اهل‌بیت و پیروان آنها چه خدماتی برای اسلام انجام داده‌اند؟

  • 1393/05/03 - 03:13
از دیگر شبهاتی که پیروان وهابیت در مبحث اهل‌بیت به شیعه وارد می‌کنند این شبهه می‌باشد که ائمه اهل‌بیت ( علیهم السّلام ) و پیروان آنها چه خدماتی برای اسلام انجام داده‌اند در حالی که صحابه با جهاد خود اسلام را در جهان منتشر کردند که در این مقاله به بررسی این شبهه می‌پردازیم به این نحو که همۀ وظایف در جهاد خلاصه نمی‌شود بلکه کارهای فرهنگی و تربیتی و حفظ مسلمین از اهمّ وظایف است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ از دیگر شبهاتی که پیروان وهابیت به شیعه وارد می‌کنند این شبهه می‌باشد که ائمه اهل‌بیت ( علیه السّلام ) و پیروان آنها چه خدماتی به اسلام انجام داده‌اند، در حالی که صحابه با جهاد خود اسلام را در جهان منتشر ساخته‌اند؟

پاسخ:

جهاد یکی از درهای بهشت است که خداوند جهان آن را به روی بندگانش گشوده است، ولی در عین اهمیت این موضوع باید توجه نمود که همۀ وظایف در جهاد خلاصه نمی‌شود. در کنار نبرد با دشمنان و رفع موانع برای انتشار اسلام، کارهای فرهنگی، و تربیتی و حفظ مسلمین از انحراف، و ساختن یک جامعۀ صد در صد اسلامی از اهمّ وظایف است.

با توجه به این اصل، اکنون نقش ائمه را در دوره‌های مختلف تاریخ اسلام به صورت اختصار بیان می‌کنیم:

در عصر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) امیرمؤمنان ( علیه السّلام ) که امام نخستین شیعیان است در کنار رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بوده و نخستین فردی است که به او ایمان آورده و در 27 غزوه که رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نیز در آن شرکت داشت، امیرمؤمنان مشارکت کرده و با قدرت هر چه تمام‌تر دشمن را تار و مار می‌ساخت.

در نبرد خندق، آن‌گاه که نعره‌های خشمگین قهرمان شرک، عمرو بن عبدود لرزه بر اندام سپاه اسلام انداخته بود و پیاپی مبارز می‌طلبید، تنها علی ( علیه السّلام ) بود که به ندای او پاسخ گفت و با ضربت خود، شر این دشمن را از سر مسلمانان کوتاه کرد و در شأن این جهاد بود که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: « پیکار علی بن ابی طالب در جنگ خندق با عمرو بن عبدود از اعمال امت من تا روز قیامت ارزشمندتر است ».

پس از درگذشت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) رویدادهای ناگواری برای اهل‌بیت ( علیه السّلام ) رخ داد که جای بازگویی آنها نیست. ائمه اهل‌بیت ( علیه السّلام ) از حق خود محروم شدند، ولی در عین حال، آنان از آنچه در دست داشتند، نسبت به اسلام و مسلمین نه تنها مضایقه نکردند، بلکه پیشوای امامان علی بن ابی طالب ( علیه السّلام ) در 25 سال سکوت پر راز و رمز خود، خدمات بزرگی انجام داد که هرگز نمی‌توان آنها را با جهاد یک فرد در میدان نبرد مقایسه کرد.

الف: صیانت قرآن از اختلاف قراءات

قرائتی که هم اکنون مسلمانان دارند، از طریق حفص از عاصم به امیرمؤمنان علی ( علیه السّلام ) می‌رسد و این یک از افتخارات امام است که با قرائت خود، قرآن را از تشویش و پراکندگی قرائت‌ها حفظ نمود.

ب: تفسیر قرآن

یکی از بزرگترین خدمات امیرمؤمنان، تفسیر قرآن است و آن حضرت، برجسته‌ترین مفسر جهان اسلام به نام ابن عباس که او را ترجمان القرآن می‌نامند، تربیت کرده است.

ج: حفظ حدیث پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )

حدیث و سنت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به سان قرآن حجت است.

متأسفانه پس از درگذشت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به عللی که در این جا مجال بازگویی آنها نیست، نقل حدیث و کتابت آن ممنوع شد و از این طریق ضربۀ مهلکی بر نیمی از میراث فرهنگی اسلام وارد شد، ولی امیرمؤمنان تنها کسی بود که علی‌رغم این بخشنامه به آن اعتنا نکرد و کتاب علی ( علیه السّلام ) که حاوی احادیثی است که آن حضرت از پیامبر شنیده و در آن بسیاری از مسائل مربوط به اسلام، در هر دو قلمرو ( عقیده و شریعت ) ذکر شده است نسل به نسل در اختیار ائمه اهل‌بیت ( علیه السّلام ) قرار داشت.

د: مسائل نو‌ظهور

پس از عصر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مسائل نوظهور مایۀ سر در‌گمی دستگاه خلافت بود. که امام علی  ( علیه السّلام ) با پاسخ به این پرسش‌ها دستگاه خلافت را از لغزش نجات داد.

و: مناظره با رهبران اهل کتاب

پس از درگذشت پیامبر گرامی ( صلی الله علیه و آله و سلم ) صدای اسلام در جهان متمدن پیچیده بود. دانشمندان کیش یهود و نصاری، سراسیمه روانۀ مدینه شدند تا از این آیین جدید و دلایل آن، آگاه شوند و مهمترین هدف آنان، در تنگنا قرار دادن مسلمانان و بازگرداندن آنان از دین خود بود، در تاریخ وارد شده تنها کسی که به داد آنان رسید، امام علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) بود.[1]

همچنین سایر ائمه اطهار ( علیهم السّلام ) به همین نحو عمل می‌کردند، که در این صورت نباید خدمات ارزشمند فرهنگسازان و مربیان و معلمان واقعی را نادیده گرفت و تنها چشم به شمشیر جهاد گران دوخت.[2]

 

 

منابع:

[1]. عرائس المجالس، تألیف ابواسحاق ثعلبی، ص 413 ـ 419.
[2]. کتاب راهنمای حقیقت آیت الله شیخ جعفر سبحانی، ص 442 ـ 446.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.