اسقف کلیسای واشنگتن و فتوای رهبر ایران

  • 1394/01/08 - 10:55
اسقف کلیسای ملی پروتستان واشنگتن با انتقاد از غیبت جامعه جهانیِ بین دینی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 گفت: «همچنان که مذاکرات به ساعت یازدهم خود نزدیک می‌شود، مسیحیت و اسلام می‌توانند این شکاف را ترمیم کنند.... آیت الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران نیز چندین فتوا صادر کرده است که آشکارا اظهار می‌دارد که ایران در پی جنگ‌افزار هسته ای نیست...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ کشیش جان برایسون‌چن مقاله‌ای را روز دوشنبه شانزدهم مارس با عنوان «مؤلفه غایب در مذاکرات ایران و 5+1» در نشریه Common Ground News Service منتشر کرد. متن مقاله این سر اسقف آمریکائی که هشتمین سر اسقف کلیسای ملی پروتستان واشنگتن و مشاور ارشد آن کلیسا در امور گفتگوهای بین دینی است، به این شرح است:

واشنگتن دی سی- یک صدای غایب در فرآیند مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5، صدای جامعه جهانی بین دینی است. این حیرت آور است که این صدا یا عامدانه از جانب رسانه های امریکایی مسکوت و یا حتی بدتر اینکه، از طرف دولت ما به عنوان عنصری نسبتاً غیر مهم در مذاکرات فاقد اعتبار تلقی شده است. بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال 2010 توسط مؤسسه پیو Pew، هشت نفر از هر ده نفر در جهان خود را به یکی از گروه‌های مذهبی وابسته دانسته‌اند. نزدیک به یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر خود را مسلمان و بیش از دو میلیارد نفر خود را مسیحی می‌دانند. از این ارقام نیز گروه‌های قابل ملاحظه ای از روحانیون مسلمان و مسیحی، محققان و رهبران دینی هستند که از آغاز هزاره جدید، به صورت آرام نشست‌هایی را برای رفع نگرانی‌های ناشی از تهدیدهای آینده درباره نوع بشر و استمرار محیط زیست در کره زمین برگزار کرده‌اند. یکی از عمده‌ترین مسائل مورد بحث در این نشست‌ها محکومیت تولید و کاربرد جنگ افزارهای هسته ای بوده است. امروزه، دست کم 9 کشور به عنوان دارنده جنگ افزارهای هسته ای شناخته می‌شوند که بزرگ‌ترین سهامدار آن‌ها امریکا و روسیه هستند. بشر امروز توانایی نابودی تقریباً هر موجود زنده‌ای را در ظرف چند ثانیه بر روی زمین داراست.

از سال 2000 میلادی تاکنون نشست‌های متعددی بین رهبران مسلمان و مسیحی برگزار شده است. حاضران در این نشست‌ها دارای نقش‌های رهبری مهمی در درون جوامع گسترده پیروان خود هستند. این نشست‌ها به آرامی در بسیاری از کشورهای اروپایی، ایالات متحده امریکا و ایران برگزار شده است. دولت‌های این کشورها از این نشست‌ها آگاهی داشته و آن‌ها را از نزدیک پیگیری کرده‌اند. در جایگاه یک سر اسقف پروتستان بازنشسته واشنگتن دی سی، می‌توانم تأیید کنم که گفتگوهای دلگرم کننده‌ای درباره برگزاری این نشست‌ها در ایران با جرج بوش رئیس جمهور و مقامات وزارت خارجه ایالات متحده امریکا داشتم.

کاخ سفید در زمان جرج بوش این امکان را برای رئیس جمهور ایران فراهم کرد تا در سال 2006 به واشنگتن سفر و در کلیسای ملی پروتستان که من سر اسقف آن بودم، سخنرانی کند. آیت الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران نیز چندین فتوا صادر کرده است که آشکارا اظهار می‌دارد که ایران در پی جنگ‌افزار هسته ای نیست. در اسلام شیعی فتوای صادره توسط رهبر عالی به مثابه یک سیاست الزامی برای دولت است. آیت الله خامنه ای در فوریه سال 2012 در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعالیم، نظریات و احکام اسلامی داشتن سلاح اتمی را گناهی بزرگ می‌داند و معتقد است که داشتن چنین سلاح‌هایی بیهوده، هزینه‌بردار و خطرناک است.

در مذهب شیعه در ایران، رهبر عالی به عنوان رئیس دولت و یک مقام عالی مذهبی دارای دو حوزه اختیارات است. بی‌توجهی به فتوای ایشان به معنای نادیده گرفتن موقعیت دینی وی در ایران و بی‌احترامی به موقعیت ایشان به عنوان رهبر سیاسی کشور است. این بی‌احترامی به موازات بی اعتمادی منجر به نوعی ذهنیت بدبینی، متهم کردن و مطالبه اجباری چشم به ازای چشم و دندان به ازای دندان در مذاکرات از سوی هردو طرف شده است. این فتوا به ویژه از این جهت ارزشمند است که به موازات اظهارات تقریباً همه رهبران نحله‌های عمده مسیحیت صادر شده است. همچنان که مذاکرات به ساعت یازدهم خود نزدیک می‌شود، مسیحیت و اسلام می‌توانند این شکاف را ترمیم کنند. آن‌ها می‌توانند همچنان که مذاکره کنندگان بر روی راستی آزمایی تأکید می‌ورزند، به اعتمادسازی کمک کنند. در عین حال، اما این امر مستلزم آن است که مذاکره کنندگان از شجاعت لازم برای اهمیت قائل شدن برای مناسبات بین دینی نه به عنوان جایگزین دیپلماسی دولت کشوری بلکه به عنوان کمک کننده به آن، برخوردار باشند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما (iribnews.ir) از نیویورک، 1393/12/27، کد خبر: 438528

بازنشر

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.