روان گوساله در جسم و جان گاتها

Comments

کانال تلگرامی نقد و بررسی زرتشت و باستانگرایی، مربوط به تیمِ ادیان‌‌نت: @n_bastan

با سلام ؛ ناقص است :
در این چنین مباحث مهمی که زرتشتیان سعی در پوشاندن آن دارند حتما سری به کتاب دکتر ژان کلنز بزنید ، ژان کلنز خوب پژوهش میکند و نظریات مختلف را هم بررسی میکند و در این جا نیز بطور کامل اثبات میکند که گاتها متونش آیینی است و کل ماجرا را شرح میدهد اگر اضافه اش کنید سطح علمی این کتابچه خیلی بالا میرود :
صفحات 90 الی 93 کتاب مقالاتی درباره زردشت و دین زردشتی .
اینکه موبدیار غیبی این حرفهای مضحک را زده است ، دکتر ژان کلنز با دلیل تمامش را رد میکند . در کل ، دکتر ژان کلنز خوب این مسئله را شرح میدهد .
در کتاب ایران در زمان ساسانیان هم نظر پروفسور کریستین سن را دیدم که از روان گاو حرف میزد .

با سلام .
روان گاو در بند هفتم از یسنای 29 اینگونه بمزداه خطاب میکند ...
منبع : مزداپرستی در ایران قدیم ؛ نویسنده پروفسور کریستین سن . صفحه 51 .
پروفسور کریستین سن نیز کاملا روان گاو در گاتها را قبول داشته است .
اینها را اضافه کنید تا کتاب کاملی شود . باید در کتابهای دیگرهم نظرات دیگری هم باشد ، با این حجم و مطالب این کتابچه ، خیر ، نمیتوانید کاملا مؤفق شوید . یک ویرایش دیگری یا جلد دومی ارائه دهید و کاملش کنید .

با سلام ؛ و اما بعد :
از افسانه ها و داستانهای کهنی، که باین تصاویر جان می بخشد، امروزه جزو وصف رنجها و شکوه روان گاو نر (گوشورون - در یسنا 29 ) ، که یک افسانه قدیمی ایرانی است، که در قالب زردشتی ریخته شده، چیزی باقی نمانده است .
منبع : ایران در زمان ساسانیان ، صفحه 60 .
مورد فوق را هم باید اضافه کنید .

سپاس جناب offer

با سلام ؛ این گفته موبدیار غیبی در کتابچه فوق گمان نکنم از خودش باشد ؛ آقای سامان ، باید سری به ترجمه آبتین ساسانفر میزدید و گفته او را رد میکردید چون آبتین سیاسانفر در ترجمه بند اول هات 28 گاتها ، در دلایلی را بر میشمارد [ نه نقلی و با ارجاع به لغت نامه و ... ، بلکه عقلی و البته این گفته موبدیار غیبی را ساسانفر میگوید و احتمال میدهم موبدیار غیبی گفته ساسانفر را نقل کرده است ] تا بگوید این گئوش اوروان معنای روان جهان را هم میدهد :
ر.ک : ترجمه گاتهای آبتین ساسانفر ؛ صفحه 56 به بعد .
اگر بتوانید تمام گفته ی ساسانفر را رد کنید ، در اینصورت دیگر حرفی برای زرتشتیان و باستان ستایان نمی ماند .

سلام. الان حضور ذهن دقیق ندارم (چون قضیه مربوط به 3-4 سال پیش است) اما در این لینک نظر اقای ساسانفر را نقد کردیم: https://www.adyannet.com/fa/news/1329

چرا به بیراهه رفتین ،،،گاو..بز ..وامثال اینها نمادهایی ازتفکرمانایی هستن که در نظرگاه پیشینیان بودن وما با تفکربه اصلاح مدرن وپشیرو خودمون اونهاروقضاوت میکنیم،،،دستاوردهای ماچی بوده؟؟؟؟نفهمیدن واصرار براین کج فهمی

عجب... تفکر مانایی؟ این ماجرای روان گوساله مقدس دقیقاً در گاتها و دیگر بخش‌های اوستا آمده است. تمدن مانایی کجا بود؟! لطفاً دقت کنید. ماجرای خیلی خیلی ساده و روشن هست.

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.