دیدگاه ابوریحان بیرونی درباره زرتشت

  • 1394/02/25 - 10:49
ابوریحان بیرونی (352-427 هجری) از بزرگترین دانشمندان و مفاخر تاریخ ایران، در کتاب مشهور خود «آثار الباقیة عن القرون الخالیة» پیرامون زرتشت سخن گفته است. او زرتشت را مدعی دروغین پیامبری نامیده و گفت که مردم فریب او را خوردند و او را به عنوان پیامبر پذیرفتند. وی در این کتاب، در فصل هشتم، با عنوان «گفتاری در تاریخ مدعیان دروغین پیامبری و امت‌هایی که...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ ابوریحان بیرونی (352-427 هجری) از بزرگترین دانشمندان و مفاخر تاریخ ایران،[1] در کتاب مشهور خود «آثار الباقیة عن القرون الخالیة» پیرامون زرتشت سخن گفته است. او زرتشت را مدعی دروغین پیامبری نامیده و گفت که مردم فریب او را خوردند و او را به عنوان پیامبر پذیرفتند. وی در این کتاب، در فصل هشتم، با عنوان "القول على تواريخ المتنبّئين و اممهم المخدوعين" یعنی «گفتاری در تاریخ مدعیان دروغین پیامبری و امت‌هایی که فریب آنان را خوردند»، نکاتی را یادآور می‌شود:

ألقَولُ عَلى تَواريخِ المُتَنَبِّئينَ وَ اُمَمِهِم المَخدوعينَ، وَ نَقولُ عَلى تأريخِ المُتَنَبِّئينَ: فَقَد خَرَجَ فيما بَينَ مَا أورَدناهُ مِن الأنبياء و الملوك نفر من المتنبئين، يقصر الكتاب عن تعدادهم و الإبانة عن أخبارهم؛ فمنهم من هلك غير متّبع، و لم يبق إلّا الذّكر بعده فقط؛ و منهم من اتبّعه أمّة، و بقيت نواميسه عندها، و هم مستعملون تاريخه؛ فمن الواجب أن نذكر تواريخ المشهورين منهم،.[2] گفتاری در تاریخ مدعیان دروغین پیامبری و امت‌هایی که فریب آنان را خوردند، از پیامبران و پادشاهان که گفتیم، در این میان برخی از متنبّئین (مدعیان دروغین پیامبری) هم هستند که البته این کتاب از شمارش تعدادشان ناتوان است. برخی هلاک شدند، بدون اینکه کسی از آنان پیروی کند، و از آنان جز نامی در تاریخ نمانده است. برخی دیگر هم پیروان و طرفدارانی یافتند که قوانین و تعالیم آن‌ها نزد این امت‌ها باقی ماند. پس ما باید تاریخ مشهورترینِ این پیامبران دروغین را بیان کنیم.»

در این فصل، ابوریحان، پس از بودا و برخی دیگر از مدعیان، نام زرتشت (زرتشت سپیتمان، که زرتشتی‌ها او را پیامبر خود می‌دانند) و بخش‌هایی از زندگی وی را ذکر می‌کند. وی به صراحت تمام، زرتشت را متنبّی (مدعی دروغین پیامبری[3]) و زرتشتیان را امّتی مخدوح (فریب خورده[4]) می‌نامد.

پی‌نوشت:

[1]. بنگرید به: L. Massignon, "Al-Biruni et la valuer internationale de la science arabe" in Al-Biruni Commemoration Volume, (Calcutta, 1951). pp 217-219.
Encyclopædia Britannica Online. Web. 16 May. 2011, Al-Biruni (Persian scholar and scientist).
D.J. Boilot, "Al-Biruni (Beruni), Abu'l Rayhan", in Encyclopaedia of Islam (Leiden), New Edition, vol.1:1236-1238.
[2]. ابوريحان بيرونى، الآثار الباقية عن القرون الخالية، تهران، مركز نشر ميراث مكتوب، ۱۴۲۲ ه.ق، ص 243 و 247-248 ؛ ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران: نشر امیرکبیر، ۱۳۶۳. ص 293-299.
[3]. المتنبّئ، المتنبّی، که جمع آن المُتنبِّئين‏ است، به معنی مدعیان دروغین پیامبری همچون مسلیمه کذاب است.
ازهرى، محمد بن احمد، تهذيب اللغة، بيروت‏، دار احياء التراث العربي‏، 1421 ه.ق، ج 15، ص 350 ؛ ابن سيده، المحكم و المحيط الأعظم‏، مصحح: هنداوى، عبدالحميد، بيروت‏، دار الكتب العلمية، 1421 ه.ق، ج‏10، ص: 487 ؛ زمخشرى، محمود بن عمر، مقدمة الأدب‏، تهران‏، موسسه مطالعات اسلامي دانشگاه تهران‏، 1386، ص 249 ؛ ابن منظور، محمد بن مكرم‏، لسان العرب‏، بيروت‏، دار صادر، 1414 ه.ق‏، ج‏1، ص: 163 ؛ ابوجيب، سعدى‏، القاموس الفقهي، دمشق‏، دار الفكر، 1408 ه.ق‏، ص 345.
[4]. مخدوع اسم مفعول از ریشه خدع است. یعنی «فریب خورده».
ازهرى، محمد بن احمد، همان، ج 1، ص 110-112 ؛ ابن سيده، همان، ج‏1 ص 132-133 ؛ زمخشرى، همان، ص 179 و...

تولیدی

دیدگاه‌ها

اگر زرتشت متنبّی (مدعی دروغین پیامبری) و زرتشتیان امّتی مخدوح (فریب خورده) بوده اند پس چراحضرت امیر المومنین علی علیه السلام از پیروان زرتشت جزیه میگرفتند!؟ مگر نه اینکه در غفلت و راه غلت بودند پس چرا مولا علی (نعوذبالله) ایشان را در گمراهی رها کرده و گذاشتند در آیین زرتشت باقی بمانند!؟

به همان دلیل که ایشان از پیروان پولس کذاب (در مسیحیت)، جزیه گرفتند. زرتشتیگری ملحق به مجوس است.

ببینید در اسلام قاعده ای هست که اگر امتی دقیقا بر خلاف قوانین الهی قدم میگذارند و با ادامه مسیرشان هیچ امیدی به بازگشت به صراط مستقیم برایشان وجود نداشته باشد (همانند بت پرستان) مسلمانان جایزند به آنها حمله کرده تا آنها را از مسیر کاملا اشتباه خارج کنند حالا اگر زرتشت حقیقتا وجود نداشته و آیین زرتشت تمالا و از ریشه بی ارزش و گمراه کننده بوده چرا امام علی علیه السلام نعوذ بالله ایشان را به راه راست هدایت نکردند و وظیفه هدایت را به نحو احسنت ایفا نکرده اند !!! از آنجایی ایشان معصوم هستند بنابراین یا آیین زرتشت صد در صد انحرافی و خرافی نبوده(بلکه ایین الهی اما دچار انحراف بوده) یا اگر شرایط زمانه را دخیل میدانید لطفا بیشتر توضیح دهید با تشکر

طبق قرآن انتخاب دین اختیاری است یعنی تحمیل دین جایز نیست. هیچ کدام از معصومین به دیگران حمله نکرده اند، بلکه همیشه دفاع کرده اند. ادعای شما تخیلی است.

حضرت ابراهیم بتها را شکستند. این به معنی تحمیل دین نیست. بلکه به معنی باز کردن زنجیرها از پای مردم است

یعنی شما از امام علی سواد بیشتری داری؟مرد باش سانسور نکن.

چه ربطی داشت این استدلال

در اسلام باید از کفار و غیر مسلمانان جذیه گرفته شود چه قصد اصلاح و هدایت انان به راه راست باشد و چه نباشد!

ببخشید ابو ریحان تا زمان زرتشت، چیزی در حدود 2000سال و خرده ای فاصله دارد،این موضوع را از کی نقل کرده? ویا اگر نظر شخصی خودشون است، استدلال ایشون چه بوده? لطف کنید ما رو هم در جریان بگذارید،متشکرم

سلام گرامی، بر اساس نظر شخصی هم بوده باشد، جای تأمل و و اندیشیدن دارد. در حقیقت این گفتار ابوریحان، چالشی جدی برای باستانگرایان است که آیا میتوانند او را وطن فروش بنامند ؟

شما نیز زکریای رازی که اسلام و پیامبرش را کذاب و دروغگو و بز و از این قبیل خوانده میتوانید نادیده بگیرید و استعمارگر و مستکبر بنامید؟؟ البته از انجا که کشور اسلامی است حقایق را منتشر نمیکنند همانطور که اشعار درباره زرتشت را از دیوان حافظ و دیگر شعرا حذف میکنند و روی زکریای رازی هم سرپوش میگذارند.

يادت باشه موجودی كه به دروغ گفتن عادت كرده ناپاكی دامان مادر خودش رو ار ميزنه !!! خيلی دوست داری از اين ننگ مبرّا باشی ؟!؟؟! #1: فرشيد جان ! يك سند بيار از كتابهای خود زكريای رازی حتی كتابهای چاپ اروپا كه نوشته زكريای رازی باشه (نه اينكه نقل قول با چند واسطه باشه) كه زكريای رازی به پيامبر اسلام توهين كرده باشه ! #2: عجيب اينكه اين سايت دروغهای تو رو هم منتشر ميكنه ولی باز چاك دهنت دو متر بازه و از عدم انتشار حقايق حرف ميزنی !!!!! #3: شما برو نسخه های ديوان حافظ چاپ اروپا رو ببين ! همونجا هم حافظ گفته "هرچه كردم همه از دولت قرآن كردم"! خودشو چاكر آستان قرآن ميدونه ! ولی تو كه نميخای حقيقت رو قبول كنی!

چقدر راحت پیامبر خدا رو تکذیب میکنید.در صورتیکه زرتشت ابراهیم خلیل الله بوده.ابراهیم در تورات دزدیه موذیانه یهود از تاریخ ایران باستانه.همونطور که مهدیهای دروغین اومدن باب و بها و... زرتشت دروغین هم وجود تاریخی داره که مبحثش طولانیه.ایران مهد یکتاپرستیست.دین "حنیف "یا آئین "به " در قالب اسلام شیعه تکمیل و به موطن خودش برگشت.البته باز از گزند تحریف و اقراق در امان نموند.

همینکه ایا زرتشت ابراهیم بوده یا نه ایا ذولقرنین اصلا ایرانی بوده یا نه جای بحث فراوان دارند ابوریحان ابراهیم ع رو نقض نکردن بلکه فردی ک اسمش زرتشته رو نقض کردن فردی ک هیچی ازش باقی نیست و خدا داند پیروانش چه راهیو میرن و تمام سخنان زرتشت هم در اصل یا مال ایمه بودن و یا افراد مشهور و دانشمندان و حتی دکتر شریعتی

این سایت به راحتی نظر علما و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره اهل کتاب بودن زرتشتیان را به راحتی رد میکند.این سایت و کارکنان آن باید طبق قانون اساسی و با احترام به قانون اساسی فعالیت کند.مگر آنکه این سایت مجوز قانونی نداشته باشد.

بحث علمی میکنیم. حضور زرتشتیان به عنوان یک دین رسمی در قانون اساسی به خاطر نظر امام خمینی بوده است. وگرنه 99 درصد فقها با نظر ایشان مخالف بودند. بحث علمی است.

وقتی این سایت رو میخونی دقیقا میفهمی وطن فروش و عرب پرست هست... زرتشتی که اولین دین یکتاپرست خدا هست دروغه ولی امام زمانی که اصلا داخل چاه بوده و اصلا کسی ازش چیزی یاد نمیکنه و نیست راسته؟؟؟؟ واقعا جای تاسف داره

1. اینکه ابوریحان بیرونی را وطن فرو می‌نامید، مشکل ما نیست. سابقاً همفکران شما سعدی را نیز به خاطر شعر "گبر و ترسا وظیفه خور داری..." مورد هتک حرمت و فحاشی قرار داده بودند. 2. لقب عرب پرست، طبق شاهنامه فردوسی لایق فریدون جد زرتشت است. در شاهنامه آمده است که فریدون عرب‌ها را بر ایرانیان ترجیح می‌داد: [http://www.adyannet.com/fa/news/12972] به نظر می‌رسد شما نیز پیروی از فریدون را افتخار خود بدانید. 3. اینکه ادعا کردید زرتشت اولین دین یکتاپرستی هست، ادعایی است خلاف عقل و کاملا نابخردانه که نشانه بلاهت و ضعف فکری و عقلانی گوینده است. دلایل در نقد این ادعا که "زرتشت اولین دین یکتاپرستی است" را در اینجا بخوانید: [http://www.adyannet.com/fa/news/10040] اسنادی که از گاتها ارائه شده و در نقض ادعای شماست را بخوانید. 4. اینکه میگویید امام زمان در چاه است، نشانه ضعف اطلاعات و پایین بودن سطح مطالعه گوینده است. لطفا بیشتر مطالعه کنید تا دچار اشتباهات اینگونه‌ای نشوید. با سپاس

متاستفانه هر کسی حرف خودش رو میاد از زبون دین میزنه همه ما مسلمانیم و همه میدانیم کوروش همان سایروس در کتاب هایه تورات و انجیل و ذوالقرنین فرستاده ی خدا در قرآن است آيت الله استاد طباطبايي، استاد شهيد مرتضي مطهري اثبات شده که ذوالقرنين، همان کوروش هخامنشي است يک ميراث گرانبار اسلامي نيز به شمار ميرود . کوروش هیچ وقت یکتاپرستیش را بر هیچ کس اجبار نکرد چرا که دین بر هیچ کس اجباری نیست کوروش برده داری و جهل زمان خود را از بین برد درود بر کوروش ذوالقرنین زاده آنزان و پارسوماش ما به گذشته خود و اجدادمان افتخار میکتیم

سلام گرامی؛ اینکه برخی ادعا کردند کورش همان سایروسِ انجیل است صحیح نیست. اصلا همچنین واژه ای در انجیل وجود ندارد. این مقاله را که بخوانید لطفاً: [http://www.adyannet.com/fa/news/16756]. کورش همچنین برده داری را لغو نکرد. باید حقایق را بپذیریم. لغو برده داری توسط کورش یک ادعای نادرست است. لطفا بخوانید: [http://www.adyannet.com/fa/news/10530]

ابوریحان به عنوان راوی بی طرف همیشه سعی می کنه نظرات متمایز و حتی مخالف رو بیاره. تو همین قسمت هم در ادامه به دیدگاه های دیگه اشاره می کنه از جمله این که بعضی زردشت را شاگرد الیاس پیامبر می دانند. مساله ی دیگری که نباید فراموش بشه اینه که ما امروزه به کمک دانش باستان شناسی از چیزهایی آگاهیم که در آن زمان کسی آگاه نبوده است. دانشمندان آن زمان بخش بزرگی از تاریخ را در کتابهایی می خواندند که پر از حماسه و اسطوره است و همه ی آن چه با افتخار داریم الان در باره ی گذشته ی پیش از تاریخ ایران می گوییم هنوز چند صد سال نشده است، کشف شده.

سلام. با تشکر از شما که دیدگاه خود را ارائه کردید. ابوریحان کجا چنین حرفی زده است؟ لطفا سند ارائه کنید. همچنین ابوریحان، رسماً زرتشت را جزو لیست متنبئین (پیامبران دروغین) آورده است و این نشان میدهد که نظر قطعی‌اش همین بوده است.

در شناخت زردشت همین بس : پندار نیک، گفتار نیک ، کردار نیک

صدام هم میگفت: هرچقدر ایرانی بکشم کار خوبی است (کردار نیک).

شما اوستا را بخوانید. کردار نیک زرتشتیان چه بود؟ کشتن لاک پشت‌ها. کشتن مورچه‌ها. همبستری با محارم به زور. سند همه اینها را در همین سایت ارائه کردیم.

در تمام ادیان دنیا ازدواج با محارم جایز نبوده و حرام است . اصل دین زرتشت بر اساس عقل است اصلا زرتشتیان همیشه به اصول عقلانی تکیه میکنند حتی در مسئله شراب به استناد عقل خود طرف خوردنش را که زایل عقل است حرام میدانند . احترام به آب و خاک و حیوان دوستی را گرامی می دارند. با تمام ظلم و اجحاف در حقشان هنوز زبان اعتراض ندارند . در سوره ابراهیم مگر خدا نگفته ما به هر قومی به زبان خودش پیامبر فرستادیم و پیامبر فارسی زبان زرتشت است.

در ادیان الهی، همبستری با محارم جایز نیست. اما دین زرتشتی یک دین الهی نیست: https://www.adyannet.com/fa/news/31845 و https://www.adyannet.com/fa/news/22017

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.