موضع‌گیری الازهر در قبال فیلم محمد رسول الله

  • 1393/11/06 - 08:01
با وجود اینکه مجید مجیدی، کارگردان پروژه بزرگ سینمایی محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ صراحتاً اعلام کرد که چهره پیامبر اکرم را نشان نخواهد داد، اما این روزها و پس از خبر احتمال نمایش این فیلم همزمان با میلاد پیامبر اکرم در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی و همچنین اکران خارج از مسابقه آن در جشنواره فیلم فجر دور جدیدی از حملات به این فیلم...

پایگاه جامع فرق، ادیان ومذاهب_ با وجود اینکه مجید مجیدی، کارگردان پروژه بزرگ سینمایی محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ صراحتاً اعلام کرد که چهره پیامبر اکرم را نشان نخواهد داد، اما این روزها و پس از خبر احتمال نمایش این فیلم همزمان با میلاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی و همچنین اکران خارج از مسابقه آن در جشنواره فیلم فجر دور جدیدی از حملات به این فیلم آغاز شده‌است.
سخنگوی سابق نظامیان مصر و نگرانی از اکران فیلم «محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)» مجیدی
البته این بار چهره‌های مؤثرتر از چهره‌های صرفاً سلفی که پیش از این سردمدار حملات رسانه‌ای به فیلم محمد(صلی الله علیه و آله) رسول الله، بودند وارد عرصه شدند. یکی از مهمترین این چهره‌ها، چهره‌ای رسانه‌ای به نام «احمد المسلمانی» است که در ابتدای سقوط محمد مرسی و کودتای نظامیان، سخنگویی دولت نظامی‌ها را بر عهده داشت. وی که در موج رسانه‌ای علیه ایران در سودان که منجر به بسته شدن رایزنی فرهنگی ایران شد نقش مهمی داشت، اخیرا در برنامه "صوت القاهره" که از شبکه "سوئز جدید" پخش می‌شود با پخش برخی تصاویر منتشر شده از فیلم «محمد رسول الله» به انتقادات در این زمینه اشاره کرد و عنوان کرد که الازهر از به تصویر کشیده شدن پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در این فیلم نگران است.
مخالفت معاون شیخ الازهر با فیلم «محمد رسول الله» مجیدی
چهره دیگری که به این عرصه گام نهاده‌است، «عباس شومان» معاون شیخ الازهر است که در گفت‌وگو با روزنامه "المصری الیوم" عنوان کرد: «تلاش ایران برای اکران فیلمی که در آن پیامبر اکرم به تصویر کشیده شود مخالف اصول اسلامی و عقیده اهل‌سنت است». وی که تلاش کرده به سوالات "مصری الیوم" به صورت کلی پاسخ دهد، افزود: «الازهر با هر فیلم سینمایی که در آن انبیا و صحابه به تصویر کشیده شود مخالف است حال ایران باشد یا کشور اسلامی یا غیراسلامی دیگر و الازهر باید جلوی ورود چنین فیلمی به مصر را بگیرد و در کمین باشد تا بتواند از اصول عقاید اسلامی حمایت کند.»
اما در این بین دکتر محمد عماره سردبیر بخش اندیشه شیعی مجله الازهر (مجله رسمی دانشگاه) در مقاله‌ای پر از مغالطات سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که چرا شیعیان مجوز به تصویر کشیدن انبیا از جمله پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را می‌دهند. وی در این مطلب با اشاره به اینکه مقاله خود را به بهانه تولید فیلم «محمد رسول الله» مجیدی نوشته‌است، می‌نویسد: «بازیگری بازسازی یک واقعیت است اما آیا انبیا و اولیا تنها یک واقعیت هستند که بتوان آنها را بازسازی کرد یا آنها دارای ابعادی خارق‌العاده و خارق‌الواقعیة هستند؟ ابعادی که بازسازی و بازیگری به‌جای آنها را محال می‌کند و هر بازیگری در این عرصه را خروج از صداقت و مقاصد شایسته می‌کند.» این در حالی است که مجیدی در خرداد ماه امسال و در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی جایزه بزرگ پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) به صراحت اعلام کرد که چهره پیامبر در فیلم او به تصویر کشیده نخواهد شد.
نویسنده مجله رسمی الازهر: «شیعیان اجازه بازیگری درباره آن‌ها را نمی‌دهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را می‌دهند!» عماره با اشاره به اینکه این ابعاد، بعد انسانی انبیا را دارای ابعادی الهی کرده است، مثال نامربوطی از مسیلمه کذاب می‌زند و می‌افزاید: «همانگونه که تلاش مسیلمه برای پیامبری و بازسازی قرآن مضحک بود بازیگری در نقش پیامبران نیز امری مضحک و البته چه ‌بسا خطرناک‌تر از ادعای کذب مسیلمه باشد.» وی سپس به دلایل به تصویر درآوردن انبیا در تفکر غربی می‌پردازد و آن را نتیجه انحرافاتی در عهد قدیم می‌داند که پیامبران را مثلا درباره حضرت ابراهیم(علیه السلام) به جای آنکه وی را صدیق و اسوه بداند، کذاب و طماع می‌خواند. عماره به مثال‌های دیگری در این زمینه اشاره می‌کند و به سراغ علل مزعوم خود درباره چنین مجوزی در میان شیعیان می‌رود و می‌افزاید: «شیعیان به این دلیل اجازه به تصویر کشیده شدن انبیا را می‌دهند که نبوت را پایین‌تر از امامت می‌دانند و از این رو اجازه به تصویرکشیده شدن پیامبران را می‌دهند اما اجازه بازی در نقش ائمه‌شان را نمی‌دهند!» وی با کنایه به مسایلی درباره امامت و نبوت اشاره و تاکید می‌کند: «شیعیان معتقدند کمال وحی در امامان نهفته است و علومی دارند که از معلمی نگرفته‌اند و کلمه «نمی‌دانم» از زبان ائمه‌شان خارج نشده و اینگونه است که شیعیان امامان‌شان را خدا پنداشته و اجازه بازیگری درباره آنها را نمی‌دهند اما اجازه بازی در نقش پیامبران را می‌دهند چراکه ائمه شیعه مقامی دارند که "لایبلغه ملک مقرب و لا نبی مرسل".»
تمام این تلاش‌ها که در راستای خط شیعه‌هراسی صورت می‌گیرد در حالی است که یکی از تهدیدهای خود را متوجه بزرگترین سرمایه‌گذاری کشور در عرصه سینما، یعنی فیلم «محمد رسول الله» کرده‌است. پای کار آمدن الازهر پس از دو سال و پس از آنکه شیخ الازهر در سال 91 اعلام موضع رسمی کرد و "مجتبی امانی" رئیس وقت دفتر حفظ منافع ایران در مصر پاسخ‌هایی به وی داد نشان از ضرورت دقت در این تهدید دارد. این تهدید مسلماً تنها با کار رسانه‌ای و تبلیغاتی قوی ممکن است رفع شود؛ زیرا مدتی است «تحریم پیش‌دستانه» فیلم مجیدی کلید خورده‌است.

منبع: ابنا (خبرگذاری اهل بیت علیهم السلام) 16/ 10/ 1393، کد خبر: 663090

 

بازنشر

دیدگاه‌ها

عجب واقعا اینا کی اند آمریکا فیلم توهین آمیز برا پیامبر می سازه همه این مفتیا خفه خون می‌گیرن ولی وقتی یه شیعه برای نشان دادن چهره واقعی پیامبر صلح و رحمت فیلم می‌سازه همه فریاد وامحمدا سر میدن!!!!!!

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.