کارگاه تبیین جایگاه عرفان اسلامی و سنجش تصوف

  • 1393/08/03 - 15:22
کارگاه آموزشی "تبیین جایگاه عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب" در مدرسه علمیهٔ حضرت ولی‌عصر (عج) شهرستان سیرجان با حضور جمعی از اساتید این مدرسه علمیه برگزار گردید. در این نشست حجةالاسلام بیرانوند خاطرنشان کرد: «عرفان اسلامی، فرقه ای و تشکیلاتی نبوده و نیست حال‌آنکه عرفان‌های کاذب عموماً و صوفیگری خصوصاً به فرقه‌گرایی و قطب ستایی و سلطه گری دینیِ قطب خلاصه می‌شود...»

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ به گزارش رجانیوز کارگاه آموزشی "تبیین جایگاه عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب" در مدرسه علمیهٔ حضرت ولی‌عصر(عج) شهرستان سیرجان با حضور جمعی از اساتید این مدرسه علمیه برگزار گردید. در این کارگاه آموزشی حجت‌الاسلام عبدالرحیم بیرانوند در سلسله مباحثی به بررسی چیستی و چرایی عرفان، تأثیر عرفان بر سبک زندگی افراد، شاخصه‌های عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب و... پرداخت. حجت‌الاسلام عبدالرحیم بیرانوند خاطر نشان کرد: «عرفان اسلامی، فرقه ای و تشکیلاتی نبوده و نیست؛ حال آنکه عرفان‌های کاذب عموماً و صوفیگری خصوصاً به فرقه‌گرایی و قطب ستایی و سلطه گری دینیِ قطب خلاصه می‌شود.»

ایشان با تبیین واژهٔ عرفان، این مبحث را به‌صورت تفصیلی تشریح کرده و بیان داشت: «واژه عرفان و معرفت از نظر لغوی به معنای شناختن است اما در اصطلاح این قضیه متفاوت است. به طور مثال واژه معرفت هر نوع شناختی را شامل می‌شود اما عرفان درواقع شناخت ویژه ای است که از راه شهود درونی و دریافت باطنی حاصل می‌شود. البته شناخت شهودی هم فراوان است که به همه آن‌ها عرفان گفته نمی‌شود. اگر بخواهیم تعریف واضح‌تری از عرفان بیان کنیم، عرفان عبارت است از شناخت شهودی و باطنی خدای متعال، اسماء و صفات و افعالی ذات الهی. بنابراین در یک تقسیم بندی هم شناخت عرفانی داریم و هم شناخت عقلی و بین این دو تفاوت است. شناخت عرفانی از سنخ مفاهیم و الفاظ و صورت‌های ذهنی که در فلسفه می‌گویند، نیست، بلکه از سنخ یافتن و دریافتن یا رسیدن و دیدن است.»

کارشناس ارشد عرفان و تصوف در تشریح شناخت فلسفی و مقایسهٔ آن با شناخت عرفانی افزود: «در شناخت فلسفی بیان می‌شود "من دانستم، پی بردم" و در شناخت عرفانی گفته می‌شود "یافتم، دریافتم"! و این ذهنی نیست بلکه  کاملاً عینی است و شهودی. البته اینجا باید گفت این چنین دریافتی به آسانی برای هر کسی به دست نمی‌آید و اساساً برای رسیدن به چنین درکی نیازمند پیمودن مراحل و انجام ریاضت‌ها و تمرین‌های معنوی خاصی هستیم که این تمرین‌های معنوی و شیوه‌های سلوکی از آن به عنوان عرفان علمی یاد می‌شود. لذا در یک تقسیم‌بندی اساسی دو نوع عرفان داریم؛ عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان نظری معرفت و شناخت نسبت به شیوه‌های سیر و سلوک است و عرفان علمی رفتن و دریافتن و دیدن و رسیدن است.»

وی با بیان اینکه عرفان اصیل اسلامی از طرف انبیاء و اهل بیت علیهم السلام و سیرهٔ عملی ایشان به ما رسیده است خاطر نشان کرد: «اما تصوف فرقه‌ای از همان زمان که در دنیای اسلام پیدا شد، به شدت مورد مخالفت پیامبر و ائمه اطهار (ع) قرار گرفت». کارشناس ارشد ادیان و فِرق، با اشاره به تحرکات اخیر دراویش گنابادی افزود: «با نگاهی گذرا به فعالیت‌های فرقهٔ دراویش و تلاش‌های ضدانقلابی قطب لیبرال آن‌ها، مشخص می‌شود که هر جا پای دفاع از ایران و اسلام به میان می‌آید دراویش کاری به سیاست ندارند! و هر وقت نوکری و جاسوسی برای آمریکا، اسرائیل، فرانسه و انگلستان است، دراویش اتفاقاً بسیار کارکرد سیاسی پیدا می‌کنند و افراد خود فروختهٔ آنان در داخل و خارج از کشور، همسو و هم صفِ با استکبار به جوسازی و شانتاژ رسانه ای و پرونده سازی بر علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران می‌پردازند».

منبع:

رجانیوز، سه شنبه، 22 مهر 1393، کد خبر: 207448

بازنشر

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.