ایمان به امام غائب

  • 1394/03/05 - 17:05
یکی از وهابیون می‌گفت: «آیا بر امام عسکری جایز است که فرزندش را مخفی کند و از مردم بخواهد که به وجود مخفی ایمان داشته باشند، چه طور می‌شود که کسی آن امام را نبیند و به او ایمان آورد، اگر شیعیان در آن زمان جستجو کرده ولی اثر از او نیافتند، پس چگونه است که ما بعد از صدها سال و بدون دلیل علمی ثابت شده ای به وجودش ایمان بیاوریم؟» در پاسخ...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب _ یکی از وهابیون می‌گفت: «آیا بر امام عسکری جایز است که فرزندش را مخفی کند و از مردم بخواهد که به وجود مخفی ایمان داشته باشند، چه طور می‌شود که کسی آن امام را نبیند و به او ایمان آورد، اگر شیعیان در آن زمان جستجو کرده ولی اثر از او نیافتند، پس چگونه است که ما بعد از صدها سال و بدون دلیل علمی ثابت شده ای به وجودش ایمان بیاوریم؟»
پاسخ:
نکته اول: یکی از صفات مومنین در قرآن ایمان به غیب ذکر شده است. «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب ‏[بقره/3] پرهيزكاران كسانى هستند كه به غيب ايمان مى‏‌آورند» طبق این آیه مخفی و غیب بودن امام زمان دلیلی بر انکار وی نمی‌شود. بلکه تایید ایشان خود دلیلی بر ایمان شخص است.
نکته دوم: اگر اعلان عمومی توسط امام حسن عسکری (علیه السلام) باعث به خطر افتادن جان فرزندش بشود چه اشکالی دارد که امام حسن فرزند خود را مخفی کند؟ مگر در قرآن نمی‌خوانیم که مادر حضرت موسی از ترس فرعونیان ولادت فرزند خود را مخفی نگه داشت؟ «فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَم[قصص/7] پس هنگامى كه [از سوى فرعونيان‏] بر او بترسى به دريايش انداز.»
نکته سوم: حجت الاسلام قرائتی این سوال را با یک مثال جواب می‌دهند: «اگر اداره برق يك شهر براى روشنايى كوچه‌‏اى، تير چراغ برقى نصب كرد و لامپى‏ به آن زد، ولى بچه‏‌هاى كوچه با زدن سنگ لامپ را شكستند، مأموره اداره لامپ ديگرى مى‌‏زند. چنانچه مجدداً بچه‌‏ها لامپ را هم بشكنند، باز اداره برق، براى روشنايى محل اقدام به نصب لامپ ديگرى مى‌‏نمايد. حال اگر براى بار سوم بچه‏‌هاى بى‏‌ادب لامپ را شكستند، به احتمال بسيار زياد، اداره برق تمايلى به نصب مجدد لامپ ندارد، اما به خاطر خواهش بزرگترها و رفاه حال اهالى آن كوچه، ممكن است لامپ ديگرى را نصب كند. اما فكر مى‏‌كنيد اداره برق تا چه تعداد اين كار را انجام دهد؟ در مورد بحث ما نيز، حاكمان ستمگر، يازده چراغ هدايت را شكستند، خداوند نيز چراغ دوازدهم را نگه داشت تا زمانى كه مردم لياقت و آمادگى بهره‏‌گيرى از اين چراغ هدايت را پيدا كنند».[1]
نکته چهارم: در کتب معتبر شیعه نقل شده است که بعضی افراد در کودکی امام زمان را دیده‌اند و امام حسن عسکری فرزندش را به عنوان جانشین خود معرفی کرده است. در منتهی الآمال آمده است: «....چون داخل شدم دیدم طفلی در میان خانه راه می‌رود، گفتم: ای سید من، این طفل دوساله از کیست؟ حضرت تبسم نمود و فرمود که اولاد پیغمبران و اوصیاء ایشان می‌باشد...»[2]
نکته چهارم: حتی علمای بزرگ اهل سنت اعتراف کرده‌اند که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد و وی فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) است.[3]

پی‌نوشت:

[1]. قرائتی، اصول عقايد ص 460، ناشر: مركز فرهنگى درسهايى از قرآن‏، تهران‏
[2]. شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ناشر: باقر العلوم، تهران، 1384.
[3]. اثبات امام زمان طبق کتب اهل سنت.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.