اوستا و نفرین مردم مازندران و گیلان

  • 1393/02/23 - 03:38
آیا می‌دانید در متن اوستا، بارها و بارها اهورامزدا حکم قتل‌عام مردم مازندران و گیلان را، به جرم کافر بودن (؟!) صادر کرده است؟ آیا می‌دانید بنا بر متن اوستا، کشتن مردم مازندران و گیلان یک افتخار برای بزرگان دین زرتشتی محسوب می‌شود؟

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ آنچه این نوشتار به آن پرداخته می‌شود، ارتباط اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، با مردم مازندران و گیلان است. مسائلی کمتر شنیده شده و شگفت‌انگیز... پیش از ورود به بحث اصلی باید گفت که مردم طبرستان و گیلان، عموماً از قوم آریایی نیستند. بلکه مردمان شمال ایران، غالباً از اقوام ماقبل آریایی شمرده می‌شوند که از دوران باستان، در آن سرزمین می‌زیستند.
اما بحث اصلی... در اوستا، آبان‌یشت، بند 21-23 آمده است: «هوشنگ پیشدادی در پای کوه البرز، صد اسب و هزار گاو و ده هزار گوسفند، او [ایزد اردویسورا آناهیتا] را پیشکش آورد... و از وی خواستار شد: ای اردویسور آناهیتا، ای نیک، ای تواناترین، مرا این کامیابی ارزانی دار که من بزرگترین شهریار همه‌ی کشورها شوم که بر همه‌ی دیوان و مردمان [دُروند] و جادوان و پریان و کوی‌ها و کرپ‌های ستمکار چیرگی یابم، که دو سوم از دیوان مازندری و دُروَندان وَرِنا را بر زمین افگنم.» اردویسور آناهیتا نیز او را کامیابی بخشید.[1] تصویری از متن اوستا، به ترجمه دکتر دوستخواه:




همین گفتار در رام یشتِ اوستا نیز درباره هوشنگ (به اوستايى‏: Haushyanha و به پارسى ميانه: Hoshang/Hoshyang) آمده است.[2] به گفته‌ی موبد جهانگیر اوشیدری، منظور از وَرِنَ، سرزمین گیلان و دیلمان است.[3] موبد اردشیر آذرگشسب نیز وَرِنَ را معادل سرزمین گیلان دانسته؛ می‌گوید که وَرِن (گیلان) و مازندران محل زندگی دیوان و دیوپرستان بوده است، لذا در اوستا مردمان این دو سرزمین (که دیوپرست نامیده شدند) نفرین گردیده‌اند.[4] در اورمزد‌یشتِ اوستا نیز مردم مازندران و گیلان به خاطرِ کافر بودن (!) نفرین شده‌اند، و خواسته شده تا اهورامزدا هرچه سریعتر اقدامی برای قتل‌عام مردم آن دیار انجام دهد. در «اورمزد‌یَشت» اوستا می‌خوانیم: «ما می‌ستاییم این پیدایش مقدس را که سپندارمذِ امشاسپند است و از تمام پیدایش‌های اشو پاکتر و قدیمی‌تر است. همه‌ی این آیات به منظور دادنِ عظمت به اهورامزدا، برای برانداختن اهریمن دُروَند، برای برانداختن دیو خشم دارنده سلاح خونین، برای برانداختن دیوهای مازندران و برای برانداختن تمام دیوان و دُروَندان گیلان است، تا بدین وسیله دادار اورمزد رایومند و خروهمند موفق گردد».[5]



موبد جهانگیر اوشیدری (رئیس اسبق انجمن موبدان تهران) نیز می‌گوید دُروَند به معنی «پیرو کیش دروغین» و «دروغ‌زن» است.[6] در اوستا، وندیداد، فرگرد 9، بند 13 نیز اهورامزدا زرتشت را تشویق به مبارزه و راندن دیوهای مازندرانی می‌کند.[7]:


در اوستا، یسنا، هات 57 (سروش یشت سرشب)، بند 17 نیز ایزد سروش از بابت مبارزه با دیوان مازندرانی، ستوده شده است.[8]


در یسنا، ابتدای هات 27 نیز به اهورامزدا اقتدا می‌شود تا دیوان و غیرزرتشتیان مازندران و گیلان را نابود کند».[9] دقت کنیم، هم دیوان و هم دُروندان (مردمی که از دیوان پیروی می‌کنند):

در ترجمه مرحوم پورداود نیز چنین آمده است:


روشن است که منظور از دروندان، همان مردم پیرو دیو هستند. موبد جهانگیر اوشیدری نیز به صراحت فرمودند که «در اوستا غالباً از دیوهای مازندران یعنی مشرکین مازندران یاد شده که نشان می‌دهد آنان هنوز به دین زرتشتی درنیامده، پیرو دین قدیم بوده‌اند».[10] ایشان در ادامه می‌افزایند که بنا بر کتاب نهم دینکرت، فریدون به درخواست آریاییان، دو سوم مردم مازندران را قتل عام کرد و یک سوم باقی‌مانده نیز به کوه‌ها فرار کردند. جالب است که ایشان پس از نقل این جنایت، تقصیرات را به گردن مردمان شمال ایران می‌اندازد.[11] درحالیکه بر پژوهشگران روشن است که نویسندگان دینکرت (که موبدان بوده‌اند) بر اساس منش همیشگی‌شان، تاریخ را به سود خود نوشته‌اند.

مردم شمال ایران عموماً از نژاد تپور (طبری‌ها) و کاسپی هستند، که هیچ‌یک از این دو نژاد، جزو آریاییان نبودند. در كتاب بندهشن كه از كتاب‌هاى معروف زبان پهلوى است، آمده كه مازندرانيان نه از نسل نياكان ايرانيان هستند و نه از نسل نیاکان تازيان.[12] تپورها مانند كاسپى‏‌ها و ماردها (آماردها) يك ملت ماقبل آريايى‏ بوده‌اند كه توسط مهاجران آریایی به نقاط مرتفع كوهستانی رانده شدند.[13] تردیدی نیست که ساکنین مازندران و گیلان، شامل اقوام كادوسيان، آماردها يا كاسپيان، تپوران و... همگی از اقوامی بودند که مالکین حقیقی سرزمین‌های آباد مازندران و گیلان بودند. استاد حسن پیرنیا نیز اذعان می‌کند که تپورها و آماردها و کادوسیان و... آریایی نبودند، بلکه از اقوام ما قبل آریایی ساکن در مازندران و گیلان بودند.[14] از سویی دیگر روشن است که آریاییان پس از ورود به ایران، بر سر تصاحب مراتع و زمین‌های حاصلخیز با بومیان درگیر شده؛ به زور بر سرزمین کنونی ایران مالک گشتند.[15] اکنون چه کسی مقصر در کشتار آن همه انسان است؟ مردمان شمال ایران که از مراتع و زمین‌های خود پاسداری می‌کردند؟ یا آریاییانی که از جنوب استپ‌های روسیه به سرزمین کنونی ایران آمده و زمین را اشغال نمودند؟ به راستی کدام‌ یک مقصر است؟

نکته:

ممکن است سؤالی پیش آید که آیا مردم مازندران و گیلان، دیو پرست به معنی شیطان پرست و ... بودند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که خیر. دیو (div / daewa) در اصل به معنی خدا بود. همانگونه که امروز هم در برخی گویش‌های لاتین، چنین است. مثلاً در فرانسوی به خدا میگویند دیو (Dieu) و در اسپانیولی میگویند دیوس (Dios)  و در پرتغالی میگویند دئوس (Deus) و در ایتالیایی میگویند دیو (Dio)... در واقع، دیو معنی زشتی نداشت. بلکه به معنی خدا بود. منتها پس از ترویج دین زرتشتی در ایران، دیو معنی زشت و به مفهوم موجود شرور درآمد.

ممکن است برخی بگویند که منظور از دیوها در اوستا، موجوداتی شرور بودند (معادل اجنه و...) ولیکن در پاسخ باید بگوییم که موبد "مانکجی نوشیروانجی دهالا" به روشنی تصریح کردند که منظور از دیو (که در اوستا نفرین و حکم قتل عامشان صادر شده) هم موجودات شرور و هم مردم بدکار (!) است. در شاهنامه هم آمده است که موبدان زرتشتی به پیروان دیگر ادیان، انگ "دیو" می‌زدند و سپس...! برای مشاهده اسنادِ کلام موبد "مانکجی نوشیروانجی دهالا" و نیز کلام حکیم فردوسی کلیک کنید.

پی‌نوشت:

[1]. یشت‌ها، پژوهش ابراهیم پورداود، ج 1، فصل 5، بند 21-23
James Darmesteter ,The Zend Avesta , From The Sacred Books of The East , Translated By Various Oriental Scholars , Oxford , At the Clarendon Press 1883 , Yesht 5 : 21-23
اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج 1، ص 301-302
[2]. یشت‌ها، پژوهش ابراهیم پورداود، ج 1، فصل 15، بند 7-8
James Darmesteter ,The Zend Avesta , From The Sacred Books of The East , Translated By Various Oriental Scholars , Oxford , At the Clarendon Press 1883 , Yesht 15 : 7-8
اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج 1، ص 448-449
[3]. موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، تهران، ۱۳۸۹، ص 469
[4]. خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، تهران، ۱۳۵۴، ص 49
[5]. همان، ص 53
[6]. موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، تهران، ۱۳۸۹، ص 279
[7]. وندیداد، پژوهش جیمز دارمستتر، ترجمه موسی جوان، ناشر: دنیای کتاب ، تهران ۱۳۸۴، ص 184
[8]. ابراهیم پورداود، یسنا، انتشارات اساطیر، تهران، 1387، ج 2، ص 61
اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج 1، ص 224
Translated by L. H. Mills (from Sacred Books of the East, American Edition, 1898, 57 : 17
[9]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج 1، هات 27 یسنا
ابراهیم پورداود، یسنا، انتشارات اساطیر، تهران، 1387، ج 1، هات 27 یسنا
[10]. موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، تهران، ۱۳۸۹، ص 421
[11]. همان، ص 421
[12]. سید ظهیرالدین مرعشی، تاريخ طبرستان و رويان و مازندران، مؤسسه مطبوعاتى شرق‏، تهران‏، 1345، ص 9
[13]. همان، ص 13 
[14]. حسن پيرنيا، تاريخ ايران باستان‏، تهران، دنیای کتاب، چاپ اول، ج 1، ص 157
[15]. بنگرید به مقاله «ورود آریایی‌ها به فلات ایران ؛ با ناز و عشوه؟ یا با جنگ و خونریزی؟»

برچسب‌ها: 
تولیدی

دیدگاه‌ها

اوستا گی بخرده

اولا ادب داشته باش بعدشم خاک تو سرت که ابروی بابلی و بردی خاک

اینکه مازنی ها اریا بودن یا افریقا یا اروپا مهم نیست همه ادمیزاد ها محترم اند ولی توهین دین زرتشتی به اونها به دلیل زرتشتی نشدن ومیترایی موندنشون بوده و ربطی به نژاد و رنگ پوست مازنی ها نداشته، اونها ایرانی هستند، ایرانی بودن به با فرهنگ بودن هست

1.کاسی ها:نام پادشاهان یا خدایان کاسی ها اسامی ایرانی هست همچنین با پیدا شدن کتیبه های مصری از کاسپی ها که نام های انها ریشه ایرانی دارد به احتمال فراوان کاسی ها هم که خویشاوند کاسپی ها اند ایرانی زبان بوده اند. همچنین کاسی در زبان گیلکی به معنی چشم سبز هست و احتمالا در باستان طوایف ایرانی با چشم های سبز را کاسی مینامیدند ،،،،،،،،،،،،،،،،2. تپور ها(طبری ها) : انها در منابع یونانی و همه کتاب های تاریخی سکایی و ایرانی زبان نامیده شده اند که به معنی ایرانی زبان بودن انهاست،،،،،،. ،،،،،،،،،،،،،،3. آرمارد ها : در تپه مارلیک کشف گردونه مهر که از نشان های ایرانی هست نشان از ایرانی بودن مارد ها دارد، مارد ها هم در جنوب خزر (مازندران) و هم اندکی در امو دریا و هم در پارس زندگی میکردند انها همان قبیله مَرد های(پهلوان یا کشتی گیر) پارسی بودند، مورخی به نام کنستانتین میگوید ایرانی ها دوازده هزار نفر از مردی ها را که مردمی جنگجو و ایرانی نژاد بودند و در جنوب خزر(مازندران) میزیستند برای نبرد فرستادند پس بنابراین آمرد ها یا آمارد ها یا مارد ها همون قبیله مَرد های پارسی هستند

سلام. این چیزها که گفتید مغلطه است. میگویید چون شیب شبیه سیب است، پس شیب یک میوه است! این جور نیست. از تشابه لفظی نمی‌توان چیزی را ثابت کرد. همچنین ایرانی زبان بودن به معنی ایرانی بودن نیست. الان سیاهان افریقا انگلیسی به لهجه امریکن صحیت میکنند. پس یعنی ریشه آنگلوساکسون دارند؟ یا سرخپوستان امریکای لاتین، اکثرا اسپانیول صحبت میکنند. ولی ریشه لاتین ندارند. یعنی زبان نشانه اصالت قومی نیست.

آقا این زرتشتی خیلی مزخرف هستش. من یک کم درباره این تحقیق کردم هرجا را باز کنی خرافات و سوتی هست.اصن ارزش نداره خودش رو خسته کنی. بازم دم شما گرم که حداقل چارتا حرف راست میزنین ولی خداییش من نمیدونستم مازندرانیها آریایی نییستن. ای ول داداش. خون کثیف آریایی تو رگ ما نیست خدا روشکر.

بگو عــاریایی !

همانا كه بزرگترين مورخان الماني و و انگليسي مي فرمايد: در اوستا پيدا كردن شرك بيهوده است و هيچ اثاري از شرك ديده نميشود حالا گفت بزرگترين ورخان ايرانشناس را باور كنم يا دشمن كينه توز اقاسامان را!!!!

اینقدر آقا سامان آقا سامان نکن!! بیخودی هم خودتو تحویل نگیر! پسر جان!!! به جای اینکه خزعبلات بگی برای یکبار هم که شده برو اوستا رو به خون!‌ اینها رو هم به خون که نظرات دانشمندان و از متن اوستا هم سند داده که دین زرتشتی پر از شرک هست http://www.adyannet.com/news/12224 و http://www.adyannet.com/news/12384 و http://www.adyannet.com/news/2319

تو الکی نمیخواد بگی بابلی هستی بر اساس تحقیق موسسه ماکس پلانک که در مجله current biology در تاریخ 4 آوریل 2006 چاپ شد مازندرانی ها و گیلانی ها از نظرmt DNA hv1 بررسی شدند و از نظر ژنتیکی مازندرانی ها و گیلانی ها در حال حاضر کاملا شبیه دیگر اقوام ایرانی هستند البته اجداد شمالی ها در جنوب قفقاز هم زندگی میکردند ولی در حال حاضر مازندرانی ها و گیلانی ها آریایی محسوب میشوند

آقای ناشناس این هم آرشیو مجله current-biology این چیزی که شما گفتی درش نیست! http://www.cell.com/current-biology/home ضمناً! اگر شما میخای بر اساس ژنتیکی حرف بزنی پس بهتره بدونی که پشتونهای افغانستان اصیل ترین آریایی ها هستند هم لهجه شون و هم ظاهر و فرهنگشون خیلی در اصالت آریایی شون مونده. مازندرانی ها هم مثل بقیه مردم از جهت نژادی قاطی شدن یعنی مختلط شدند. و مردم امروز ایران از نژادهای مختلفی مثل اقوام بومی ماقبل آریایی (کاسی/ عیلامی/ گوتی/اورارتویی/مانایی/تپور) + مهاجرین و مهاجمین آریایی + مغولان + تورکان + عربها و دیگر اقوام سامی + یونانیان و غیره هستند.

داداش توهم زدی، برو تحقیق رو ی باره دیگه بخون از نظر ژنتیکی با بقیه ی ایران فرق میکنن. کلا از همه نظر با بقیه ی ایران فرق میکنن نه تنها نژاد

میدونید من چرا کنجکاو شدم در باره نژاد مردم مازندران؟ هیچ ذهنیت بد یا خوبی از مازندران نداشتم اما به عنوان یک روانشناس که ۳۰ سال کار روانشناسی کرده و ۲۱ استان کشور را رفته ام وقتی در مازندران ساکن شدم واقعا حسم این بود که رفتارهاشون نمیتونه بر اساس تربیت و امکانات یا توریستی بودن منطقه باشه پس به ژنتیکشون وابسته هست رفتار و فرهنگ یا تربیتیه یا ژنتیکی و من بر اساس تجربیات خودم حس کردم تربیتی نیست و از نظر ژنتیک با بقیه ایرانیها فرق دارن و همین موجب شده دست به تحقیق بزنم حس تمام کسانی که میشناسم و در ما ندران زندگی کرده اند هم همینه!

خب معلومه که فرق داریم چون اریا بعدا حجوم اورد به سرزمین من و کشتار وسیعی کرد

تو مطمئنی ،پس باورود قوم بربر اریا ،کشتاری که از مازنی ها اتفاق افتاده رو چه طور میخوای توجیح کنی نکنه به جون خودشون افتاده بودن بالا بري پایین بیای مازنی ها بومی اين سرزمین هستن

مازنی ها رو نمیدونم ولی گیلانی ها اصیل ایران نیستن

شما بر اساس کدام تحقیق اینو میگی؟

نه اینو نمیتونی بگی اون قسمت از مردم که از دست کشتار قوم بربر اریا به کوه پناه بردن دوباره به مرور برگشتن و زمین هاشونو پس گرفتن هر چند اریا هم قاطی شده بود بنابراین فقط از روی دی ان ای میتوان گفت مازنی های اصیل چه کسانی هستند

حرف مفت نزن پان مازنی مازنی ها از قوم تپور وقوم تپور شاخه ای از سکایی ها وسکایی ها شاخه ای از آریایی ها هستند در ضمن اوستا آمارد هارو نفرین کرده که در زمان فرهاد چهارم پادشاه اشکانی شکست خورده واز جنوب دریا کاسپین رانده شدند وتپورها جای آن ها را گرفتند وزبان مازنی از اشکانی های آریایی سکایی گرفته شده

اقای مازنی حرفت بدون سند و در نتيجه "حرف مفت" هست.

آنچه از زرتشت امروزه برای ما گفته می شود و حتی از جانب موبدان و درس خوانده های دانشگاهی نیز بیان می شود، صرفا نکات مثبت و خوبی هایی است که از زرتشت و دین او بیان می شود، و کسی به کلیّت بحث زرتشت نپرداخته است تا واقعیت هایی مانند مطلب ارائه شده روشن شود.

متأسفانه ساكنين اصلی این سرزمين هیچ تلاشی برای این وضعيت تاسف بار مازندران نمیکنن ،همچنان به این قوم تاتار آريايي دارن باج میدن ،اون از اولش که با حجومشون خيلي از مازنی ها رو کشتن اینم از حالا که با کثیف کاریهاشون دست از سر این خطه سرسبز بر نمیدارن ،چه طور تا حالا طلب خونهای ریخته شده رو ازشون نکردید؟

شما ب چ حقی میگی ک خون آریایی کثیف؟؟اصن چی در مورد کوروش میدونی ک ب خودت این اجازه رو میدی ک اضهار نظر کنی؟؟؟واقعا ایران باید های شه از اینجور آدما...مایه ننگ کوروشین شماها

چون قوم اریا با بربرها و مغولها فرقی نداشته. وقتی اومدن کشتار وسیعی کردن ،

خاک توسرت بی شعور.حالا فکر کردی اون خون کثیفت خیلی رنگینتر از همست بی فرهنگ؟

لطفا این اصالت رو حفظ کنید نه ازشون زن بگیرید نه باهاشون ازدواج کنید زنده باد مازندران زمین هاتونم بهشون نفروشید

ما ره نفرین میکنن ؟ نیاکان ماره کشتار عام کردن ؟ عیبی نداره داداش ما هم اونا ره نفرین میکنیم. لعنت بر هر کسی به مازندرانیها توهین کرد

یه مازندرانی بانی جوکهای قومیتی بود سالها به قزوینی و رشتی و تدک و ...توهین کردید حالا که به خودتون رسیده ناراحتید؟ در نقشه های نژادپرستانه و مثلا تاریخیتون قزوین و زنجان و بخشی از تپورستان و طبرستان میارید منکر وجود مردم بومی قزوین و گیلان هستید ما که هیچ ، قزوین به کنار ، شما حتی با همسایه دیگه تون که شمالیه هم دشمنید قزوین به کنار رکیک ترین توهینها رو به مردم گیلان و رشت میکنید بعد توقع دارید این توهینها بهتون برنگرده ؟! توریست آلمانی اومد مازندران هم ازش سرقت کردید هم کتکش زدید آبروی ایران و بردید متاسفم که قزوین همسایه مازندرانه و همسایه بدی مثل مازندران داریم از کارهای خودتونم بنویسید نسل کشی لرها توسط رضاشاه و تبعیدشون به قزوین و گیلان ، جوکسازیهای قومیتی دوره پالانی ، کشتار پرندگان مهاجر ، سگ آزاری ، گوش الاغ بری ، خرس کشی ، جوکسازی برای مردم قزوین و ترکها و رشتی ها ، فسادهای شوراهای شهرتون ، زیاده خواهیتون و طمعتون ‌به خاک قزوین و گیلان ، دنیا دار مکافانه تهمت ها و توهینهایی که رضاپالانی مازندرانی برای مردم جاهای دیگه ساخت و اکثر مارندرانیها تکرارش میکردن الان برگشته به خودتون هر وقت سعی کردید گذشته و توهینهاتون و جبران کنید و دست از این روال کشیدید اونوقت شاکی بشید

هر چرندی نگو بی سند و مدرک وقتی تو کتاب مزخرف اوستا بهتون بابت کشتن مردم گیل و مازن اجازه داده شده و شما هم این کار رو کردید دو سوم مردم مازندران رو کشتید و بقیه اواره کوه شدن ،چه فرقی با اسرائيلي ها دارید شما اون موقع این بلا رو سر سرزمین من اوردید توقع نداشته باشید ،فرزندان اون قاتل ها رو باد بزنیم ،تازه غرامت خونهای ریخته شده رو ازتون نگرفتیم . شما دم از دین میزدید ما یکتا پرست بودیم الهه نداشتیم ،خدا رو میپرستیدیم ،اریا با اون دین مزخرفش میخواد به ما فرهنگ بده ،اجداد من جان دادند ولی حاظر نشدن به دین کافری شما در بیایند

مرتیکه آشغال چی زر می زنی ما افتخارمون اینه اصیل ترین قوم تو ایرانیم( تپوری و آماردی) نه قوم مهاجر آریایی ، تو ایرانی که خاک بر سرای بیسوادی مثل تو سنگ آریایی مهاجرو به سینه میزنه و خجالتم نمیکشی که میگی خونت از یه مهاجم به کشورته تو در اصل به عنوان آریایی غیر بومی بحساب میای ابله ،ما همیشه غیورترین مردا و جنگجو ترین ها رو داشتیم بهترین مبارزان جلو گلادیاتورهای رومی تو جنگها تپوری ها یا همون مازندرانیها بودن بهترین کماندارهااز مازندرانیها بودن ما افتخارمون اینه که به غیر اینکه خودمون امپراطوری و سلسله داشتیم تو امپراطوریهای دوره های دیگه باج ندادیمو حکومت داراشون بومی خودمون بودن شما همون بدبختایی بودین ک ایران اریایی هفتصد سال زیر سلطه عربها بودین تا حدود چهارصد سال نتونسته بودن تپوریا یا همون تبرستان یا مازندران و بگیرن، همون تپوری که اسطوره ما فرخان که همه ی بیست هزار از لشکر عرب برای حمله به تپوریا اومده بودنو تو دامنه دماوند همه رو کشت که مثال جایی میفرستمت که عرب نی انداخت و برنگشت از همین واقعه بوده ،اخرشم مجبور شدن با صلح که حکومت منطقه دست مازندرانیها باشه ، هنوزم که هنوزه قهرمانهای جهانی و المپیکتون (کشتی تکواندو وزنه برداری والیبال پینک پنگ ووشو ..... و اینهمه فوتبالیست تو لیگ برتر و تیم ملی )۱۶۹ از ما تپوریاست همون مازندرانیها ، حالا بازم به از خون اجنبی بودنت بناز آریایی (هندی اروپایی)

یعنی مردم مازندران دیو بودن؟ مگر در اسلام کافران نفرین نشدن؟ مگر دین زرتشت را بعنوان یک دین پیش از اسلام قبول ندارید؟ مگر زرتشت یکی از پیامبران نیست؟ برای زدودن ملی گرایی روش احمقانه ایست. همین

سلام رز سیاه اولا همانطور که نویسنده محترم نوشته منظور از دیو یعنی کسانی که پیرو دینی غیر از زرتشت بودن، دوماً مقایسه دین بزرگ و الهی اسلام با زرتشت که یک دین ساخته بشر است غیرقابل مقایسه است، سوماً قبول داریم که دین زرتشت یک دین بوده ولی یک دین غیر الهی و هیچ دلیلی هم مبنی بر اینکه زرتشت جزء پیامبران الهی بوده وجود نداره. بهتره به جای توهین با سند و مدرک صحبت کنیم. متشکرم

من زرتشتی ام خدا رو هم قبول دارم فقط بهش الله نمیگم ... درسته زرتشت دین غیر الهی است چون الهی و الله کلمه عربی است و زرتشت دین پارسیان آریایی است .: پاینده باد ایران:.

از دید اسلام، آیین زرتشت جزو اهل کتاب محسوب میشود. دین هم ربطی به نژاد ندارد. دین، عقیده است. عقیده فراتر از نژاد است.

پژواک ارجمند * درود بر شما * اله به معنی خداست. الهی یعنی خدایی * دین زرتشتی اگر خدایی باشد، یعنی الهی است * اسلام نیز چنین شمرده است * علی بن ابیطالب نیز جان و مال و ناموس مجوسیان (زرتشتیان) را محترم میشمرد * مگر اینکه جرمی مرتکب میشدند که آنگاه مجازات میشدند *

خاک تو سرد یجور میگی آریایی ، احمق آریایی ها غیر بومی مهاجر به ایران بودن ( هندی اروپایی )

دوهزارسال قبل اسلام دین زرتشت بوده ویک دین الهی هستش ایرانیان هیچ وقت دین زرتشت و بکسی تعمیل نکرده. ب زور واردکشوری نکرده زمانی که عربها حمله کردن ب زور دین خودشونو تعمیل کردن .وقتی یک خانواده داری وکسی شمشیر زیر گلوت بزاره بگه بایدمسلمان بشی چکارمیکنی.وقتی سی هزارزن ب بردگی ببرند چکارمیکنی.وقتی قتل عام درگرگان میشه چکار میکنی.وقتی سر هزاران علمای کشورت رابزنند توچ کار میکنی.پس اینقد ازاسلام نگید عرب هرچ باشد برمن دشمن است کژاندیش وبدخوهی واهریمن است .التماس تفکر

1. دین زرتشتی یک مرام جن پرستی هست. اوستا را بخوانید ایزد بهرام و آذر و تیشتر و ... همه صفات عجیب و غریبی دارند که با اجنه قابل تظبیق است و این ایزدان در متن اوستا مورد پرستش قرار گرفته اند. 2. دین زرتشتی به بسیاری از مردمان تحمیل شده بود. کتیبه کرتیر را بخوانید که چطور ادیان غیر زرتشتی را تار و مار کرد و بسیاری را از دم تیغ گذراند. این همه قتل عام مسیحیان به دست زرتشتیان را گویا فراموش کردید. 3. اینکه برخی میگویند عربها شمشیر زیر گلوی ایرانیان گذاشتند که دین اسلام را قبول کنند اولا خلاف اسناد تاریخی است. ثانیاً توهین به مردم ایران است. یعنی مردان ایرانی که صد برابر عربها نیرو و تسلیحات داشتند اینقدر بی غیرت بودند که نتوانستند از پس یک لشکر کم تعداد و کم اسلحه بر بیایند؟ 30 هزار زن به بردگی...؟ پس مردان ایرانی کجا بودند؟ وقتی میگویید عرب "هرچه باشد به من دشمن است"... هر چه باشد، یعنی بهره ای از عقل ندارید. یعنی عرب هر چه باشد حتی اگر انسان خوبی باشد باز هم با او دشمنی میکنید چون عرب است. عجب حماقتی...

مرام لجن مرام و دین توعه بی فرهنکپگه

آقایی که اسم خودتو کورش گذاشتی در پیام . تو چرا اینقدر کوته فکر نگاه کرده ای . اگه بحث دین پذیرفتن با حمله است . پس چرا ما در حمله ی مغول ها شینتوئیسم نشدیم ‌ و یا در حمله ی اسکندر مقدونی اجداد ما هِلِنیسم نشدند ها؟؟ مگر اینکه باور کنی ایرانبان پیام اسلام را در جانشان پذیرفتند و در فطرتشون نورش دوباره روشن شد . مطمئن باش که حمله و جنگ هیچ وقت باعث تغیر دین حداقل به صورت ریشه ای نمیشه . مردم ایران از ظلم پادشاهان ظالم قبلی خسته و ظله شده بودند و راه رستگاری و سعادت رو تو اسلام و تشیع پیدا کردن . این تفکر اینقدر قوی و مبارک است که ما مغول های وحشی و فرزندان چنگیز و تیمور وحشی رو هم با فرهنگ اسلامی کاری کردن که وادار به ساختن رصد خانه و دانشگاه کردن . این است فرهنگ زیبا و قدرتمند ایرانی -اسلامی . من سیامک همدانی یک ایرانی شیعه هستم و دست همه ی دوستان و هموطنان زرتشتی ان را هم میبوسم . عاشق کشورم و یکپارچگی و استقلال اون هستم . ما ایرانی ها با هر آیینی با احترام به همدیگر در مقابل اسرائییل و آمریکا و انگلیس و صهیونیسم جهانی ‌ . که میخوان سر به تن ایران نباشه و هر کاری برای نا امن کردن ایران میکنند . برای مثال . روسری سر چوب زدن بهایی ها . و ... انجام میدن تا ایران رو تجزیه کنن . پس ایرانی ها . سنی و شیعه و مسیحی و زرتشتی پشت تمدن کشور و انقلابمون و استقلال ایرانمون هستیم

درود احترام . زنده و پاینده باد وطن و هم وطن.. چه ترک، باوجود ، چه کرد و عرب غیور، و...و... و ، چه من و امثال منه گیلک و ..... بزرگواران بنده سراپا غرق حیرتم. این امر که هر کدامتان به منبع و مرجع سخن اشاره دارید سبب خرسندی ست. زیرا بی شک اهل خِرَد و دانشید. اما اینکه شما بدلیل بالا بودن سواد تاریخی یا جغرافیای مذهبی ، یکطرفه و از یک بوعد به ماجرا مینگرید کاری بس ناپخته و خام است. هر موضوعی دارای طیف رنگی بسیاری ست و هر رنگ خود بتنهایی زوایای بسیاری دارد ، مجموع اینها سبب وقوع حوادث تاریخی و یا صدور عقیده ، دین، مذهب به سرزمین دیگر میشود. من را دست کم چند شخص از افراد نظر داده در این صفحه به خوبی میشناسید ، ابتدا شاید به حرمت موی سفید یا بلکه بیش از سی سال تدریس درس الهیات در دانشگاههای تراز اول این مرزبوم ، برای حرف بنده ی حقیر ارزشی قايل شوید و بگزارید هرکدام را یکی دو جمله نقد کرده باشم. 1_، اقای همدانی گرانقدر، پسرم ، اینکه شما با اسم حقیقی خود در فضای تارنمای مجازی حضوردارید ، گواه شخصیت محکم و بی ریاحی کردار ، و خودباوری ست . شما یک فرد حقیقی ومیدان مبارزه ای. پس چگونه در عقایدت دچار عدم نسبیت شده ای؟ زیرا تعصبات و دشمن محوری در افکارت ریشه دوانده که به مبارزه ی یک عده انسان بی درد و مرفه که از سر رفاه زندگی ، سطح انتظاراتشان بالا رفته و پی وصول حقوق مدنی خود در جامعه هستند و یا میخواهند تاریخ سازی کنند و یا حتی بلکم یک درصد حق با انان باشد ، که روسری بر سر چوب زده اند ، چنین جبهه گیری نابجایی در بحث نامربوط دیگری میکنیو اخرین جملاتت هیچ اثری از ارامش و متانت اولیه ات نبود . گویی بر تيوری توطیه ایمان راسخ داری !? شما تندرو نبودی بزرگوار چه شد پس؟ انگلیس امریکا صهیونیسم و دختران انقلاب و بهاییت رو روبرویت دشمن فرض و اعلام جنگ نمودی؟ 2، ماباقی دوستان نیز به حدی کم دانش و کم مطالعه و نااگاه هستند که همگی به وزن اقای همدانی نمیرسند ، اما جناب کوروش البته قدرت بیان بالا ، افکاری روشن تر از برخی دگر و قدرت سفسته ی مناسبی دارند ، که باید با مطالعه یبیشتر ، انرا جایگزین کنند. ان عزیز عرب نازنین که دایع دار و وارث اسلام خود را پنداشت، هم برود مجدد از ب بسم الله قرآن را با تفسیر های مناسب در دسترسش بخواند و به بنده اموزش دهد تا بلکه در هفتاد سالگی لباسروحانیت را از کمد بردارم و باز بپوشانم بر ایشان. بگونه ای حرف میزدند ک گویی عرب جزویی از هموطنان مان نیستند ، و ما ایرانی و او عرب و فرزند بر حق اسلاماست. در ضمن این پست اصلیو موضوع نفرین بر ما گیلک ها ، سبب بسی شک و شبهه ست که با چه نیتی گذاشته شده. اما احسنت بر شمالی ها که هم زردتشت را سریعا نپذیرفتند ، هم اسلام را. چون باقی ک خود پیام اور این ادیان به داخل مرزهای وطن بودند. اکنون چه گلی بر سرم دنیای اسلام زدند ؟ غیرانکه ففط بنام دین با دیگری جنگ و بحث و نفاق ....

سند میخوای، توکه ظاهرا مسلمونی سندی بالاتر از قران مگر سراغ داری، توی قران سراحتا زرتشتی ها رو در کنار یهودی ها و مسیحی ها در ردیف اهل کتاب آورده، اهل کتاب یعنی کسانی که خودشون کتاب آسمانی دارن و میتونن با دادن جزیه به دین خودشون بمونن، بعد تو میای میگی سند و مدرک بده، بعدشم کی گفته هر کی کافره توی دین زرتشتی بهش میگن دیو، در زرتشتی به افرادی که به دین زرتشت اعتقاد نداشتن بدکیش گفته میشده یا اگر دشمن زرتشت بودن لقب گجستک میگرفتن، ضمنا گیلانی ها و مازنی ها از اقوام آریایی هستن، در گذشته ساکنان این خطه مردم فعلی نبودن و دیوان ساکن اونجا بودن، الان میگید دیو افسانست، چطور عصای موسی حقیقته که اژدها میشد یا ایراهیم تو آتش رفت یا محمد ص شق القمر کرد، اگر اینا حقیقتن پس دیو هم حقیقته، بعدشم برای نابود کردن ملی گرایی ایرانی ها این متن رو نوشتید، اگر به فرض زرتشت گفته باشه مازنی ها رو بکشید، فقط حرفشو زده مسلمونا و اعراب چی واقعا حمله کردن و سی هزار گرگانی رو سر بریدن، و مردم گیلان و مازندران رو کشتن و اسیر کردن

در قرآن، زرتشتی‌ها رو در کنار مسیحیان و یهودیان، تهدید کرده! نه اینکه ستایششون کرده باشه. البته اونجایی که قرآن از ادیان اسمانی نام میبره دیگه از زرتشتی‌ها اسم نمی‌بره. بخونید: https://www.adyannet.com/fa/news/31846 پادشاهان ایران باستان واقعا مازندرانی‌ها رو قتل عام کردند این رو لطفا بخونید: https://www.adyannet.com/fa/news/32543

معمولاً ملی گراها وجود هرگونه خشونت در گذشته ی خود را انکار می کنند، قتل عام بخشی از مردم ایران به جرم نپذیرفتن دین زرتشتی پاسخی محکم به این افراد خواهد بود. هرچند اسنادی فراوان وجود دارد که گویای ترویج دین زرتشتی با خشونت و کشتار است. سپاس

دقیقا مثل اسلام

افراد بی‌سواد و کسانی که اهل مطالعه و تفکر نیستند و قدرت تحلیل ندارند ادعا میکنند اسلام به زور شمشیر منتشر شده. اما دانشمندان و تاریخ پژوهان بزرگ دنیا نظر دیگری دارند: https://www.adyannet.com/fa/tags/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

آریایی های متجاوز به بومیان دیو می گفتند . حالا نوادگان همان بومیان خودشون رو آریایی می دونند . مسخره ست .

اینجا بقول سالی همچی درهمه

گیلان و مازندران از قوم اریایی نیست. می خواهم دلیلی بیاورم برای صحت این موضوع. شماها اگر بیایید در گیلان ما حتی یک اتشکده هم نمیبینید. هر جای ایران که بروید اتشکده وجود داره. در سپاهان در یزد در اذربایجان حتی در عراق و سوریه هم هست.. اما ما گیلانی ها هیچ گاه زیر بار دین زورکی نرفتیم.گیلانیان 300 سال در برابر اعراب جنگیدن و تنها از روی صلح اسلام را پذیرفتن

همچنین مازندران. ولی اتشکده و اثار مربوط به میتراییسم رو داریم

صفحه‌ها

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.