یارسانیزم و تخلف از سخن بزرگان اهل حق

  • 23 اسفند, 1396 - 15:36
مرام فکری و مذهبی اهل حق این بوده است که خود را جدای از اسلام نمی‌دانند و دلایل و مستندات متعدد، متون اهل حق به این مطلب صراحت دارد. اما برخی به‌اصطلاح سرسپردگان اهل حق موسوم به "یارسانی" و جریان "یارسانیزم" که سعی دارند اهل حق را جدای از اسلام معرفی نمایند، پایبندی به این مرام ندارند و برخلاف سخن بزرگان اهل حق، برای منفعت‌طلبی خود، تلاش می‌کنند.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب– اکثر سرسپردگان فرقه اهل حق و آگاهان این مسلک، مرام فکری و مذهبی خود را جدای از اسلام نمی‌دانند و دلایل و مستندات متعدد، متون اهل حق به این مطلب صراحت دارد. مانند اینکه شیخ امیرقزوینه متوفای 1125 هجری قمری که  یکی از بزرگان فرقه اهل حق  و مورد احترام ایشان است، بیان می‌کند:
گاو و شرط و شون اسلامم بستن
دل و شادی شوق پی جمال مستن
یعنی : قانون و شرط و اقرار بر پایه اسلام بسته‌شده است و دل را با شادی و شوق مست کمال و لقاءالله است. [دیوان شیخ امیر، ص 128] بنابراین سعی و تلاش برخی از به‌اصطلاح سرسپردگان اهل حق موسوم به "یارسانی" و جریان "یارسانیزم" که سعی دارند اهل حق را جدای از اسلام معرفی نمایند، تلاش و سعی  باطلی است و نشانگر این است این گروه از اهل حق به جهت کسب منفعت و موقعیت در بین سرسپردگان اهل حق، دست به هر کاری می‌زنند و حتی حاضر نیستند به سخن  بزرگان خود که در مرام یارسان بدان خیلی تأکید شده است، گوش فرا دهند. حال این گروه اندک چگونه خود را اهل حق می‌نامند؟

پی‌نوشت:  
قزوینه، شیخ امیر، دفتر شیخ امیر، نسخه خطی چاپی گردآوری‌شده توسط اسد اله صفری، 1389، ص 128

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.