برخی از دلایل رد خدایی حضرت علي (ع)

  • 1394/05/25 - 09:37
از عقاید مهم اهل حق حلول و غلو است. «حلول» ظهور ذات خداوند در صورت انسان یکی از اساسی‌ترین باورهای اهل حق است و به همین جهت آنها را ملحق به فرقه‌های غالی کرده‌اند. تفاوت آن‌ها با علی اللهی‌ها این است که آنها حلول را اختصاص به علی (علیه السلام) می‌دهند، ولی اهل حق همه بزرگان خود مثل بهلول، شاه فضل، باباسرهنگ، شاه خوشین...

پايگاه جامع فرق، اديان و مذاهب_ از عقاید مهم اهل حق حلول و غلو است. «حلول» ظهور ذات خداوند در صورت انسان یکی از اساسی‌ترین باورهای اهل حق است و به همین جهت آنها را ملحق به فرقه‌های غالی کرده‌اند. تفاوت آن‌ها با علی اللهی‌ها این است که آنها حلول را اختصاص به علی (علیه السلام) می‌دهند، ولی اهل حق همه بزرگان خود مثل بهلول، شاه فضل، باباسرهنگ، شاه خوشین، باباناووس، سلطان اسحاق، شاه ویسقلی (قرمزی)، محمد بیگ (لرستانی) و خان آتش یا آتش بیگ و... را مصداق آن می‌دانند. [1]
خدایی علی (علیه السلام) در اهل حق
به گفته اهل حق، علی (علیه السلام) خالق زیر و زَبَر و خداوند دو سرا است و اگر هم خدای ناپیدایی وجود داشته باشد، سجده برای خدای موهوم بی معناست. [2]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از این که به معراج می‌رود متوجه می‌شود که علی (علیه السلام) همان ذات پروردگار است و از او طلب عفو می‌کند که او را نشناخته است و علی (علیه السلام) از او می‌خواهد که این راز را فاش نکند. [3]
این فرقه به خاطر فرار از مسأله حلول، بحث مظاهر خداوند را مطرح می‌کنند. مؤسس فرقه مکتب، از دوده‌های اهل حق درباره مظاهر خداوند چنین می‌گوید و معتقد است مظاهر خداوند در یک رتبه نیستند، بلکه بعضی را «ذات بشر» و برخی دیگر را «شاه مهمان» گفته‌اند.
ذات بشر
ذات بشر وقتی است که ذات حق در مظهری مخصوص به خود ظهور کند مثل حضرت علی (علیه السلام) و سلطان سهاک.
شاه مهمان
اگر به اشخاصی که ذات و مظهر علیحده ای مادون مقام حق دارند به‌طور موقت تجلی کند، آنان را شاه مهمان گویند، مثل این که ذات سلطان سهاک که خداوند است بر یکی از هفتنان مهمان گردد. [4]
بنا بر مطالب بالا، عده‌ای از اهل حق بر اساس عقیده به حلول، معتقد به خدایی علي (علیه السلام) هستند. به کسانی که معتقد به خدایی علي (علیه السلام)  هستند می گوییم:
1. خداوند که در جسمی حلول می‌کند، در آن جسم جای می‌گیرد، همانطوری که روح در جسم جای می‌گیرد. وقتی خداوند در جسم جای بگیرد، دارای مکان است، و این با خدایی خداوند که بدون جا و مکان است، سازگاری ندارد.
2. اگر حلول در علي (علیه السلام) درست باشد، چرا پیامبر و هیچ کس دیگر این را نگفته و مستند نیست و اهل‌بیت و غیر ایشان نیز این مساله را نگفته‌اند؟ آیا نباید مساله به این مهمی را شخصی از بزرگان دین به مردم عادی معرفی کند تا مردم تکلیف خود را بدانند؟
3. اگر ادعا شود این مطلب را بزرگان اهل حق بازگو کرده‌اند، باید برای ادعای خود دلیل بیاورند که اگر این مطالب از اسرار است، چرا فقط این اسرار باید در میان بزرگان شما باشد؟ و چرا کسی غیر از بزرگان شما مدعی چنین مطلبی نشده است؟ آیا غیر از بزرگان شما کسی شایسته نبوده که از این نوع اسرار به او بگویند؟
4. از آن جایی که اهل حق قائل به عصمت بزرگان خود نیستند، و این مطلب هم با توجه به عدم اشاره متون ایشان به این مساله است، پس از کجا می‌دانند که بزرگانشان در این مورد اشتباه نکرده‌اند؟
5. بر اساس داستان‌های اهل حق، امام علي (علیه السلام) حلول خدا را در جسمش منکر شده و در داستان نصیر آمده که هفت بار نصیر را کشت به خاطر اینکه به وی نسبت خدایی داد.
دوان آمده تا به نزد علی    
به گفتا خدایی به من منجلی
علی گفت ترک کن این کفر را    
از این گونه دیگر نکن ذکر را
نصیر هم دوباره به گفتا چنان    
که هستی خداوند بر انس و جان
علی پس بزد تیغ بر گردنش    
جدا گشت آن سر ز ملک تنش [5]
بنابر مطالب بالا برخی از اهل حق معتقد به خدایی علي (علیه السلام)  هستند، ولی ایشان با توجیهات مختلف این مطلب را انکار می‌کنند. درست است که مردم عادی اهل حق شاید این سخنان را انکار کنند، ولی ایشان باید بدانند که در منابع مکتوبشان این عقاید وجود دارد و منتقدین اهل حق این فرقه را بنا بر مکتوبات ایشان نقد می‌کنند. اگر مردم عادی اهل حق اعتقادی به این مطالب نداشته باشند، از زمره معتقدین به این خرافات خارج‌شده، و انگشت اتهام به‌سوی کسانی می‌رود که دانسته معتقد به این مسائل هستند.

پی‌نوشت:

[1]. صفی زاده صدیق، نامه سرانجام کلام خزانه، هیرمند، 1375،  ص ۱۲۶-۱۹۵
[2]. جیحون آبادی نعمت‌الله، حق الحقایق، سها، 1393، ص ۴۹ ـ ۵۰
[3]. همان، ص ۲۰۴ ـ ۲۰۵
[4]. الهی نورعلی، برهان الحق، جیحون، 1373، ص ۶۳۳
[5]. جیحون آبادی نعمت‌الله، حق الحقایق، سها، 1393، ۲۳۶-۲۳۹

تولیدی

دیدگاه‌ها

اگر علی خداست چرا ازخداطلب عفو می کند )(مناجات امیرالمومنین)

حدیث معرفت حضرت علی به نورانیت را بخوان تا مولایت علی نگی گناهکاری که طلب عفو کرده.تو از رحمتش به دوری با این سخنت بیچاره ابدی شدی

ببین امام علی جسم است و محدود به مکان و زمان امام علی نمی تواند در حالی که جایی است جایی دیگر باشد بعد امام علی که خودش با کسانی که ایشان را خدا میداند دشمنی میکند فقط خدا نباید هیچ جسم و جنس و ماده ای باشد امام علی جسم است و محدود

برای یاد دادن به شما و من

آیا خدا در قرآن "برای یاد دادن به من و شما" از خودش طلب عفو کرده است؟

در بالا بودن مرتبه امیر المومنین هیچ شکی نیست، اما حضرت را به مقام خدایی رساندن کفر محض است.

من اها حق هستم خدا یکی است آن هم الله نه اعوذباالله علی این که علی مقام والایی نزد خدا داری شکی نیست و اهل حق نماز میخواند منکر قیامت و روز معاد نیست و هرمعصوم را قبول دارد به نظر من اسم علی اللهی اسم خوبی نیستن علی بندهی خداست و خداست که جای حق نشسته خدا یکی است آنهم الله نه علی

یکی از نشانهای خدایی مولایم علی به دنیا آمدن امام علی در خانه خدا خوب فکر کنید تا به حقیقت برسید

اگه از نشانه های خدایی علی اینست که در کعبه به دنیا آمده،اون کسیکه علی رو به وجود آورد اسمش چیه؟

امیرالمومنین در محراب هنگام عبادت به شهادت رسید تا یک عدا نگویند علی نماز نمیخواند. ظاهرا افرادی پیدا شدند میگونید علی خداست نعوذ بالله مگر میشود خدا به خدا سجده کند. اگر جواب اینست که خدا میخواهد به ما بیاموزد بندگی و عبادت را محمد که بهترین انسان است را به شکل مردم درآورده تا تمام ایهارا بگوید. وسوسه شیطان بر اینست تا بذر کفر را در قلب ها بیفکند ولی آگاه باشید خداوند محدود به جسم و مکان نمیشه. اگر کسی ادعا خدا بودن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را دارد سریع استغفار کند. یاعلی مدد پنجشنبه 13 رجب سالروز ولادت امام علی علیه السلام

دوستان عزیز سلام مگه همه شما به معراج پیغمبر اعتقاد ندارید وقتی حضرت محمد رفت معراج با چه کسی سخن گفت اخه چرا تفکر نمیکنید چرا شعر شهریار دقت نمیکنید مگهر نمیگه هفت اسمان اوج فلک را که رد کنی قدت نمیرسد علی ع را رسد کنی اقایون برید شعر شمس و مولوی رو بخونید صددر صد به خداوند بودن علی ع پی میبرید البته تو قران یه ایه هست که میگه لا یو کلفو هو نفس الا وسعها یعنی خداوند هیچ کس را به اندازه توانش تکلیف نمیکند هر کسی نمیتونه این اسرار رو بفهمه خدای افلاک و زمین و زمان علیست علی ع

هیچ چیز مانند او(خدا) نیست به ه طرف روی کنید به سوی خدا روی آورده اید خدا از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است این‌ها از قرآن هستند در حالی که علی (ع)انسان بود و محدود به مکان و از رگ گردن هم به نزدیک‌تر نیست

بسم الله الرحمن الرحیم به نام خدایی که بی همتاست و همتایی ندارد و رسولانی فرستاد تا مردم بدانند خدا یکیست و برای آخرین وصیش ولی ای آفرید که نام او از نام الله بود و نامش علی بود که از تمام انبیا بغیر از خاتم انبیا والاتر بود و او ولی الله کسی که مخلوق خدا بود و تمام فکر و افکار و هدفش با خدا بودن و مردم را به سوی خدا بردن بود .کسی که برای خدا میبخشید و برای خدا میجنگید تا کافران بر مومنان مسلط نشوند آری او علی بود که در دل شب مخفیانه با خدای خود رازونیاز میکرد وهمواره (باخدابود)حقا که لقب امیرالمومنین فقط شایسته آقایمان امام علی (علیه السلام)است.و السلام (اینها خدا نیند ولیکن(جدا نیستند) (وامام علی همان ذات الله نعوذبالله نیست.ولی آمیخته با آن است)

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.