حدیث منزلت و شبهه عدم خلافت هارون از موسی

  • 1393/12/05 - 11:15
شیعه به استناد حدیث منزلت، همه مقاماتی که هارون نسبت به موسی (علیه السلام) داشت(بجز مقام نبوّت) را برای امام علی (علیه السلام) نسبت به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ثابت می‌داند که از جمله آنها،‌ وزارت و خلافت است. اما این اشکال مطرح شده است که حضرت هارون بعد حضرت موسی (علیه السلام) به خلافت نرسیده است! در این مقاله به این شبهه پاسخ داده شده است تا حقانیت خلافت و امامت...

پایگاه جامع فرق، ‌ادیان و مذاهب_ حدیث منزلت که از جمله ادله شیعه در اثبات خلافت امام علی (علیه السلام) است، در منابع معتبر اهل سنت همچون صحیح بخاری و مسلم آمده است: « قال النبي (صلى الله عليه و سلم) لعلي: أما ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى؟ [1] رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) به امام علی (علیه السلام) فرمودند: آیا نمی‎خواهی که برای من به منزله هارون برای موسی باشی؟» شیعه به استناد این روایت، همه مقاماتی که هارون نسبت به موسی (علیه السلام) داشت(بجز مقام نبوّت) را برای امام علی (علیه السلام) نسبت به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ثابت می‌داند که از جمله آنها،‌ وزارت و خلافت است.

اشکالی که به این استدلال شده این است که: «وَ هَذَا لَا يُوجب لَهُ فضلا على من سواهُ وَلَا اسْتِحْقَاق الْإِمَامَة بعده عَلَيْهِ السَّلَام لِأَن هَارُون لم يل أَمر نَبِي إِسْرَائِيل بعد مُوسَى عَلَيْهِمَا السَّلَام وَإِنَّمَا ولي الْأَمر بعد مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَام يُوشَع بن نون...[2] این امر سبب فضیلتی برای علی (علیه السلام) بر دیگران و استحقاق امامت بعد رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) نمی‌شود زیرا بعد موسی (علیه السلام)، هارون (علیه السلام) امور بنی اسرائیل را بعهده نگرفته است بلکه یوشع بن نون ولایت امر را بعهده گرفت...»

اما پاسخ این اشکال نیز واضح است چراکه هارون به نصّ قرآن شریک امر موسی و وزیر و خلیفه وی بوده است:« وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزيراً. [فرقان/35] و به يقين به موسى كتاب عطا كرديم، و برادرش هارون را همراه او وزیر[ش‏] گردانيديم.» و اگر بعد موسی (علیه السلام) هارون (علیه السلام) زنده بود قطعاً ولایت بنی اسرائیل به عهده وی بود. اما وی در زمان موسی (علیه السلام) از دنیا رفت[3]. بنابراین امام علی (علیه السلام) نیز طبق حدیث منزلت، خلیفه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) تعیین شده است و بعد رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز زنده بوده و حقّ خلافت داشته است.

پی‌نوشت:

[1]. بخاري، صحيح البخاري: ج 3، ص 1359، ح 3503 ، بيروت: دار ابن كثير.
[2]. ابن حزم الأندلسي، الفصل في الملل والأهواء والنحل: ج4، ص78، القاهرة: مكتبة الخانجي.
[3]. ابن الأثير، الكامل في التاريخ: ج1، ص171، بيروت: دار الكتاب العربي، الطبعة الأولى، 1417 هـ.ق

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.