تهمت ناروای برخی از صوفیان به شیعیان

  • 1394/03/17 - 08:16
همۀ مسلمانان جهان -چه شیعه و چه سنی- قرآن کریم را به‌عنوان کتاب راهنما برای به‌دست آوردن سعادت دنیوی و اخروی قبول دارند و خود را ملزم می‌دانند که تمام دستورات آن را عمل کنند. و همچنین همه متفق‌اند بر این‌که قبله مسلمانان کعبه است که در مسجدالحرام در شهر مکه واقع‌شده است. البته لازم به ذکر است که در زمان رسالت نبی مکرم اسلام حضرت محمد...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ همۀ مسلمانان جهان -چه شیعه و چه سنی- قرآن کریم را به‌عنوان کتاب راهنما برای به‌دست آوردن سعادت دنیوی و اخروی قبول دارند و خود را ملزم می‌دانند که تمام دستورات آن را عمل کنند. و همچنین همه متفق‌اند بر این‌که قبله مسلمانان کعبه است که در مسجدالحرام در شهر مکه واقع‌شده است. البته لازم به ذکر است که در زمان رسالت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) قبله‌ی مسلمانان بیت‌المقدس بوده است و در سال دوم هجرت خداوند بعد از آن که یهودیان، مسلمانان را در مورد قبله به استهزاء گرفتند؛ به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آیه نازل کرد و فرمان تغییر قبله از بیت‌المقدس به سمت مسجدالحرام را صادر کرد و فرمود: «قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ [البقره/144] نگاه‌های انتظارآمیز تو را به سوی آسمان (برای تعیین قبله نهایی) می‌بینیم! اکنون تو را به سوی قبله‌ای که از آن خشنود باشی، باز می‌گردانیم. پس‌روی خود را به سوی مسجدالحرام کن! و هر جا باشید، روی خود را به‌سوی آن بگردانید! و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده‌شده، به خوبی می‌دانند این فرمانِ حقی است که از ناحیه پروردگارشان صادرشده؛ (و در کتاب‌های خود خوانده‌اند که پیغمبر اسلام، به‌سوی دو قبله، نماز می‌خواند). و خداوند از اعمال آنها (در مخفی داشتن این آیات) غافل نیست.»
با کمترین مطالعه در مورد آثار شیعه انسان می‌فهمد که شیعیان برای کعبه عظمت خاصی قائل‌اند به‌طوری که در دعاهایی که از اهل‌بیت (صلوات الله علیهم) برای ماه مبارک رمضان واردشده است مواردی که زیارت بیت الله الحرام آرزوی مؤمن به شمار رفته است؛ چه در دعای ابوحمزه ثمالی و چه در دعای افتتاح و امثال آن بسیار زیاد است.
همچنین در روایات شیعه کعبه به‌عنوان رکن اساسی دین مطرح شده است و برپایی دین را وابسته به بر پا بودن کعبه آورده‌اند درجایی که در کتاب علل الشرایع از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند: «عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا یَزَالُ الدِّینُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْکَعْبَةُ.[1] امام صادق (علیه السلام) فرمودند: پیوسته دین قائم و برجا است تا مادامی که کعبه سر پا می‌باشد.»
با این اوصاف بازهم بعضی از بی‌خردان جاهلانه در اتهامی آشکار شیعیان را به دنبال کردن تخریب کعبه به هدف تغییر قبله به سمت کربلا متهم کردند. سایت خبری شیعه نیوز در گزارشی از "مصطفی زاید" هماهنگ‌کننده ائتلاف صوفیان مصر نوشت: «مصطفی زاید هماهنگ‌کننده ائتلاف صوفیان مصر ادعا کرد که شیعیان در حال برنامه‌ریزی برای تغییر قبله مسلمانان هستند!» بر اساس گزارش رسانه‌های مصری، زاید در ادعاهایی گفت: «شیعیان برای تخریب مکه و مدینه با ادعای اینکه محل اقامت وهابیت است برنامه‌ریزی می‌کنند تا کربلا را به‌عنوان قبله مسلمانان قرار دهند.» وی سپس گام را فراتر نهاد و مدعی شد این اقدام شیعیان به دلیل سفارش‌های اهل‌بیت(علیهم‌ السلام) علیه اهل سنت است!»[2]

پی‌نوشت:

[1].‌ ابن‌بابویه، محمد بن علی، علل الشرائع، جلد 2، ناشر: کتاب فروشی داوری، قم، 1385. ص 396
[2]. ‌شیعه نیوز، 1394/2/16، کد خبر: ۸۸۷۲۶.

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.