تأثیر شگرف اذان بر هنرپیشه ایرلندی

 

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ به گزارش مشرق، «ليام نيسون» که برای تبلیغ فیلم جدید خود به نیویورک سفر کرده است، گفت که باید به بانگ اذان و نواهای اسلامی گوش کنیم تا از تنش‌ها و اختلالات عصبی رهایی یابیم. وی در ایرلند شمالی در یک خانواده کاتولیک محافظه کار بزرگ شده و پدرش مسئول مدرسه کاتولیک محلی بود؛ اما اعتقاد وی به دین مسیحیت، بعد از اینکه همسرش ناتاشا ریچاردسون را در یک حادثه اسکی در سال 2009 در کانادا از دست داد، ضعیف شد. نيسون معتقد است زمانی که وی در دریای نومیدی غرق شده بود، اعتقادات کاتولیکی نتوانست به وی کمک کند.

اضطراب و ناراحتی وی به علت از دست دادن همسرش ادامه یافت تا اینکه برای بازی در فیلم «ربوده شده(1)» به ترکیه سفر کرد. نیسون با بیان اینکه در محل اقامت خود در ترکیه روزی پنج بار اذان نماز را می‌شنید، اظهار کرد: «هفته اول از اینکه یک ساعت از خواب صبحگاهی‌ام به خاطر شنیدن صدای اذان کم می‌شد، ناراحت بودم، اما در هفته دوم احساس کردم که این ندا به زیر پوست بدنم نفوذ کرده و در هفته سوم، مانند دارویی بود که احساس می‌کردم زندگی بدون آن غیر ممکن است؛ زیرا ندای اذان و نماز آرامش بخش بود و در عین حال، احساسات را به شکلی جالب و بسیار زیبا متجلی می‌کرد.» این هنرپیشه ایرلندی در بازگشت از ترکیه چندین حلقه سی دی از نواهای اسلامی خریداری کرد و اکنون در نیویورک هر روز قبل از خواب، آن‌ها را می‌شنود.

چند نکته:‌

اذان ندای توحید و شعار مسلمانان است که از طرف خداوند بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است. در روایتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «وقتى به معراج رفتم و به سدرةالمنتهی رسيدم... ناگاه مشاهده كردم فرشته‌ای اذان می‌گوید که در آسمان قبل از آن شب ديده نشده بود. فرشته گفت: الله اكبر، الله اكبر. خداوند فرمود: بنده‌ام راست می‌گوید؛ من بزرگ‌ترم (از آنكه به وصف در آيم). او گفت: أشهد أن لا اله الا الله، أشهد أن لا اله الا الله. خداوند فرمود: راست می‌گوید، خدايى جز من نيست. ادامه داد: أشهد أن محمدا رسول‌الله، أشهد أن محمدا رسول‌الله. فرمود: راست می‌گوید، محمد (صلی الله علیه و آله) بنده من و پيامبرى است كه او را برگزیده‌ام. گفت: حى على الصلوة، حى على الصلوة. فرمود: راست می‌گوید بنده‌ام دعوت می‌کند به دستور واجبم، هر كه با رغبت و ميل به اميد ثواب به سوى اين دستور بشتابد، كفاره گناهان گذشته او است. باز فرشته گفت: حى على الفلاح، حى على الفلاح. خداوند فرمود: آرى، نماز صلاح و نجاح و فلاح است، ... پس از آن من امامت ملائكه را عهده دار شدم و نماز جماعتى با فرشته‌ها خواندم. چنانكه قبلاً امامت انبياء را در بیت‌المقدس كرده بودم».[1]

اذان آثار زیادی دارد که در کتب حدیثی مفصل به آن پرداخته شده است. اما جالب است که برخی آثار اذان بر گیاهان را آزمایش کرده‌اند و یافته‌اند که گیاهان هنگام پخش اذان واکنش‌هایی را نشان می‌دهند و برخی گل‌ها شکفته می‌شوند.

پی‌نوشت:

[1]. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفا، 1404 ه.ق، ج 4، ص 40.

کد ویدئو برای استفاده در وبلاگ یا سایت شما:

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.