سوامی ساتيا سای بابا

  • 1394/03/04 - 08:52
سوامی ساتيا سای بابا، نماد يکی از فرقه­‌های عرفانی-وارداتی فعال و نسبتاً جذاب در ايران است که از عرفان‌­های هندی، خصوصاً بودا به شدت متأثر است. سای بابا، پیامبرِ دروغینِ این فرقه انحرافی، در سال 1926 در جنوب هند به دنيا آمد. برای او معجزات (تردستی‌­های) فراوانی ذکر کرده­‌اند؛ از جمله خلق و ايجاد اشيايی مثل انگشتر، قرارگرفتن ميان زمين و آسمان، به‌‏طوری‌که...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ سوامی ساتيا سای بابا، نماد يکی از فرقه­‌های عرفانی-وارداتی فعال و نسبتاً جذاب در ايران است که از عرفان‌­های هندی، خصوصاً بودا به شدت متأثر است. سای بابا، پیامبرِ دروغینِ این فرقه انحرافی، در سال 1926 در جنوب هند به دنيا آمد. برای او معجزات (تردستی‌­های) فراوانی ذکر کرده­‌اند؛ از جمله خلق و ايجاد اشيايی مثل انگشتر، قرارگرفتن ميان زمين و آسمان، به‌‏طوری‌که يک متر از زمين بلند شده، در هوا معلق می‌ماند و...
برخی از اعتقادات وی عبارت است از: تناسخ، حلول خداوند در جسم بندگان، اعتقاد به «ويشنو» از خدايان هندو، توجه به عالم درون، برابری و حقّانیت تمام ادیان و مذاهب (پلوراليسم)، پایبندی به یوگا و...
امروزه تعاليم سای بابا پهنه وسيعی از نشر کتب، مجلات، فضای مجازی و اينترنت را به خود اختصاص داده و در کشور ما نيز (خصوصاً در تهران) تبليغات وسيعی در مورد او صورت می‌گيرد، به‏‌گونه‌­ای که سودای ديدار با او را در ذهن برخی از جوانان کم‏‌اطلاع، ولی پرشور مي­‌پروراند. نقدها و اشکالات فراوانی بر شخص سای بابا و فرقه انحرافیِ وی وارد است؛ از جمله: ادعای الوهیت و حلول الهی؛ ترويج فساد و فحشا و خلاف عفت و اخلاق؛ ترویج افكار و عقايد خرافی و باطل مانند تناسخ، پلورالیزم.[1]
او نیز مانند دیگر ادیان هندی به تناسخ و کارما معتقد است. هرچند تلاش دارد تعالیم خود را با خدا همراه سازد، خدایی که او می‌‏سازد مانند خدایان دیگری است که تفکرات بشری به پندار آن گرفتار است. او گاهی رفتار صحیح انسان ‏را خدا می‌‏پندارد؛ و گاهی بر این باور است که انسان‏‌ها خود خدای خویش اند.
از دیگر تعالیم او توجه به عالم درون است. وی بر این باور است که اگر بر ذهن خود چیره شویم و درون خویش را به تسخیر درآوریم می‌توانیم کوه‌‏ها را نیز به حرکت واداریم.[2] «زمانی كه انسان می‌ميرد و در كل محو نمی‌‏شود، يعنی به نيروانا نمی‌رسد، در بهترين حالت مابين زمين و آسمان «بهشت» سرگردان می‌ماند. او برای مدّتی كه شايسته آن است در آن‌‏جا می‌ماند و سپس دوباره به زمين فرود می‌آيد تا بار ديگر برای رستگاری بكوشد».[3]

پی‌نوشت:

[1]. سای بابا معنویت مخملین، مشکانی، عباسعلی و عبدالحسین،مجله معرفت، ش161، 1390، ص 61-82.
[2]. تعلیمات ساتیا سای بابا، سای بابا، چاپ اول تعالیم حق، 1383، ص 26.
[3]. گیتای جدید، سای بابا، گیتای جدید، چاپ اول آویژه، 1382، ص191.
برای اطلاعات بیشتر بنگرید به: فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، قم، نشر صهبای یقین، ص 91.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.