عدم مشروعیت اجرای سه طلاق در مجلس واحد

  • 1394/04/28 - 16:52
اگر مردى همسرش را -با شرایط- سه بار طلاق دهد، آن زن بر وى حرام مى‏‌شود و حلال شدن دوباره منوط به این است که زن با مردى دیگر ازدواج کند و پس از آمیزش، آن مرد او را طلاق دهد. با این بیان، سه طلاقه کردن زن از نظر فقه شيعه در يك مجلس صحيح نيست بلكه بايد در سه مجلس باشد. یعنی سه طلاق در یک مجلس واقع نمى‏‌شود؛ بدین گونه که مرد در یک مجلس به همسرش...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ اگر مردى همسرش را -با شرایط- سه بار طلاق دهد، آن زن بر وى حرام مى‏‌شود و حلال شدن دوباره منوط به این است که زن با مردى دیگر ازدواج کند و پس از آمیزش، آن مرد او را طلاق دهد. با این بیان، سه طلاقه کردن زن از نظر فقه شيعه در يك مجلس صحيح نيست بلكه بايد در سه مجلس باشد. یعنی سه طلاق در یک مجلس واقع نمى‏‌شود؛ بدین گونه که مرد در یک مجلس به همسرش بگوید: «اَنْتِ طالِقٌ ثَلاثاً؛ تو را سه طلاقه کردم».
آن‌چه در این نوشتار در پی آن هستیم، این است که سه طلاق در یک مجلس واقع نمی‌شود. برای شروع چند نکته را ذکر می‌کنیم.

نکته اول: قرآن می‌فرماید: «الطَّلاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْروف أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَان طلاق[بقره/229] (طلاقى که رجوع و بازگشت دارد)، دو مرتبه است؛ (و در هر مرتبه،) باید به طور شایسته همسر خود را نگاهدارى کند (و آشتى نماید،) یا با نیکى از او جدا شود» بدیهى است که تحقّق رقم دو یا سه، اوّلاً: در صورتى است که طلاق در خارج تکرار شود. و ثانیاً: بین دو طلاق، رجوع یا ازدواج فاصله شود. و گرنه به زن مطلّقه‌اى که با یک کلمه یا در یک مجلس دو بار طلاق داده شده باشد، نمى‌گویند آن زن چند بار طلاق داده شده است؛ نظیر اینکه اگر زید در یک مرتبه دو درهم به عمرو بدهد نمى‌گویند زید دو بار، دو درهم را به عمرو داد.

نکته دوم: سه طلاق در مجلس واحد از بدعت‌‌های خلیفه دوم است. در صحیح مسلم آمده است که: «سه طلاق (در یک مجلس) در زمان پیامبر اکرم و ابوبکر و تا دو سال از زمان خلافت عمر، یک طلاق شمرده مى‌شد، تا اینکه عمر بن خطّاب گفت: مردم در چیزى که باید حوصله به خرج داده و درنگ نمایند، شتاب مى‌کنند؛ پس چه خوب است آن را برایشان امضا کنیم! و آخر هم امضا کرد.»[1] به رسول خدا خبر دادند كه مردى زنش را در يك مجلس سه طلاقه كرد. حضرت با خشم برخاست. آنگاه فرمود: آيا با كتاب خدا بازى می‏‌شود در حالى كه هنوز من در ميان شما هستم!؟ تا آنجا كه مردى برخاست و گفت: آيا او را نكشم؟[2] با دقت در حدیث اول می‌بینیم که عمر از طرف خود حکم سه طلاق در مجلس واحد را امضا کرده است. آیا این قول مخالف با قرآن و دستورات پیامبر اکرم نیست؟ عمر به چه مجوزی این فتوا را صادر کرده است؟ مگر در قرآن نمی‌خوانیم که: «قُلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ [آل عمران/32] بگو: از خدا و فرستاده (او)، اطاعت كنيد! و اگر سرپيچى كنيد، خداوند كافران را دوست نمى‏‌دارد.» پس ثابت شد که قول به سه طلاق در مجلس واحد، بدعت و مخالف با دستورات شرع می‌باشد.

پی‌نوشت:

[1]. مسلم نیشابوری، صحيح مسلم ج 2 ص 1099، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي
[2]. عبد الفتاح، سنن نسائی، شرح حافظ سیوطی ج 6، ص 142، ناشر: مکتب الاسلامیه بحلب

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.