در دو شاخه ) شاه هستیم».[2] در لوح زرین آریارمنه که توسط شاهان هخامنشی (به احتمال بسیار زیاد در اواخر عصر هخامنشیان نوشته شده است) نیز تأکید شده که آریارمنه (پدربزرگ داریوش)، شاه بزرگ و حتی شاه شاهان بوده است![3]
پرده سوم: كورش دوم (كورش كبير) می‌گويد اجداد من (كمبوجيه اول و كورش اول)، شاه، بلكه شاه بزرگ، شاه انشان بودند. داريوش و فرزندان او نيز می‌گويند اجداد ما (آرشامه و آريارمنه) شاه بودند، آن هم شاهانی بزرگ و شاهِ شاهان! اين در حالی است كه كمبوجيه اول و كورش اول (اجدادِ كورش كبير) مصادف و هم‌عصر با آرشامه و آريارمنه (اجداد داريوش) بودند. به راستی اجداد كورش كبير شاه انشان بودند؟ يا اجداد داريوش؟! آيا ممكن است در يك سرزمين، چند شاه وجود داشته باشد و در عين حال همه آن‌ها شاه بزرگ باشند؟! امروزه بر دانشمندان روشن شده است كه انشان نام ديگر سرزمين پارس است و شهر انشان، در نزديك دژ سپيد Dež-e Espīd (بيضاء كنونی) واقع شده بود و حداقل از قرن 7 پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود.[4] و از این قرار يا سخن كورش كبير در منشور، صحيح است، يا سخن داريوش و فرزندان او. به هر تقدير يكی از دو طرف (يا كورش، يا داريوش) دروغ گفته اند.

پی‌نوشت:
[1]. منشور كورش بزرگ، بند 20-22، ترجمه فارسی از متن اصلی بابِلی، پروفسور شاهرخ رزمجو، بخش خاور میانه موزه بریتانیا، همچنين بنگريد به ترجمه پروفسور عبدالحميد ارفعي، و همچنين:
The British Museum , Translation of the text on the Cyrus Cylinder, by Irving Finkel
[2]. ترجمه کتیبه داریوش در بیستون، خبرگزاری میراث فرهنگی، کلیک کنید... همچنین بنگرید به:
The Behistun inscription, translation by L.W. King and R.C. Thompson, The sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behiston in Persia, 1907 London, by livius.org
Excavating an empire Achaemenid Persia in Longue Duree, Edited by Touraj Daryaee & other, Mazda Publisher, Costa Mesa, California, 2014, Chapter 4: Darius the First, the Ninth King Matt Waters
[3]. بنگرید به «پیرامون لوح زرین آریارَمنَه»
[4]. بنگرید به:
Shahbazi. A. Sh (1986), Ariyāramna Old Persian proper name, Encyclopædia Iranica, Vol. II, Fasc. 4, pp. 410-411,  In Iranica online: Last Updated: August 12, 2011.
به نقل از: D. Stronach, “Achaemenid Village I at Susa and the Persian Migration of Fars,” Iraq 34, 1974, pp. 239-48 esp. p. 248; J. M. Cook, The Persian Empire, New York, 1983, p. 8
عين متن نوشتار شاپور شهبازی چنين است:
it is now established that the city of Anshan was on the site of Tepe Malīān (near Dež-e Espīd/Bayżā) in Fārs, and that at least from the middle of the seventh century B. C., the term Anshan was an alternative name for Fārs; and since Anshan/Persis was ruled by Cyrus I, Ariaramnes could not have reigned there

تولیدی

دیدگاه‌ها

سلامممممممممم. عالی بود برادر

ممنون پيامهایی كه در تلگرام فرستاديد به كار اومد. خيلی خيلی ممنون عزيزم

خوب نوشتيد ولی اگر فكر ميكنيد اين كورش پرستان با اين چيزها سر عقل ميان، در اشتباهيد ! ضمناً‌ ! راهی كه در پيش گرفتيد مطمئناً تخريب شخصيتتون ميكنند. چون راه ديگری ندارند. به هر حال تشكر كه وقت گذاشتيد.

سلام برادران/خواهران گرامي؛ آنچه حق است را مي‌نويسيم و اينكه مخالفين بپذيرند يا خير، براي ما اهميتي ندارد. اينكه تخريب مي‌كنند و با توهين و فحاشي كار خود را پيش مي‌برند، براي ما عادي شده است. و ما نيز با شانتاژ و توهين عقب نشيني نخواهيم كرد. با تشكر از حضور و حمايت شما

بازم طبق معمول دوباره دچاره اشتباهی فاحش شدید.در دوران باستان محدوده ی شهر ها و سرزمین ها از الان امروزیشون بزرگتر بود .پارس برای خودش یک سرزمین بود (اگه دقت کرده باشی توکتیبه ها میگن سرزمین پارس نه استان)(بزرگتر از حالا ی ان) که شامل چند شهر بود و انشان یکی از شهرهای سرزمین پارس بود.واسه همین اجداد داریوش شاهان پارس و اجدادکوروش شاهان (امیر یا والی )انشان بودن و از یک نسل.یعنی انشان زیر مجموعه پارس بود. اینکه شما انشان را نام دیگر استان پارس نامیدی کاملا اشتباه است.نظرات مختلف در مورد انشان: نظرات مختلفی در مورد محل منطقه و شهر انشان ابراز شده‌است.مورخین و باستان شناسان و تا پیش از کاوش های باستانشناسانهٔ ویلیام سامنر در سال ۱۹۷۲ در ملیان تر جایِ انشان را در خوزستان می‌پنداشتند اما پس از این کاوش‌ها، ایده‌های نوین بر وجودِ انشان در دشتِ بیضا (قسمتی از استان فارس)اشاره دارد و تا کنون نیز پابر جاست./ اَنشان نام ناحیه مهم ایلامی در فارس غربی و مرکز آن است. متون اکدی و سومری در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد گواهی سرزمین انشان را می‌دهد. حاکمان ایلامی در هزاره دوم پیش از میلاد، به طور سنتی عنوان شاه انزان و شوشان (شوش) را بر می‌داشتند، انزان معمولاً لفظ ایلامی انشان بود. در اواسط هزاره پیش از میلاد، انشان سرزمین خانگی پارس‌های هخامنشی شد.(منبع: hansman، ANSHAN، 103-107.) طی سالیان اخیر سرزمین و شهر انشان همواره شریک قسمت‌های مختلف جنوب ایران گرفته می‌شد. در ۱۹۷۰، محل گسترده باستانی که تپه ملیان نامیده می‌شد واقع در دشت بیضا در غرب فارس (واقع در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز) به عنوان شهر گمشده پیشنهاد شده بود. سال‌های بعدتر، قطعه پاره آجری که کتیبه‌ای به خط میخی ایلامی نشان می‌داد و در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ در محل جمع‌آوری شد، که قسمت‌هایی از یک تعهد را دربر داشت، توسط یک شاه ایلامی اواخر هزاره دوم پیش از میلاد، اعلام شده که برای معبد واقع در انشان توصیف شده است. علاوه بر این، تعدادی از متون اقتصادی-ادارای حفاری شده در مَلیان در ۱۹۷۲ و بعد از آن گواهی داد که انزان، ظاهراً همان جایی است که متون، نوشته شده بودند. این یافتن‌های می‌تواند کمک کننده پیشنهاد شناختن مَلیان به عنوان محل شهر باستانی انشان باشد.(منبع:Hansman، ANSHAN، 103-107.) در سال ۱۳۴۹، یافته‌های باستان‌شناسی در منطقهٔ تپه مَلیان (شهرستان سپیدان) در دشت بیضای استان فارس این گمان را پیش کشید که تپه ملیان محل شهر گمشدهٔ انشان باشد. با یافتن پاره‌آجرهایی با خط میخی عیلامی در این جایگاه، این گمان تقویت شد. این نوشته‌ها که به نام یک شاه عیلامی در هزارهٔ دوم پیش از میلاد است از هدایای او به معبد انشان نام می‌برد. با توجه به این یافته‌ها، این نظریه وجود دارد که شایدمنطقه انشان شمال غربی استان فارس را در بر بگیرد.(منبع: www.iranicaonline.org/articles/anshan-elamite-region www.iranicaonline.org/articles/cyrus-ii www.iranicaonline.org/articles/ariobarzanes-greek-form-of-old-iranian-proper-name-arya-brzana) ریچارد فرای در کتاب میراث باستانی ایران در اینباره چنین نظر می‌دهد: انزان شاید بخشی از ایلام در کوههای شرقیِ آن سرزمین بود ولی تعیینِ درستِ مرزهای آنجا ناممکن است(منبع: ریچارد فرای، میراث باستانی ایران، ۱۳۶۸، صفحه ۱۱۵) ویل دورانت اما بی هیچ تردیدی انشان را در خوزستان می‌پندارد: ولایت انشان (شامل خوزستان و بختیاری) در فرمانِ مادیان بود.(منبع:ویل دورانت، تاریخ تمدن، جلد ۱، صفحه ۴۰۷) پسر و جانشین هخامنش، (چیش پیش ۶۴۰ تا ۶۷۵ پیش از میلاد) به خود لقبِ پادشاه شهر انشان داده بود و ما تصور می‌کنیم که این شهر همان مسجد سلیمان کنونی است(منبع:رومن گیرشمن، ۱۳۴۶، صفحه ۱۴۹) در فرهنگِ معین نیز انزان و انشان، نامِ قدیمِ خوزستان درج شده است.( منبع: فرهنگ معین، معین، ۱۳۷۱، جلد پنجم )و بدنبالِ آن در فرهنگِ دهخدا و پیرنیا نیز بهمین گونه است.

سلام فرشيد گرامي، بررسي كامنت شما. فرموديد: «بازم طبق معمول دوباره دچاره اشتباهی فاحش شدید» اين سخن شما در اصطلاح، شانتاژ ناميده ميشود كه در ابتداي گفتار به قصد توهين و براي جبران ضعفها (و غلبه احساسي در بحث) به كار برديد. نشنيده مي‌گيريم چون مايل به بحث علمي و مستند و منطقي هستيم (نه بحث احساسي). اما گفتار شما مشتمل بر چند نكته است. نخست ادعا كرديد: «انشان یکی از شهرهای سرزمین پارس بود» و سپس گفتيد كه: «اجداد داریوش شاهان پارس و اجداد کوروش شاهان (امیر یا والی) انشان بودن». نقد گفتار شما (فرشيد گرامي) اينكه از گفتار شما اين نتيجه حاصل مي‌شود كه اجداد كورش، دست نشاندگان اجداد داريوش بودند (اجداد داريوش شاهان سرزمين پارس و اجدا كورش، والي انشان كه زير مجموعه پارس بود، بودند). اين گفتار شما (شما فرشيد گرامي) در تناقضي آشكار با كتيبه كورش است كه اجداد خود را شاهان بزرگ مي‌نامد (نه واليان و دست نشاندگان). شما خود متوجه تفاوت «شاه بزرگ» و «يك حاكم دست نشانده» هستيد.

منظور از اشتباه فاحش در اول جمله اشتباه بزرگ بود نه قصد توهین.دوما بنده هیچ گونه ضعفی نشان نداده ام چون تابحال محکم در بربر شما و قاطعانه پاسخ دادم.اتفاقا سرتا پای شما ضعفه داداش. برادر عزیز هیچ تناقضی ندراه ... تعریف کوروش از پدرانش بخاطر منششان بوده که به انها لقب شاه شاهانو دادهو انها را نسل به نسل شاه انشان معرفی کرده که در حقیقت با عموزادگان خود در اداره ی سر زمین پارس همکاری میکرده اند .این یه چیز معلومیه اما خوب از شاگردان جناب غیاث ابادی چیزی جز این انتظاری نیست.

ادامه در نقد كامنت فرشيد گرامي،‌ فرموديد: «اینکه شما انشان را نام دیگر استان پارس نامیدی کاملا اشتباه است». نقد اين گفتار فرشيد گرامي: اين ديدگاه شما صحيح نيست. به تصريح شاپور شهبازي كه استاد استادان شما بلكه بالاتر است: امروزه بر دانشمندان روشن شده است كه انشان نام ديگر سرزمين پارس است و شهر انشان، در نزديك دژ سپيد Dež-e Espīd (بيضاء كنونی) واقع شده بود و حداقل از قرن ۷ پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود. (سند: بنگرید به: Shahbazi.‎ A.‎ Sh (1986)‎, Ariyāramna Old Persian proper name, Encyclopædia Iranica, Vol.‎ II, Fasc.‎ 4, pp.‎ 410-411, In Iranica online: Last Updated: August 12, 2011.‎ به نقل از: D. Stronach, “Achaemenid Village I at Susa and the Persian Migration of Fars,” Iraq 34, 1974, pp. 239-48 esp. p. 248; J. M. Cook, The Persian Empire, New York, 1983, p. 8

ادامه در نقد كامنت فرشيد گرامي،‌ شما (شما فرشيد گرامي) در پايان كامنت خود، نظرات مختلف در مورد انشان را بيان كرديد و در پايان نيز از فرهنگ معين و فرهنگ دهخدا سند داديد. پيشنهاد من اين است كه هيچگاه براي نقد نظر يك پزشك متخصص، از نظر يك دكتر عمومي استفاده نكنيد. فرهنگ معين و فرهنگ دهخدا، مانند پزشك عمومي، محترم هستند. اما ديدگاه يك متخصص چون شاپور شهبازي (كه از قضا تعصبات مليگرايي شديد هم داشته) همواره بر نظرات محققين عمومي ارجحيت دارد. سپاس

سامان گرامی شما در ترجمه کتیبه های داریوش و کوروش دقت کن ... داریوش در کتیبه ی بیستون از سرزمین پارس نام میبره ولی کوروش در کتیبه خود , خود و پدرانش را حاکم شهر انشان معرفی میکنه .شهر با سرزمین بسیار متفاوته سرزمین .سرزمین خود قلمرو بزرگی است که شامل چندین شهر است.از متن کتیبه ها میتوان نتیجه گرفت انشان شهری زیر مجموعه ی سرزمین پارس بوده. مگه از زمان نوشته شدن منشورکوروش تا کتیبه ی بیستون چندسال گذشته بوده که شهر انشان یهو به پارس تبدیل شده؟؟؟ . این حرف شما غیر عقلانیست .در ضمن هنوز بطور کامل روشن نشده که انشان دقیقا به کدوم سرزمین اطلاق میشده.منابعشم نوشتم.

آخر بنده خدا چرا حواست نیست : امروزه بر دانشمندان روشن شده است كه انشان نام ديگر سرزمين پارس است و شهر انشان، در نزديك دژ سپيد Dež-e Espīd (بيضاء كنونی) واقع شده بود و حداقل از قرن ۷ پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود. (سند: بنگرید به: Shahbazi.‎ A.‎ Sh (1986)‎, Ariyāramna Old Persian proper name, Encyclopædia Iranica, Vol.‎ II, Fasc.‎ 4, pp.‎ 410-411, In Iranica online: Last Updated: August 12, 2011.‎ به نقل از: D. Stronach, “Achaemenid Village I at Susa and the Persian Migration of Fars,” Iraq 34, 1974, pp. 239-48 esp. p. 248; J. M. Cook, The Persian Empire, New York, 1983, p. 8 خب چشمهایت متن بالا را می بیند ؟ میگوید « و حداقل از قرن ۷ پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود. » جدا خودت حواست هست چه میگویی ؟ از هفت قرن پیش ، حواست هست ؟ یعنی از قبل از زمان کورش ، بسیار قبل از زمان کورش .

دوست عزیزدرباره اینکه ایت الله مکارم گفته ذوالقرنین همون کوروش کبیره ایا واقعیته

دوستان به نظر من نقد و بررسی از کسی جایز است که تسلط لازم و کافی بر روی همه مواردی که ممکن است بر روی مسیله تاثیر بگذارد را بداند،الی ای حال ما هم دوست داریم حقیقت روشن شود اما شما چرا فل فور رفتید سراغ دروغ بودن حرف این دو شاه مگر رضا خان هم لقب کبیر نداشت ایا واقعا مقتر و بزرگ بود یا مگر در زمان طاهریان بخشی از ایران بدست طاهریان و بخشی بدست خلفای عباسی و در ان عصر هر د خود را بزرگ می خواندند اینکهافرادی که نه مورخ اند و نه بیطرف صرفا به خاطر یک کلمه بزرگ چنین قضاوتی کنند و ان را به صورت عمومی ظاهر کنند کاری بس اشتباه است بترسید از ان روز که خدا شما را بخاطر خطاها و جهلتان سخت عذاب کند . امام صادق می فرماید:«هیچ مصیبتی مانند جهل نیست»

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.