جایگاه غدیر در قرآن

  • 1394/07/16 - 09:23
ادیان و مذاهب_ شخصی می‌گفت آیا مبحث غدیر خم، جایگاهی در قرآن دارد؟ اسامی تمام بیعت‌های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در قرآن آمده، غیر از بیعت غدیر خم و این نشانه نبودن چنین بیعتی است. در پاسخ باید گفت: قرآن اقوال پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را حجت می‌داند و در آیاتی از قرآن به این مطلب تصریح می‌کند. «بگو خدا و پيامبر [او] را اطاعت كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعاً...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ شخصی می‌گفت آیا مبحث غدیر خم، جایگاهی در قرآن دارد؟ اسامی تمام بیعت‌های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در قرآن آمده، غیر از بیعت غدیر خم و این نشانه نبودن چنین بیعتی است.
پاسخ:
- قرآن اقوال پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را حجت می‌داند و در آیاتی از قرآن به این مطلب تصریح می‌کند. «قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ.[آل عمران/32] بگو خدا و پيامبر [او] را اطاعت كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعا خداوند كافران را دوست ندارد.» طبق این آیه قول پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حجت است، و در این صورت هر حدیثی که از ایشان صادر شود باید اطاعت شود و تنها به قرآن اکتفا نشود.
- با توجه به این گفتار روایات صحیح السندی از مفسران نقل شده است كه آیاتی در مورد واقعه غدير خم نازل شده است. از جمله: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ [مائده/67] ای پيامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده به طور كامل- به مردم - برسان و اگر اين كار را انجام ندهی رسالت - خدای را - انجام نداده‏‌ای و خداوند تو را - از خطرهای احتمالی - نگاه می‌دارد و خداوند كافران را هدايت نمی‌كند.» در تفسير آيه فوق روايات بسياری نقل شده كه می‌فرمایند این آیه در غدیر خم در شان امام علی (علیه السلام) نازل شده است.[1] در این صورت معنای آیه این می‌شود که ای پیامبر ولایت امام علی (علیه السلام) را به مردم ابلاغ کن.
ضمن این که اگر امری در قران بیان نشده است دلیل بر عدم وجود آن نیست. چه طور اهل سنت آیاتی از قرآن را منتسب به ابوبکر می‌دانند در حالی که اسمی از ابوبکر در قرآن نیست. شیعه و روایات اهل سنت هم با توجه به روایات معتبر شان نزول آیه ابلاغ را در روز غدیر می‌دانند.

پی‌نوشت:
[1]. برای مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.